Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-24, 13:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag har två tomater hemma, alltså två tomater i "normal" storlek.
OK, det är lite lite. I normala fall skulle jag rekommendera att skinna dem och grilla en stund för att bli av med vattnet. Men två tomater behandlade på det här viset gör varken till eller ifrån.

Lägg dem dock inte som de är på pajen eftersom de kommer att blöta ned allting.

~Paul~
Citera
2010-11-24, 13:23
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, det är lite lite. I normala fall skulle jag rekommendera att skinna dem och grilla en stund för att bli av med vattnet. Men två tomater behandlade på det här viset gör varken till eller ifrån.

Lägg dem dock inte som de är på pajen eftersom de kommer att blöta ned allting.

~Paul~
Okay, tack för rådet. Då tror jag att jag passar på detta till den gång jag har fler tomater .
Citera
2010-11-24, 13:31
Medlem
dePauls avatar
OK, kanske klokt .

~Paul~
Citera
2010-11-24, 15:10
Medlem
Ska göra Chili Con carne för 4 pers. Har hört att det kan vara gott att blanda i ett mörkt öl, av en slump fick jag några blandade ölsorter häromdagen.

Dessa har jag att tillgå:
Hobgoblin 50CL
Zeitgeist 33CL
Guiness 33Cl
Sam Adams Black lager 33Cl
Mikkeller Jackie Brown 50CL

Vilken ska jag använda?
Citera
2010-11-24, 15:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poisonidea
Ska göra Chili Con carne för 4 pers. Har hört att det kan vara gott att blanda i ett mörkt öl, av en slump fick jag några blandade ölsorter häromdagen.

Dessa har jag att tillgå:
Hobgoblin 50CL
Zeitgeist 33CL
Guiness 33Cl
Sam Adams Black lager 33Cl
Mikkeller Jackie Brown 50CL

Vilken ska jag använda?
Din chili struntar nog i de små nyansskillander som de olika sorterna lämnar ifrån sig. Det allra viktigaste är att själva grundsmaken är korrekt.

~Paul~
Citera
2010-11-25, 11:05
Medlem
SurTrollets avatar
Om jag vill steka lite överbliven potatismos (ev med lite tärnad kassler & lök i) som biffar är det något man bör göra först då?
Citera
2010-11-25, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SurTrollet
Om jag vill steka lite överbliven potatismos (ev med lite tärnad kassler & lök i) som biffar är det något man bör göra först då?
Du kan inte steka potatismos, det flyter bara ut till en liten pöl och blir helt löst.

~Paul~
Citera
2010-11-25, 11:17
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Du kan inte steka potatismos, det flyter bara ut till en liten pöl och blir helt löst.

~Paul~
Hur gör man potatisbullar då?
Citera
2010-11-25, 11:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hur gör man potatisbullar då?
Skillnaden är att man i potatismos har avsevärda mängder smör. Detta smör tillsammans med mjölk och stärkelsen i potatisen resulterar i en pöl i din stekpanna.

Potatisbullar lagas på ett annat sätt. Till att börja med så har man inget eller väldigt lite smör i smeten. Man tillsätter dessutom mjöl och ägg för att hålla ihop alltsammans. Det sista momentet är att man panerar bullarna i ströbröd, vilket ytterligare förstärker hållbarheten.

~Paul~
Citera
2010-11-25, 11:34
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Skillnaden är att man i potatismos har avsevärda mängder smör. Detta smör tillsammans med mjölk och stärkelsen i potatisen resulterar i en pöl i din stekpanna.

Potatisbullar lagas på ett annat sätt. Till att börja med så har man inget eller väldigt lite smör i smeten. Man tillsätter dessutom mjöl och ägg för att hålla ihop alltsammans. Det sista momentet är att man panerar bullarna i ströbröd, vilket ytterligare förstärker hållbarheten.

~Paul~
Hade inte så mycket smör i moset när jag tillverkade det så om jag "armerar" mos, lök & kassler-röran lite med lite mjöl och ett ägg så kan det kanske gå mao?

Jag vill ju göra detta!
Citera
2010-11-25, 11:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Hade inte så mycket smör i moset när jag tillverkade det så om jag "armerar" mos, lök & kassler-röran lite med lite mjöl och ett ägg så kan det kanske gå mao?

Jag vill ju göra detta!
Testa men använd mer än ett ägg. Kör gärna på två. Jag är dock ändå ganska tveksam.

~Paul~
Citera
2010-11-25, 11:48
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Testa men använd mer än ett ägg. Kör gärna på två. Jag är dock ändå ganska tveksam.

~Paul~
Ok, will do..

Tack för snabba puckar denna hungriga torsd-förmiddag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in