2011-01-23, 15:11
Moderator
Snuffelbutts avatar
Funderade på att ta och göra lite smaksatt olja till t.ex. klyftpotatis med lite vitlök, timjan och rosmarin. Hur går man tillväga? Fungerar det att låta kryddorna ligga och dra i oljan för att sedan sila av och hälla upp på ny flaska?
Citera
2011-01-23, 16:40
Medlem
Maardhufvuds avatar
Vänner, efter helgens trevligheter sitter jag nu här med en halv flaska rödvin.
När "missöden" likt ovanstående inträffar brukar jag vanligen använda vinet i kommande veckas matlagning. Ofta blir det i form av en god marinad el. liknande.

Nu är det dock så att idéerna har börjat tryta. Jag behöver, således, er allas hjälp.
Är det någon godhjärtad sate som sitter på ett gott recept innehållande (rikliga mängder)
rödvin?

Förslag i stil med; "drick upp vinet", undanbedes.

Allt gott,

Maardhufvud
Citera
2011-01-23, 17:01
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud
När "missöden" likt ovanstående inträffar brukar jag vanligen använda vinet i kommande veckas matlagning. Ofta blir det i form av en god marinad el. liknande.

Nu är det dock så att idéerna har börjat tryta. Jag behöver, således, er allas hjälp.
Är det någon godhjärtad sate som sitter på ett gott recept innehållande (rikliga mängder)
rödvin?

Allt gott,

Maardhufvud

Boeuf Bourguignon eller varför inte coq au vin!
Citera
2011-01-23, 17:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maardhufvud

rödvin?

Allt gott,

Maardhufvud
Sätt en trevlig Glühwein.

~Paul~
Citera
2011-01-23, 20:37
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Boeuf Bourguignon eller varför inte coq au vin!

Évidemment! Coq au vin!
Tusen tack, ravravioli!
Citera
2011-01-23, 21:36
Medlem
volym123s avatar
Någon vänlig själ som kan tipsa om en god kallsås till lax unt potäter.
Citera
2011-01-23, 22:54
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volym123

Ja jävlar! Creme fraiche eller gräddfil! citronsaft, salt, peppar, finhackad dill o gräslök, lite finhackad rödlök och stenbitsrom! Blanda ihop o ställ i kylen! Är jäkligt gott på rostat bröd också!
Citera
2011-01-23, 23:07
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volym123

Hovmästarsås.
Citera
2011-01-24, 16:28
Medlem
billybombs avatar
Kycklingen grillar i ugnen, potatismosen skall snart göras men det behövs ngt mer typ en sallad eller liknande. Tänkte först någon påse med frysta grönsaker men så ser jag att jag har en massa bladspenat. Någon som kan tipsa om hur jag kan göra ngt med spenaten så att det passar till rätten.

Tänkte först steka med lite av skyn från kycklingen men har verkligen ingen aning ifall det ens går att steka bladspenat, plus att jag glömde bort att jag ska ju göra gravy av skyn. Men alla tips välkomnas.
Citera
2011-01-24, 16:36
Medlem
Maardhufvuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Kycklingen grillar i ugnen, potatismosen skall snart göras men det behövs ngt mer typ en sallad eller liknande. Tänkte först någon påse med frysta grönsaker men så ser jag att jag har en massa bladspenat. Någon som kan tipsa om hur jag kan göra ngt med spenaten så att det passar till rätten.

Tänkte först steka med lite av skyn från kycklingen men har verkligen ingen aning ifall det ens går att steka bladspenat, plus att jag glömde bort att jag ska ju göra gravy av skyn. Men alla tips välkomnas.

Stekt/fräst bladspenat fungerar till det mesta.
Fräs i lite olivolja och smaka av med salt och peppar. Personligen hade jag nog
slängt i lite tunt skivad vitlök - för smakens skull.

Smaklig måltid!
Citera
2011-01-24, 22:18
Medlem
ziggenoss avatar
Grymt gott sätt att göra fläskfilé på

4 port
* 600 g fläskfilé
*1 vitlöksklyfta
* Smör
*3/4 tsk salt
*1 krm svartpeppar
*2 1/2 dl Arla Köket matlagningsgrädde
*1 dl torrt vitt vin
*1 msk vetemjöl
*2 msk konc kalvfond
*1 msk fransk senap
*1 dl riven Kvibille Präst

Skär köttet i skivor, hacka vitlöken. Ste köttet i smör i en stekpanna. salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten, servera med ris

man kan oxå ha lök i men eftersom ja hatar det så skippar ja detta

Grymt god iaf
Citera
2011-01-24, 22:33
Medlem
troengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggenos
Grymt gott sätt att göra fläskfilé på

4 port
* 600 g fläskfilé
*1 vitlöksklyfta
* Smör
*3/4 tsk salt
*1 krm svartpeppar
*2 1/2 dl Arla Köket matlagningsgrädde
*1 dl torrt vitt vin
*1 msk vetemjöl
*2 msk konc kalvfond
*1 msk fransk senap
*1 dl riven Kvibille Präst

Skär köttet i skivor, hacka vitlöken. Ste köttet i smör i en stekpanna. salt och peppar. Vispa ihop grädde, vin, mjöl, fond och senap i en gryta. Låt koka upp under vispning. Lägg över köttet i grytan. Låt köttet koka i såsen 3-5 min. Ta grytan från värmen. Rör i osten, servera med ris

man kan oxå ha lök i men eftersom ja hatar det så skippar ja detta

Grymt god iaf

På vilket sätt skulle det bli bättre med Arla Kökets matlagningsgrädde? Varför inte vanlig vispgrädde?
Bara nyfiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in