Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-13, 01:23
Medlem
eXtremos avatar
Ok, skall göra en tårta med marängbotten till fars dag, har två frågor.

1) Hur stora blir de bottnar man gör enligt detta recept? http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/marangbotten/

2) Har tänkt att ha passionsfrukt på ovansidan. Finns det någonting snyggt man kan göra med skalen efter man hra gröpt ur dessa? Vore kul att skapa någon sorts utsmyckning!

Citera
2010-11-13, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Ok, skall göra en tårta med marängbotten till fars dag, har två frågor.

1) Hur stora blir de bottnar man gör enligt detta recept? http://www.receptcentralen.se/brod-och-bak/marangbotten/

2) Har tänkt att ha passionsfrukt på ovansidan. Finns det någonting snyggt man kan göra med skalen efter man hra gröpt ur dessa? Vore kul att skapa någon sorts utsmyckning!

1. Runt 24 cm. Fast de blir tunna. När jag själv kör på en sådan här tårta så har jag ca 25 äggvitor. Fast det är Pavlova jag kör oftast.

2. Hm, tycker inte skalen ser så bildsköna ut direkt. Du skulle ju kunna fylla dem med någon typ av röra som aptitretare.

~Paul~
Citera
2010-11-13, 17:19
Bannlyst
Ska göra fläskschnitzel imorrn men har aldrig gjort det! Vilken bit av grisen är det man ska köra på? Dubbelpanering, innebär det att man panerar den två gånger på raken? D.v.s. efter att fläsket ligger inannför ströbrödet börja om och göra det en gång till?

Vad äter man lämpligast till? Någon form av potatis såklart, men ska man köra på klyftpotatis? Råstekt potatis? Mos?

Någon form av sås på det?

Ge mig alla era schnitzeltips!
Citera
2010-11-13, 17:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Runt 24 cm. Fast de blir tunna. När jag själv kör på en sådan här tårta så har jag ca 25 äggvitor. Fast det är Pavlova jag kör oftast.

2. Hm, tycker inte skalen ser så bildsköna ut direkt. Du skulle ju kunna fylla dem med någon typ av röra som aptitretare.

~Paul~
Tack för det! Man vill ju ogärna börja med någonting om man inte vet hur det skall bli om vi säger så. Själv siktar jag inte på en Pavlova, även om en Pavlova är väldigt fin och god, jag vill gärna göra en "traditionell tårta" med marängbottnar. Kanske gör bottnarna runt 23 cm då, borde bli en aning tjockare!

Tack.
Citera
2010-11-13, 17:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för det! Man vill ju ogärna börja med någonting om man inte vet hur det skall bli om vi säger så. Själv siktar jag inte på en Pavlova, även om en Pavlova är väldigt fin och god, jag vill gärna göra en "traditionell tårta" med marängbottnar. Kanske gör bottnarna runt 23 cm då, borde bli en aning tjockare!

Tack.
Ja, det funkar. Lycka till och återkom gärna med reslutatet!

Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2010-11-13, 17:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
1. Vilken bit av grisen är det man ska köra på?

2. Dubbelpanering, innebär det att man panerar den två gånger på raken? D.v.s. efter att fläsket ligger inannför ströbrödet börja om och göra det en gång till?

3. Vad äter man lämpligast till? Någon form av potatis såklart, men ska man köra på klyftpotatis? Råstekt potatis? Mos?

4. Någon form av sås på det?
1. Välj en mager bit. Till exempel en fettfri bit av bog eller skinka. Det funkar också med utbankade fjärilskotletter (måste vara tunna) och i värsta fall karré om man bara skär bort de fetaste bitarna och ansar köttet ordentligt.

2. Dubbelpanering:
- Salta och peppra vetemjöl, vänd i den utbankade köttbiten (eller placera mjölet i en plastpåse och släng i köttet) så att mjölet hamnar runtom samt skaka av överflödigt mjöl
- Doppa köttbiten i en blandning av lättvispad äggvita och en skvätt iskallt vatten
- Vänd köttet i skorpmjöl, antingen i en tallrik/fat eller i en plastpåse. Skaka av överflödigt bröd. Det krispigaste resultatet får man fram om man använder dagsgammalt vitt bröd som man kör i mixer
- Stek köttet på medelvärme i en panna som innehåller så pass med matolja (neutral, ej olivolja) att denna täcker köttet till minst hälften. Mot slutet av stekningen kan du slänga in en klick äkta smör (ej margarin!) och låter köttet gå en liten stund till så att det suger åt sig den goda smaken av smöret

3. Servera med potatis (kokt, stekt, klyftpotatis, hasselback, pommes, bakad, pressad, mos eller potatissallad) eller som man gör i vissa delar av norra Italien/södra Österrike med en typ av gnocchi/spätzle. Ditt förslag på råstekt potatis är kanske det som jag personligen skulle undvika.

Lyckat till,

~Paul~
Citera
2010-11-13, 17:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Med närmare eftertanke gör jag nog 150% av detta recept, det är ju ändå bara fars dag en gång om året, det skall man självklart fira stort.

Resonerar som så att det är bättre att ha lite för mycket än lite för lite då man kan göra traditionella marängen av resten.
Citera
2010-11-13, 18:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Med närmare eftertanke gör jag nog 150% av detta recept, det är ju ändå bara fars dag en gång om året, det skall man självklart fira stort.

Resonerar som så att det är bättre att ha lite för mycket än lite för lite då man kan göra traditionella marängen av resten.
Absolut. Eller som May West brukade säga (och som Nigella brukar upprepa): "Too much of a good thing can be wonderful."

~Paul~
Citera
2010-11-13, 19:38
Bannlyst
Tack för tipsen dePaul! Men nu ska det ju stekas mer schnitzel än vad som får plats i stekpannan, bör man då skölja ur den för varje gång om man ska lägga i smöret vid ett senare tillfälle?

Jag är f.ö sugen på mos till den, får se vad dom andra säger.
Citera
2010-11-13, 20:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Tack för tipsen dePaul! Men nu ska det ju stekas mer schnitzel än vad som får plats i stekpannan, bör man då skölja ur den för varje gång om man ska lägga i smöret vid ett senare tillfälle?

Jag är f.ö sugen på mos till den, får se vad dom andra säger.
OK. Skall det stekas många schnitzlar så är det kanske på sin plats att hoppa över smöret. Du får dessutom byta olja efter ca två omgångar eftersom de rester av ströbröd som ramlar av gärna börjar brännas och sota. Så allt beror på hur många du tänker steka.

~Paul~

PS Ingen orsak
Citera
2010-11-14, 16:20
Medlem
krss avatar
I avsnittet av Good eats där det görs glass använder han sig av "peach preserves" (recept), för skopbarhet och lite annat som han går igenom.

Finns det någon bra liknande produkt att få tag i affärn här? Var inne på spåret att ha i lite ren pektin, men då får man ju inte smaken som även var en av motiven.
Citera
2010-11-14, 16:36
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Tårtan skall inte sättas samman förrän innan den äts, men jag kan meddela status på bottnarna. Gjorde ett skämmigt misstag på botten nummer ett, får helt enkelt skylla på trötthet och/eller kaffebrist. I stället för 3 dl socker hällde jag i 4,5 dl socker. Blev till att smälla näven i bänken och ställa sig i skamvrån, panikvispade för att få smeten att bli fast. Den blev fast men jag skulle inte våga hålla den ovanför huvudet. Kladdade ut det på plåten och in i ugnen i två timmar, adderade en tid då jag gjorde den tjockare än 1 cm.

När den kom ut så var det en fin maräng, dock lite bräckligare så jag får vara försiktig när jag lossar den från bakplåtspappret. Nummer två blev bättre då jag nu var medveten om sockermängden. Denna var dock lite knepigare att kleta ut på plåten. Blev lite tjockare i mitten än på kanterna, men har som sagt en helt annan ytstruktur än botten nummer ett.

Bifogar bilder som jämförelse.

Första botten - http://img155.imageshack.us/img155/4013/botten1.jpg
Andra botten - http://img243.imageshack.us/img243/7891/botten2.jpg

"Närbilder" - http://img254.imageshack.us/img254/9987/bottenett.jpg - http://img245.imageshack.us/img245/5577/bottentv.jpg

Finns det något speciellt tips när man gör marängbottnar?
Senast redigerad av eXtremo 2010-11-14 kl. 16:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in