Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-04, 20:10
Medlem
dirsps avatar
har för mig jag läste nånstans, ett recept där man stekte hackad lök och sedan kastade i ris och stekte en stund innan man kokade alltihopa. har det nått speciellt namn när man gör så? minns inte exakt
Citera
2010-10-04, 20:20
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirsp
har för mig jag läste nånstans, ett recept där man stekte hackad lök och sedan kastade i ris och stekte en stund innan man kokade alltihopa. har det nått speciellt namn när man gör så? minns inte exakt

Pilaffris?
Citera
2010-10-04, 20:25
Medlem
dirsps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Pilaffris?
kalas tackar, letat efter de ordet en bra stund
Citera
2010-10-05, 15:43
Medlem
Imorrn ska jag tillaga en provmiddag/slutmiddag på utbildningen jag går. Det jag fått som råvara är Hälleflundra. Då det ska vara ganska enkelt tillagat och inte alltför tillspexat då många faller just på den punkten så tänkte jag egentligen mer eller mindre köra den i ugnen på en smord plåt med någon form av kryddsmör på som får smälta in fint.

Till det tänkte jag köra dillstuvad potatis med smörstekt sparris till. Låter det som en bra idé?

Har lite funderingar på kryddsmör, någon som har nåt tips eller ska jag hålla det enkelt också och bara köra lite salt, peppar, vitlök och strö på lite purjolök, typ?
Citera
2010-10-05, 15:59
Medlem
Holmertzs avatar
Fråga angående risifrutti!

Hur gör man den "bästa" risifruttin själv? (Alltså den mest lik orginalet)
Att det är risgrynsgröt har jag förstått, men vad har man för sötman? Socker borde man få tillräckligt av genom sylten, men det fattas något. Har själv testat med bara risgrynsgröt och sylt, det var helt okej men det kändes som att något saknades.
Har man i grädde? Vaniljsocker? En google-sökning ger många olika svar, så jag undrar om det är någon här på flashback som har testat lite olika och kan tipsa om vad just han/hon tycker funkar bäst!

Det känns som att om man bara har grädde blir den lite för "flottig" så att säga, originalet känns ju rätt fräsch på sätt och vis. Och om man bara har vaniljsocker i så tror jag att den skulle bli för mjölig!

En viktig fråga för mig! Äter mycket risifrutti, men som student har jag inte råd att köpa färdiga hela tiden, och om man gör själv kan man göra större portioner ()

Tacksam för svar!
Citera
2010-10-05, 16:07
Medlem
netshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson
Imorrn ska jag tillaga en provmiddag/slutmiddag på utbildningen jag går. Det jag fått som råvara är Hälleflundra. Då det ska vara ganska enkelt tillagat och inte alltför tillspexat då många faller just på den punkten så tänkte jag egentligen mer eller mindre köra den i ugnen på en smord plåt med någon form av kryddsmör på som får smälta in fint.

Till det tänkte jag köra dillstuvad potatis med smörstekt sparris till. Låter det som en bra idé?

Har lite funderingar på kryddsmör, någon som har nåt tips eller ska jag hålla det enkelt också och bara köra lite salt, peppar, vitlök och strö på lite purjolök, typ?

Nu är inte jag någon expert, men Dillstuvad potatis till låter inte som en höjdare. Det känns lite för tungt till fisken. Jag skulle nog kört på kokt nypotatis med en dillkvist eller så. Men det är min åsikt och jag kan ha helt fel. Lycka till i vart fall!
Citera
2010-10-05, 16:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohlsson

Visst, varför inte men rätten känns inte tillräckligt spännande.

Jag hade kört på t ex inbakad hällefilé med potatis- och rotfruktspuré och en sås med Beurre Blanc som grund men svagt smaksatt med Pernod.

Garnering: Baby-spenat och halstrad fänkål. Du virar liksom in varje fänkålsbit i den blanchade spenaten. Några droppar citronsaft över och ev. lite riven pepparrot (försiktigt, bara antydan!!). Kör du på pepparrot så bör du droppa lite citronsaft i den, annars mörknar den.

Ugnt vitt vin till. Inte för torrt för att undvika en för stor kontrast mellan den sötaktiga purén och vinet.

~Paul~
Citera
2010-10-05, 17:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmertz
Fråga angående risifrutti!

Hur gör man den "bästa" risifruttin själv? (Alltså den mest lik orginalet)
Att det är risgrynsgröt har jag förstått, men vad har man för sötman? Socker borde man få tillräckligt av genom sylten, men det fattas något. Har själv testat med bara risgrynsgröt och sylt, det var helt okej men det kändes som att något saknades.
Har man i grädde? Vaniljsocker? En google-sökning ger många olika svar, så jag undrar om det är någon här på flashback som har testat lite olika och kan tipsa om vad just han/hon tycker funkar bäst!

Det känns som att om man bara har grädde blir den lite för "flottig" så att säga, originalet känns ju rätt fräsch på sätt och vis. Och om man bara har vaniljsocker i så tror jag att den skulle bli för mjölig!

En viktig fråga för mig! Äter mycket risifrutti, men som student har jag inte råd att köpa färdiga hela tiden, och om man gör själv kan man göra större portioner ()

Tacksam för svar!
Vet inte hur lik min är originalet men några viktiga ingredienser är bittermandel och sötmandel. Självklart också äkta vanilj, grädde och de gängse ingredienserna. En skvätt Kirsch är heller inte att förakta.

~Paul~
Citera
2010-10-06, 12:35
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalletolv
Majonäs har inte med aioli att göra.
En nordspansk historia som är gjord på äggulor,citronsaft,vitlök och olja.
Allt annat är avarter och förändringar.
Aioli översatt till svenska= vitlök och olja.
Frankerna brukar ju gilla att dribbla till grejer, så det är väl egentligen inte så konstigt att det finns en uppsjö av varianter på denna väldigt enkla sås.
Men någon majonäs är det inte!

mvh/T
Definitionen av en majonnäs är väl ändå en emulsion av olja och äggula. I fallet aioli är vitlök tillsatt. Visst fan är det en form av majonnäs.

En fråga till någon kunnig: Jag såg att Oliver gjorde en aioli utan äggulor. Han använde bara vitlök och olja vilka han bearbetade i en mortel. Vitlöken band oljan och gjorde den tjock menade han. Är detta möjligt?
Senast redigerad av TheSituation 2010-10-06 kl. 12:39.
Citera
2010-10-06, 12:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Definitionen av en majonnäs är väl ändå en emulsion av olja och äggula. I fallet aioli är vitlök tillsatt. Visst fan är det en form av majonnäs.

En fråga till någon kunnig: Jag såg att Oliver gjorde en aioli utan äggulor. Han använde bara vitlök och olja vilka han bearbetade i en mortel. Vitlöken band oljan och gjorde den tjock menade han. Är detta möjligt?
Det finns emulsionsmedel i vitlöken, liksom i senapsfrön .

~Paul~

PS Håller med om att aïoli är en typ av smaksatt majonnäs
Citera
2010-10-06, 16:15
Medlem
Tänkte göra en kycklinggryta. Gjort en gång förut, men då med kycklingklubbor och nu med filéer, då lät jag det ligga i ca en timme och det blev riktigt vettigt, kan jag köra fileer lika länge? Kyckling och paprika i typ, + kryddning. Lite grädde kanske?
Citera
2010-10-06, 16:17
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation

Enligt en spansk kollega är det den varianten som är aioli - den med ägg är vitlöksmajonnäs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in