Citat:
Ursprungligen postat av kofoot65
Jag har en massa högrev i frysen och jag hade tänkt göra en stor gryta. Jag tänkte ha i lite kryddiga korvar och diverse grönsaker men ska jag kasta i grönsakerna från början typ champinjoner och morötter eller ska man vänta tills köttet nästan klart ?
Morrötter brukar jag ha i från början då jag gillar när de inte har tuggmotstånd. Champinjoner borde gå att ha i från början också. Om man har ärtor och bönor osv som kanske kan koka sönder så kan man vänta med det till slutet, vissa örter, speciellt färska har man också i absolut sist, precis innan servering, annars blir de trista och smaklösa.
Lagerblad och kryddpeppar har man med fördel i på en gång. Korvbitar brukar jag vänta med, speciellt om det är vanlig billig korv, dom suger annars åt sig för mycket vatten och ploppar upp på ytan. Kryddkorvar brukar vara lite bättre på den punkten av någon anledning. Men generellt så lägger jag i korvarna 5-10 minuter innan grytan är klar så dom blir lagom kokta.
Sen beror det på vilka grönsaker det är och vad du gillar för tuggmotstånd. Blomkål och broccoli kan man ju vänta lite med om grytan ska puttra i 40 minuter eller mer, annars faller dom sönder helt och hållet och blir snarare en redning till grytan.
Palsternacka och hårda rotfrukter åker i på en gång, annars får dom inte koka tillräckligt länge.