Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-26, 20:54
Medlem
du kan inte laga någonting, dock kan du ju äta en sak i taget. eller så gör du en jävligt äcklig soppa
Citera
2011-08-26, 21:00
Medlem
Smerchs avatar
Gör ett långkok på den svarta och den grå katten. Bara att slänga i det du tror passar. Har själv aldrig ätit katt så vet inte vad du bör lägga i, men jag hade nog testat att smeta på lite nutella när den väl kokat färdigt.
Citera
2011-08-26, 21:13
Medlem
DaDaniils avatar
Kan man göra soppa med potatis som har skalet på, tänkte på potatis och purjolöksoppa, orkar inte skala.
Citera
2011-08-27, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaDaniil
Kan man göra soppa med potatis som har skalet på, tänkte på potatis och purjolöksoppa, orkar inte skala.
Blir äckligt. Skala!
Citera
2011-08-27, 20:56
Medlem
dxdps avatar
Lök är något jag har i väldigt mycket mat (... inte ensam om det) och jag hatar disk. Kan man förhacka stora mängder lök och sen stoppa i frysen och ta fram den mängd och skärningsgrad man behöver utan att det smakar sämre?
Citera
2011-08-28, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dxdp
Lök är något jag har i väldigt mycket mat (... inte ensam om det) och jag hatar disk. Kan man förhacka stora mängder lök och sen stoppa i frysen och ta fram den mängd och skärningsgrad man behöver utan att det smakar sämre?
Det kan du. Kommer inte påverka smaken så mycket.
Citera
2011-08-29, 14:06
Medlem
Psoitiss avatar
Skall man skala morötter innan man äter dom eller måste man skala dom? Finns det kanske fördelar med att inte skala dom om man bara skall äta dom som de är?

Krav och nyckelhålsmärkta är dom och odlade i sverige om det nu spelar någon större roll.

Mvh
Citera
2011-08-29, 14:11
Medlem
Von.Larssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoitis
Skall man skala morötter innan man äter dom eller måste man skala dom? Finns det kanske fördelar med att inte skala dom om man bara skall äta dom som de är?

Krav och nyckelhålsmärkta är dom och odlade i sverige om det nu spelar någon större roll.

Mvh

Skalet kan smaka lite beskt har jag för mig. Men ska inte vara några problem att äta, se till att skölj dom noga bara!
Citera
2011-08-29, 15:46
Tänkte äta bruschetta idag med vitlök, tomat, mozzarella, basilika och ruccola. Har även ett stort lass kantareller som jag undrar om jag på något sätt kunde blanda in i det hela?
Citera
2011-08-29, 16:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Animzor
Tänkte äta bruschetta idag med vitlök, tomat, mozzarella, basilika och ruccola. Har även ett stort lass kantareller som jag undrar om jag på något sätt kunde blanda in i det hela?

En macka? http://www.hittarecept.se/s/kantarell-sm%C3%B6rg%C3%A5s.html
Finns hur många recept som helst. Lyckos dig som har kantareller. Jag får bara burkchampisar
Citera
2011-08-30, 22:42
Medlem
kofoot65s avatar
Jag har en massa högrev i frysen och jag hade tänkt göra en stor gryta. Jag tänkte ha i lite kryddiga korvar och diverse grönsaker men ska jag kasta i grönsakerna från början typ champinjoner och morötter eller ska man vänta tills köttet nästan klart ?
Citera
2011-08-31, 10:19
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofoot65
Jag har en massa högrev i frysen och jag hade tänkt göra en stor gryta. Jag tänkte ha i lite kryddiga korvar och diverse grönsaker men ska jag kasta i grönsakerna från början typ champinjoner och morötter eller ska man vänta tills köttet nästan klart ?
Morrötter brukar jag ha i från början då jag gillar när de inte har tuggmotstånd. Champinjoner borde gå att ha i från början också. Om man har ärtor och bönor osv som kanske kan koka sönder så kan man vänta med det till slutet, vissa örter, speciellt färska har man också i absolut sist, precis innan servering, annars blir de trista och smaklösa.

Lagerblad och kryddpeppar har man med fördel i på en gång. Korvbitar brukar jag vänta med, speciellt om det är vanlig billig korv, dom suger annars åt sig för mycket vatten och ploppar upp på ytan. Kryddkorvar brukar vara lite bättre på den punkten av någon anledning. Men generellt så lägger jag i korvarna 5-10 minuter innan grytan är klar så dom blir lagom kokta.

Sen beror det på vilka grönsaker det är och vad du gillar för tuggmotstånd. Blomkål och broccoli kan man ju vänta lite med om grytan ska puttra i 40 minuter eller mer, annars faller dom sönder helt och hållet och blir snarare en redning till grytan.

Palsternacka och hårda rotfrukter åker i på en gång, annars får dom inte koka tillräckligt länge.
Senast redigerad av StefanHeterJag 2011-08-31 kl. 10:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in