Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-24, 14:18
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
För att potäterna inte skall spricka.

Asså okej, tack för svar!
Citera
2010-08-24, 14:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
För att potäterna inte skall spricka.
Kan det resultera i snabbare tillagning också? Kanske jämnare?
Citera
2010-08-24, 14:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Kan det resultera i snabbare tillagning också? Kanske jämnare?
Det borde snarare vara tvårtom.

~Paul~
Citera
2010-08-24, 14:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det borde snarare vara tvårtom.

~Paul~
Nu hänger jag inte med. Borde inte större kontaktyta ge snabbare tillagning, och även jämnare?
Citera
2010-08-24, 14:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Borde inte större kontaktyta ge snabbare tillagning, och även jämnare?
Mitt resonemang går ungefär såhär: Sprucken potatis släpper ifrån sig vätska i form av ånga. När ångan försvinner från potatisen så minskar trycket. Trycket i sig funkar lite som principen bakom en tryckkokare. Dvs det höjer själva temperaturen och därmed förkortar tillagningstiden.

~Paul~
Citera
2010-08-24, 14:50
Medlem
constants avatar
Citat:
Mitt resonemang går ungefär såhär: Sprucken potatis släpper ifrån sig vätska i form av ånga. När ångan försvinner från potatisen så minskar trycket. Trycket i sig funkar lite som principen bakom en tryckkokare. Dvs det höjer själva temperaturen och därmed förkortar tillagningstiden.

~Paul~
Okej, den teorin kan jag köpa. Tyvärr(?) är jag som jag är, så nästa gång det blir bakpotatis här kommer det även behövas en vettig våg, pickverktyg och tidtagarur :-)
Citera
2010-08-24, 15:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej, den teorin kan jag köpa. Tyvärr(?) är jag som jag är, så nästa gång det blir bakpotatis här kommer det även behövas en vettig våg, pickverktyg och tidtagarur :-)
Ja, det skulle kunna vara trevligt att få fram ett någorlunda vetenskapligt test . Jag hoppas att du har lust att återkomma med resultatet!

~Paul~
Citera
2010-08-24, 15:28
Medlem
constants avatar
Citat:
Ja, det skulle kunna vara trevligt att få fram ett någorlunda vetenskapligt test . Jag hoppas att du har lust att återkomma med resultatet!

~Paul~
Det lär inte bli den närmaste tiden, men klart jag kommer informera världen om vad jag kommer fram till.
Citera
2010-08-24, 15:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det lär inte bli den närmaste tiden, men klart jag kommer informera världen om vad jag kommer fram till.
Låter betryggande .

~Paul~
Citera
2010-08-24, 16:25
Hoppas man får ställa frågor om sötsaker i den här tråden också...

När man gör panna cotta i formar och sedan vill stjälpa upp den så sitter gräddpuddingarna fast ganska hårt. Finns det något speciellt knep man kan använda sig av för att de inte ska fastna? Ofta rekommenderas det att lägga en varm trasa över formarna en stund, men dels tycker jag inte att det är särskilt effektivt, dels är det lätt hänt att panna cottan smälter lite och tappar konturerna på det ställe där man värmt upp den.
Citera
2010-08-24, 16:39
Medlem
Mina teflonpannor är alla konvexa på undersidan så att de alltid tippar lite åt ena hållet och steker ojämnt. Vad beror det på? Kan det vara ett resultat av att man sköljt dem i feltempererat vatten direkt efter användning? Tror också att de kan ha använts på gashäll, är det en vanlig orsak?
Citera
2010-08-24, 16:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Hoppas man får ställa frågor om sötsaker i den här tråden också...

När man gör panna cotta i formar och sedan vill stjälpa upp den så sitter gräddpuddingarna fast ganska hårt. Finns det något speciellt knep man kan använda sig av för att de inte ska fastna? Ofta rekommenderas det att lägga en varm trasa över formarna en stund, men dels tycker jag inte att det är särskilt effektivt, dels är det lätt hänt att panna cottan smälter lite och tappar konturerna på det ställe där man värmt upp den.
Smörj formen med lite fett och fyll den försiktigt med en plastfolie. När du sedan tar ut den stelnade panacottan så kan du avlägsna plastfolien. Ytan blir något mer ojämn men det kan man kanske stå ut med .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in