Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-09, 19:34
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marciano
Finns det vinblad på burk i vanliga ica butiker? någon som har nån aning?
Jag tror faktiskt det, jag har sett dem lite överallt iaf.
Citera
2010-07-09, 20:48
Medlem
dePauls avatar
Finns på vår (lilla) ICA i alla fall.

~Paul~
Citera
2010-07-12, 04:13
Medlem
anooonyms avatar
Kan man fråga om recept-tips här ?

Vad kan man göra med så lite som möjligt och krossade tomater ?
Har fått en liten crush on sådana tomater på senare tiden.
Krossade tomater på stekta mackor kanske ?
Citera
2010-07-12, 05:49
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anooonym
Kan man fråga om recept-tips här ?

Vad kan man göra med så lite som möjligt och krossade tomater ?
Har fått en liten crush on sådana tomater på senare tiden.
Krossade tomater på stekta mackor kanske ?

Fräs gul lök, vitlök i lite oja. Tillsätt en gnutta socker, krossade tomater, och lite tomatpuré. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Servera med nykokt pasta, och eventuellt lite riven parmesan(eller ost "of your choise")

Finns väl inte så mycket gott att göra på enbart krossade tomater
Citera
2010-07-12, 06:06
Medlem
anooonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonkeyKlonk
Fräs gul lök, vitlök i lite oja. Tillsätt en gnutta socker, krossade tomater, och lite tomatpuré. Låt koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Servera med nykokt pasta, och eventuellt lite riven parmesan(eller ost "of your choise")

Finns väl inte så mycket gott att göra på enbart krossade tomater
Lät gott blir att testa imorgon tackarr
Citera
2010-07-13, 12:16
Medlem
YngveFrejs avatar
Jag är värdelös på att steka lövbiff! Varje gång jag skall tillaga detta kött, så blir det så fruktansvärt
segt så det knappt går att äta.
Vad gör jag för fel? När alla andra jag känner lagar lövbiff, så blir det både saftigt och ett bra tuggmotstånd.
Har provat att både stekt på hög och medelvärme.
Citera
2010-07-13, 12:20
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YngveFrej
Jag är värdelös på att steka lövbiff! Varje gång jag skall tillaga detta kött, så blir det så fruktansvärt
segt så det knappt går att äta.
Vad gör jag för fel? När alla andra jag känner lagar lövbiff, så blir det både saftigt och ett bra tuggmotstånd.
Har provat att både stekt på hög och medelvärme.
Vet inte om det hjälper för dig, men jag provade att vända bitarna i mjöl innan jag stekte dom och fick mycket bättre resultat. DePaul kanske kan förklara varför.
Citera
2010-07-13, 12:52
Medlem
YngveFrejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Vet inte om det hjälper för dig, men jag provade att vända bitarna i mjöl innan jag stekte dom och fick mycket bättre resultat. DePaul kanske kan förklara varför.
Ok. Detta skall provas.
Citera
2010-07-13, 13:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Alltså lövbiff går visserligen att halstra men det är ytterst viktigt att man prickar in tiden exakt. Det är parametralt att man inte översteker köttet. Gör man det så blir det otroligt segt. En halvminut på varje sida räcker! Köttet bör vara rumstempererat innan tillagning.

Detta är en styckningsdetalj som är egentligen bäst lämpad för bräsering, rullader, sjömansbiff osv. Lövbiff kommer från bakre innerlår på nötkreatur.

Att vända biten i mjöl tillför en viss grad av vätskebevarande i själva köttbiten eftersom det till en viss del bildas en skyddande skorpa som släpper bort vattnet först efter att den har blivit mättad. Något som inte borde vara problem med om köttets steks i ca en halvminut per sida.

~Paul~
Citera
2010-07-13, 13:59
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alltså lövbiff går visserligen att halstra men det är ytterst viktigt att man prickar in tiden exakt. Det är parametralt att man inte översteker köttet. Gör man det så blir det otroligt segt. En halvminut på varje sida räcker! Köttet bör vara rumstempererat innan tillagning.

Detta är en styckningsdetalj som är egentligen bäst lämpad för bräsering, rullader, sjömansbiff osv. Lövbiff kommer från bakre innerlår på nötkreatur.

Att vända biten i mjöl tillför en viss grad av vätskebevarande i själva köttbiten eftersom det till en viss del bildas en skyddande skorpa som släpper bort vattnet först efter att den har blivit mättad. Något som inte borde vara problem med om köttets steks i ca en halvminut per sida.

~Paul~
Tack för infon.

(Numera så brukar jag oftast koka upp en buljong som jag häller i en ungsfast form, sedan gör jag rullader eller småbitar och låter dom ligga i buljongen i ugnen i ca 40 minuter. Då blir det perfekt varje gång. Och man kan göra en god sås av buljongen också. Föredrar lövbiffen kokad i buljong numera mot att steka den.)
Citera
2010-07-13, 14:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack för infon.

(Numera så brukar jag oftast koka upp en buljong som jag häller i en ungsfast form, sedan gör jag rullader eller småbitar och låter dom ligga i buljongen i ugnen i ca 40 minuter. Då blir det perfekt varje gång. Och man kan göra en god sås av buljongen också. Föredrar lövbiffen kokad i buljong numera mot att steka den.)
Ja, det är en bra metod. Du kan dock ge köttet yta i panna innan du kör in det i ugnen. Köttet får då en extra dimension.

~Paul~
Citera
2010-07-13, 15:47
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, det är en bra metod. Du kan dock ge köttet yta i panna innan du kör in det i ugnen. Köttet får då en extra dimension.

~Paul~
Ah, det glömde jag faktiskt att skriva! För så gör jag alltid, bryner det lätt och sen ner i den ugnsfasta formen och in i ugnen. Brukar ha i en massa skivad lök i buljongen också som smälter och blir jättegod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in