Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-21, 19:45
Medlem
Märkte nu att jag postat i fel tråd för några dagar sedan.

Här kommer mina funderingar:

Ska flytta hemifrån om några veckor och då får jag äntligen börja experimentera i köket!
Är nybörjare, men klarar av att laga rätter om jag har recept, vanliga rätter som köttfärssås osv.
Kommer förmodligen bomba den här tråden med frågor så småningom. Tills vidare kom jag att tänka på detta:

Kan man marinera kyckling och kött som man [i]steker[i]? Alltså inte har i ugn eller grillar? Förstår ju givetvis att man kan, men är det någon idé? Gör det någon skillnad?

Och om så är fallet, har ni något tips på bra marinader som en novis kan klara av? Jag gillar lite sälta, inte söta honungsmarinader och dylikt, även om dessa naturligtvis går ner. De är ju fortfarande goda, om än inte det jag skulle valt att laga själv i första hand.

Samt, tror ni jag kommer klara mig på 300 kronor i veckan på mat. utan att slippa ta alltför många "lågprisvaror" av sämre kvalitet/näringsvärde, eller ska jag gå all in med mina slantar?
Citera
2011-07-22, 13:04
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
kall kassler potatissallad

Men man serverar för fan inte kassler på en middag!
Citera
2011-07-22, 13:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Samt, tror ni jag kommer klara mig på 300 kronor i veckan på mat. utan att slippa ta alltför många "lågprisvaror" av sämre kvalitet/näringsvärde, eller ska jag gå all in med mina slantar?
Absolut. Ett av knepen är att inte laga mat efter recept, utan efter extrapriser, men det kräver att man kan laga mat, att man vet hur man kan använda det som är billigt just i dag. Det kräver också att man handlar frukt och grönt efter säsong, att man inser att man kan strunta i paprika för åttio spänn kilot och äta desto mer när den kostar tian. En stor frys är inte heller fel, billigt och bra kött ligger ytterst sällan i portionstråg. Att lära sig priser är ett bra tips, då betalar man inte tjugo spänn för lite Kockens paprikapulver när man vet att invandrarbutiken har påsar som är tio gånger större för samma pris (många bäckar små) - en del saker skiljer otroligt i pris! Och vill man ha bröd så bakar man, sanslöst fiffigt, köpebröd är dyrt.

Att lära sig laga mat torde vara den mest lönsamma utbildning man kan få.
Citera
2011-07-22, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut. Ett av knepen är att inte laga mat efter recept, utan efter extrapriser, men det kräver att man kan laga mat, att man vet hur man kan använda det som är billigt just i dag. Det kräver också att man handlar frukt och grönt efter säsong, att man inser att man kan strunta i paprika för åttio spänn kilot och äta desto mer när den kostar tian. En stor frys är inte heller fel, billigt och bra kött ligger ytterst sällan i portionstråg. Att lära sig priser är ett bra tips, då betalar man inte tjugo spänn för lite Kockens paprikapulver när man vet att invandrarbutiken har påsar som är tio gånger större för samma pris (många bäckar små) - en del saker skiljer otroligt i pris! Och vill man ha bröd så bakar man, sanslöst fiffigt, köpebröd är dyrt.

Att lära sig laga mat torde vara den mest lönsamma utbildning man kan få.

Tackar så otroligt mycket för tipsen! Du råkar inte sitta på några fler?
Citera
2011-07-23, 14:59
Medlem
Kniv-Kutts avatar
Är det någon som vet vad den mexikanska såsen heter som är som Guacamole fast mer rinnig? Det ska inte vara exakt samma ingredienser, därför frågar jag. Såsen har jag fått på alla mexikanska restauranger jag besökt, bl a La Neta i Sthlm.
Citera
2011-07-23, 17:54
Medlem
Vilken temperatur kör ni kyckling på? Hur länge ungefär kan jag räkna med att ha en kyckling på ca 1,5kg i ugnen om jag kör den hel på ungefär 150°? En timme? Två?
Citera
2011-07-24, 03:12
Bannlyst
Gjorde en rostbiff i ugn i förrgår och köttet blev kanonbra. Visste dock inte hur jag skulle krydda det. Någon som har tips? Ska nämligen köra en till senare idag tänkte jag (åt upp ett kilo rostbiff bara för att det var så gott ) Jag saltade och pepprade lite försiktigt men jag kände att det kunde varit bra mycket bättre kryddat. Frågan är då bara hur jag ska göra det? Tips är välkomna!
Citera
2011-07-24, 03:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Campfire
Tackar så otroligt mycket för tipsen! Du råkar inte sitta på några fler?
Tror inte jag nämnde bönor. Finns billigt på Willys och ännu billigare i en del invandrarbutiker. Finns massor sorter, förhoppningsvis tycker du det är gott, för det är bra mat, och som sagt, billig. Blötlägg, koka och frys in i mindre förpackningar. Ha som tillbehör eller i grytor mm. Och prova gärna på att "grodda".
Citera
2011-07-24, 03:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Tips är välkomna!
Du tycker nog mitt tips är trist... Men, jag som normalt gillar mycket kryddor anser att kött i ugn blir klart godast med bara salt och svartpeppar. Däremot ska det vara riktigt mycket av båda. Och gärna grovt salt.
Citera
2011-07-24, 04:49
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Gjorde en rostbiff i ugn i förrgår och köttet blev kanonbra. Visste dock inte hur jag skulle krydda det. Någon som har tips? Ska nämligen köra en till senare idag tänkte jag (åt upp ett kilo rostbiff bara för att det var så gott ) Jag saltade och pepprade lite försiktigt men jag kände att det kunde varit bra mycket bättre kryddat. Frågan är då bara hur jag ska göra det? Tips är välkomna!

Själv brukar jag ofta mortla stora mängder svart- och rosépeppar, blanda sen i en jävla massa flingsalt.
Rulla steken i blandningen.
Kom ihåg att inte köra den i för hög temp bara....
Citera
2011-07-24, 11:28
Medlem
Kruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Kutt
Är det någon som vet vad den mexikanska såsen heter som är som Guacamole fast mer rinnig? Det ska inte vara exakt samma ingredienser, därför frågar jag. Såsen har jag fått på alla mexikanska restauranger jag besökt, bl a La Neta i Sthlm.

Det är inte en grön Salsa verde du fått?
Den innehåller i grova drag: tomatillos (gröna tomater) lök, vitlök, koriander och chili och salt i princip.
Allt kokas ihop till en sås.
Citera
2011-07-24, 11:51
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Prova att mortla lagerblad och rosmarin till pulver tillsammans med lite salt. Gnid in köttet med detta och salta och peppra ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in