Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-26, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Rätt, men en sådan borde väl ändå kunna vara en aptitretare.
Inte om vi ska klyva hår.
Citera
2010-02-27, 00:22
Medlem
Hej och hå.

Hittade ett väldigt intressent recept (http://vegetablematter.blogspot.com/2010/02/panelle-chickpea-fries-with-dipping.html) men jag kan inte riktigt förstå vad "Farina" är för något. Google gjorde mig inte heller speciellt smartare, snarare mer förvirrad. Tacksam för svar.
Citera
2010-02-27, 00:41
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCaptain
Hej och hå.

Hittade ett väldigt intressent recept (http://vegetablematter.blogspot.com/2010/02/panelle-chickpea-fries-with-dipping.html) men jag kan inte riktigt förstå vad "Farina" är för något. Google gjorde mig inte heller speciellt smartare, snarare mer förvirrad. Tacksam för svar.
Farinsocker kanske?
Citera
2010-02-27, 00:53
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Hej och hå.

http://translate.google.se/?hl=sv&tab=wT#en|sv|farina
Citera
2010-02-27, 01:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Hej och hå.

Klicka på länkarna i receptet så får du svaret.
Citera
2010-02-28, 03:34
Medlem
roobbes avatar
Hej! Efter dagens middag har jag haft en diskussion med ett par vänner som bestämt hävdar att det är LIVSFARLIGT att äta fläskkött som är lite rosa i färgen. Har själv fått för mig att så är inte fallet, och hittade några trådar här där det diskuterats, men inte hittat några "bevis" till att det är en gammal myt. Trikiner existerar väl knappast i europeiskt fläskkött? Varför har folk fått för sig att det är farligt, om det egentligen inte är det?
Citera
2010-02-28, 04:51
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Hej! Efter dagens middag har jag haft en diskussion med ett par vänner som bestämt hävdar att det är LIVSFARLIGT att äta fläskkött som är lite rosa i färgen. Har själv fått för mig att så är inte fallet, och hittade några trådar här där det diskuterats, men inte hittat några "bevis" till att det är en gammal myt. Trikiner existerar väl knappast i europeiskt fläskkött? Varför har folk fått för sig att det är farligt, om det egentligen inte är det?

Det där beror ju helt på vad köttet kommer ifrån. 60-70 grader krävs för att knäcka parasiter och baskillusker i köttet. och självklart är det en rasande skillnad på vilt kött och odlat sådant map parasiter och sjukdomar. Sedan är det ju så varför i helvete man skulle äta vitt kött som kyckling och fläsk rosa? Det är inte gott till skillnad från de bästa bitarna från kossan som enl mig skall blöda lite lätt när man skär i filén/biffen.
Citera
2010-02-28, 18:31
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Hur kommer det sej att egengjord pesto bara håller sig nån vecka till två i kylskåp?
Ser inte vad i ingredienserna som skulle bli dåligt för sig så fort av pinjenötter, vitlök, olja, parmesan och basilika.
Jag gissar på basilikan..?
Citera
2010-02-28, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Flisa
Hur kommer det sej att egengjord pesto bara håller sig nån vecka till två i kylskåp?
Ser inte vad i ingredienserna som skulle bli dåligt för sig så fort av pinjenötter, vitlök, olja, parmesan och basilika.
Jag gissar på basilikan..?
Ha den helt täckt av olja så håller den en månad.
Citera
2010-03-01, 12:20
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:

Du kan äta ditt fläskkött rare om du vill men köttet vinner knappast något i smak på att inte genomtillagas förutom möjligen fläskfilé som kan vara lätt rosa, allt fläsk testas för trikiner efter slakt men jag vet emellertid inte hur det är med vildsvin.
Citera
2010-03-01, 14:45
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Du kan äta ditt fläskkött rare om du vill men köttet vinner knappast något i smak på att inte genomtillagas förutom möjligen fläskfilé som kan vara lätt rosa, allt fläsk testas för trikiner efter slakt men jag vet emellertid inte hur det är med vildsvin.

Det är också lätt rosa fläskfilé jag föredrar, därför vi hamnade i den diskussionen. Gäller testerna hela EU eller är de svenska slaktregler?
Citera
2010-03-01, 15:15
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Det är också lätt rosa fläskfilé jag föredrar, därför vi hamnade i den diskussionen. Gäller testerna hela EU eller är de svenska slaktregler?

60 grader innertemperatur borde vara tvärsäkert och då får du den lätt rosa.
Går du under 55 så börjar det bli risk för yersinia, vilken är en ganska vanlig bakterie i fläsk - å andra sidan verkar immunförsvaret kunna hantera den ganska bra - det är mest små barn som blir sjuka.
60 räcker också för att slå ut salmonella i importerad filé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in