Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-19, 23:46
Medlem
Låter du verkligen allt vatten koka bort? Eller så väntar du för länge och bränner det, det är också tänkbart.
Citera
2010-06-20, 12:45
Medlem
Lagergrens avatar
Finns det nått knep för att motverka att äggen spricker när man kokar dom?
Citera
2010-06-20, 12:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagergren
Det händer aldrig för mig. Kanske för att jag lägger dem i kallt vatten som får koka upp?
Citera
2010-06-20, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagergren
Frågan har redan blivit besvarad i tidigare inlägg i den här tråden .

~Paul~
Citera
2010-06-20, 16:11
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
~Paul~

Bonjour Monsieur!

Vilket är bästa sättet att tillaga björnstek? Bräsera i bordeauxvin kanske, som motvikt till köttets påstådda sötma? Innertemperatur/tillagningstid? Vad tycker du att man servera till? Potatispuré vill jag absolut ha med, men sedan är det liksom slut på idéerna... Vin?
Citera
2010-06-20, 19:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Bonjour Monsieur!

Vilket är bästa sättet att tillaga björnstek? Bräsera i bordeauxvin kanske, som motvikt till köttets påstådda sötma? Innertemperatur/tillagningstid? Vad tycker du att man servera till? Potatispuré vill jag absolut ha med, men sedan är det liksom slut på idéerna... Vin?
Jag har faktiskt aldrig lagat björn i någon form. Min spontana reaktion är att inte motarbeta den naturliga smaken utan tvärtom förstärka den. Därför skulle jag själv gå in för rotsaker och traditionella viltkryddor (rosmarin, timjan, enbär och lagerblad) samt precis som du säger skvätta i rödvin.

Eftersom köttet har en tämligen utpräglad smak så behöver du därför lite tyngre vin till maten. Nu vet jag inte din budget men en Bordeaux i 200:- till 300:- klassen borde funka.

~Paul~
Citera
2010-06-20, 20:54
Medlem
Ah!

Björn är roligt!

Det har jag lagat på krogen i flera olika smmanhang.

Björnsteken behöver dras upp till rätt hög innertemp - 78-80 grader. Har du en vanlig hemmaugn så tycker jag att du ska börja med att högbryna steken i 225 grader, sen sänka tempen till 150 grader aoch låta det smyga klart till sagda omkring 80 grader. Gärna med moröter, palsternacka, lagerblad & vitpepparkorn i långpannan. Eventuellt ösa med rödvin mot slutet.

Kanske en sås på stekskyn, tranbär, creme fraiche och väl vald svamp till? och en riktigt lödig sjömanspotatis?

Bourdeaux är att göra det lite lätt för sig...jag hade valt en härlig fruktig Cab Sav istället, som inte behöver bli särskilt dyrt...
Citera
2010-06-24, 15:56
Moderator
Snuffelbutts avatar
Steka hamburgare är vardags för mig. Men att grilla hemmagjorda... vad bör jag tänka på? Kryper dom ihop lika mycket som på stekpannan osv?
Citera
2010-06-24, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Steka hamburgare är vardags för mig. Men att grilla hemmagjorda... vad bör jag tänka på? Kryper dom ihop lika mycket som på stekpannan osv?
Det tar hårdare med direkt grillning. Försök att ge burgarna en fin yta på direkt- och därefter gå till indirekt grillning. Tänk på att de kommer att kröka sig som en båt om du i början inte vänder på dem frekvent.

~Paul~
Citera
2010-06-24, 17:18
Medlem
linuxs avatar
Har ett par kyckligfileer i kylen som jag tog fram imorse, hur fixar jag dom på bäst och godaste sätt i ugnen?
Citera
2010-06-24, 17:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Tänk på att de kommer att kröka sig som en båt om du i början inte vänder på dem frekvent.
Nu pratar du köpeburgare antar jag.
Citera
2010-06-24, 18:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu pratar du köpeburgare antar jag.
Ja, huvudsakligen. Men även hemmagjorda kan göra så om de är formade på ett speciellt sätt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in