Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-14, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Bifogar bilder som jämförelse.

Finns det något speciellt tips när man gör marängbottnar?
Så väl inte så tokigt ut! Grattis, trots allt.

Några tips. Hm, kanske att tillsätta lite salt och en skvätt vinäger innan du vispar. Kör inte på för mycket socker i början. Låt det ta tid.

Kör på låg värme om du har tid, det tjänar marrängen på. Vill du ha en riktigt bra marräng så kan det ta upp emot 28h!

~Paul~
Citera
2010-11-14, 18:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Så väl inte så tokigt ut! Grattis, trots allt.

Några tips. Hm, kanske att tillsätta lite salt och en skvätt vinäger innan du vispar. Kör inte på för mycket socker i början. Låt det ta tid.

Kör på låg värme om du har tid, det tjänar marrängen på. Vill du ha en riktigt bra marräng så kan det ta upp emot 28h!

~Paul~
Jo, själva marängen smakar gott, har dock inte gjort tårtan ännu.

Oj! 28 timmar är väldigt lång tid, vad är det för värme man kör på då? Runt 50 grader?
Citera
2010-11-14, 18:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, själva marängen smakar gott, har dock inte gjort tårtan ännu.

Oj! 28 timmar är väldigt lång tid, vad är det för värme man kör på då? Runt 50 grader?
Precis. Så lågt som möjligt. Man ger marrängen en knuff på ca 80 i 1 h och därefter som sagt på den lägsta värmen.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 18:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Precis. Så lågt som möjligt. Man ger marrängen en knuff på ca 80 i 1 h och därefter som sagt på den lägsta värmen.

~Paul~
Intressant, skall definitivt testa detta nästa gång jag gör maränger, detta gäller även om man gör "normala" maränger, eller hur?
Citera
2010-11-14, 19:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Intressant, skall definitivt testa detta nästa gång jag gör maränger, detta gäller även om man gör "normala" maränger, eller hur?
Framför allt när man gör normala. Du kommer att märka att marrängena blir helt kritvita med denna metod. I de flesta fallen är de ju lite bruna.

~Paul~
Citera
2010-11-14, 23:58
Medlem
eXtremos avatar
Sådär, nu var tårtan uppäten. Kanske inte världens vackraste, men den smakade gott, huvudsaken var att alla uppskattade den, sedan kan man självklart förändra det estetiska på något sätt.

http://img684.imageshack.us/img684/1478/dscf9645w.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/6644/dscf9646.jpg

Ber om ursäkt för stora bilder.
Citera
2010-11-15, 08:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Sådär, nu var tårtan uppäten. Kanske inte världens vackraste, men den smakade gott, huvudsaken var att alla uppskattade den, sedan kan man självklart förändra det estetiska på något sätt.

http://img684.imageshack.us/img684/1478/dscf9645w.jpg
http://img293.imageshack.us/img293/6644/dscf9646.jpg

Ber om ursäkt för stora bilder.
Det såg gott ut! Jag tror dig när du säger att det smakade gott .

~Paul~
Citera
2010-11-15, 13:07
Medlem
KinderSurprises avatar
Stark kyckling röra med pasta

Du behöver:

4 koppar pasta eller mer

kyckling file

cream freiche paprika

sallad

Börja med att hacka kycklingen i små bitar och låt det stå i några minuter lägg 2 koppar kallt vatten i en kastrull. när det börjar bubbla så häller du i din pasta och börja röra runt lite. lägg lite matlagning olja i stekpannan och börja att lägga in kycklingen. när kycklingen har fått en fin färg, så öppnar du den. när den är vit inuti så kan du börja hälla i din cream freiche. häll i halva paketet och rör om. det kommer bli till den röra och kommer har en stark men fortfande en mild smak. titta till din pasta och ta upp en bit och smaka. om det är mjukt så är din pasta klar. kycklingen kan ta runt 30-40min att laga. till sido kan du ha sallad. och kanske nån sås till och med. men jag tycker att cream freichen räker. njut detta med en öl eller vatten. ENJOY
Citera
2010-11-15, 13:22
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinderSurprise
Stark kyckling röra med pasta

Du behöver:

4 koppar pasta eller mer

kyckling file

cream freiche paprika

sallad

Börja med att hacka kycklingen i små bitar och låt det stå i några minuter lägg 2 koppar kallt vatten i en kastrull. när det börjar bubbla så häller du i din pasta och börja röra runt lite. lägg lite matlagning olja i stekpannan och börja att lägga in kycklingen. när kycklingen har fått en fin färg, så öppnar du den. när den är vit inuti så kan du börja hälla i din cream freiche. häll i halva paketet och rör om. det kommer bli till den röra och kommer har en stark men fortfande en mild smak. titta till din pasta och ta upp en bit och smaka. om det är mjukt så är din pasta klar. kycklingen kan ta runt 30-40min att laga. till sido kan du ha sallad. och kanske nån sås till och med. men jag tycker att cream freichen räker. njut detta med en öl eller vatten. ENJOY

Två frågor:
Har du möjligen postat i fel tråd?
Blir det inte torrt att koka fyra koppar pasta i två koppar vatten?
Citera
2010-11-15, 15:45
Medlem
Hjälp med kyckling gryta

Tjejen vill tydligen ha kyckling gryta till middag idag, hon är inte hemma så jag ska laga den och jag har aldrig gjort en sådan förut. Det är jag som lagar maten här men kycklinggryta har gått mig förbi..

Vad jag har att använda mig av:
4 kycklingfileer
kycklingbuljong
grönsaksbuljon
färska championer
lök
vitlök
krossadetomater
röd paprika
stark chili
ingefära
sweet & sour
sambalolek
turkisk yoghurt
soya
Någon som har nått tips?
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2010-11-15 kl. 15:51.
Citera
2010-11-15, 16:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
4 kycklingfileer
kycklingbuljong
färska championer
lök
röd paprika, strimlad
stark chili, i ringar
senap
Du skulle kunna köra på kinamat men det är lite fantasilöst. Kör i stället på en variant på bräserade kycklingbröst.

1. Salta och peppra filéerna runt om (obs, försiktigt!)
2. Vänd dem i vetemjöl
3. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs kycklingen tillsammans med champinjonerna och löken (skivad) så att allting får en gyllene färg
4. Sänk värmen och addera ca 4 dl kycklingbuljong och en tsk senap
5. Låt sjuda i ca 20 minuter så att såsen reduceras något
6. Hetta upp stekpannan igen, släng i ca 1 msk äkta smör och sautera den strimlade röda paprikan och chilin tills de är helt mjuka. Tillsätt den sedan till grytan med kycklingen och rör om

Därmed är grytan färdig. Om du vill så kan du reda såsen så att den blir något tjockare.

Servera med ris, pasta eller potatis i någon form. Pressad potatis brukar vara en höjdare.

Lycka till,

~Paul~
Citera
2010-11-15, 16:54
Medlem
Citat:
Du skulle kunna köra på kinamat men det är lite fantasilöst. Kör i stället på en variant på bräserade kycklingbröst.

1. Salta och peppra filéerna runt om (obs, försiktigt!)
2. Vänd dem i vetemjöl
3. Hetta upp olja i en stekpanna och fräs kycklingen tillsammans med champinjonerna och löken (skivad) så att allting får en gyllene färg
4. Sänk värmen och addera ca 4 dl kycklingbuljong och en tsk senap
5. Låt sjuda i ca 20 minuter så att såsen reduceras något
6. Hetta upp stekpannan igen, släng i ca 1 msk äkta smör och sautera den strimlade röda paprikan och chilin tills de är helt mjuka. Tillsätt den sedan till grytan med kycklingen och rör om

Därmed är grytan färdig. Om du vill så kan du reda såsen så att den blir något tjockare.

Servera med ris, pasta eller potatis i någon form. Pressad potatis brukar vara en höjdare.

Lycka till,

~Paul~

Tack för svar!
Den blir att testa i veckan, jag äter väääldigt mycket kyckling
Men jag var lite stressad så jag missade ditt inlägg så det fick bli den här som jag hittade på matklubben.se:

Citat:
Ingredienser
1 kyckling eller 3-4 kycklingfiléer
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 1/2 dl hönsbuljong
1 msk fransk senap
1 röd paprika
250 g champinjoner
2 dl crème fraiche
1 msk soja
Salt
Peppar

Skölj kycklingen och torka av den. Dela kycklingen i portionsbitar. Om du använder kycklingfilé dela dessa i större bitar. Bryn bitarna gyllene runtom i lite matfett.

Lägg över kycklingbitarna i en stekgryta. Krydda med salt och peppar.

Skala och skiva lökarna tunt. Fräs dem i lite matfett tills de är mjuka och glansiga. Lägg över dem i stekgrytan. Tillsätt buljong, pressad vitlök och senap. Låt allt puttra under lock ca 25-30 minuter.

Ansa och skiva svampen under tiden. Kärna ur och tärna paprikan. Fräs svamp och paprika i lite matfett tills vätskan har kokat in.

Lägg över fräset i stekgrytan tillsammans med crème fraiche. Låt grytan puttra i ytterligare ca 10 minuter eller tills kycklingen är genomstekt. Smaka av med soja, salt och peppar. Servera med kokt potatis eller ris.

Tips!
Vill du, kan du smaksätta kycklinggrytan med lite dragon också.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in