Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-06, 16:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Enligt en spansk kollega är det den varianten som är aioli - den med ägg är vitlöksmajonnäs
Intressant. En spanjor borde har koll på det här. Finns det fler källor tror du?

~Paul~
Citera
2010-10-06, 17:10
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Intressant. En spanjor borde har koll på det här. Finns det fler källor tror du?

~Paul~

wikipedia säger samma sak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aioli
det finns de som använder ägg med det är inte traditionellt - enligt min kollega är kokt äpple ok (eller päron enligt wikipedia)
Citera
2010-10-06, 17:50
Medlem
dePauls avatar
OK. Konstigt att den engelska Wiki och den svenska skiljer sig något i presentationen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aioli

I den svenska är det snarare regel än undantag att man använder ägg.

~Paul~
Citera
2010-10-06, 18:00
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK. Konstigt att den engelska Wiki och den svenska skiljer sig något i presentationen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aioli

I den svenska är det snarare regel än undantag att man använder ägg.

~Paul~

Den franska och spanska wikisidan menar snarare att en riktig aïoli innehåller vitlök + olja, annars är det en vitlöksmajonnäs. Den spanska går så långt att den beskriver att det kan betraktas som ett helgerån för vissa spanjorer om äggula används.

dePaul du råkar inte sitta inne på ett recept på en aïoli utan äggula?
Citera
2010-10-06, 20:52
Medlem
rayraviolis avatar
Blev lite inspirerad av aiolidiskussionen och gjorde ett snabbt improviserat försök enligt följande:

1. Två vitlöksklyftor och lite salt ner i mortel. Mortlade till fin smet och droppade i lite vinäger.
2. Hällde ner solrosolja under samtidigt som jag mortlade, först några droppar sen lite mer vågat.

Resultatet?

Det emulgerade hur fint som helst. Slutade med olja när aiolin började bli dallrig. Vitlökssmaken är intensiv, förstås. Rätt gott. Kanske blev det lite mycket vinäger och salt.
Citera
2010-10-07, 16:17
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det emulgerade hur fint som helst. Slutade med olja när aiolin började bli dallrig. Vitlökssmaken är intensiv, förstås. Rätt gott. Kanske blev det lite mycket vinäger och salt.

Intressant - hur mycket olja behövde du till två klyftor?
Citera
2010-10-07, 16:22
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Blev lite inspirerad av aiolidiskussionen och gjorde ett snabbt improviserat försök enligt följande:

1. Två vitlöksklyftor och lite salt ner i mortel. Mortlade till fin smet och droppade i lite vinäger.
2. Hällde ner solrosolja under samtidigt som jag mortlade, först några droppar sen lite mer vågat.

Resultatet?

Gjorde även jag ett försök, den emulgerade men vitlökssmaken blev minst sagt intensiv. Direkt oätligt, för lite olja möjligen. Det vore intressant om någon satt på några mått.
Citera
2010-10-07, 20:28
Medlem
Marcens avatar
Vad skulle ni ha till laxfilé och savoykålsrisotto? En sås skulle ju bli för såsigt. Samtidigt vill jag ha nånting. Kanske nån kräm? Typ färskost smaksatt med nåt? Några tankar?
Citera
2010-10-09, 13:05
Moderator
Snuffelbutts avatar
Stuvade makaroner står på menyn för dagen. Smör, mjöl och mjölk, lite grädde. Ner med makaronerna och köra i svartpeppar och muskot. Brukar även ha i lite riven stark ost. Något annat sätt att krydda dessa makaroner? har ingen ost, kanske kan man köra med persilja eller något? Förslag tack
Citera
2010-10-09, 14:17
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Vad skulle ni ha till laxfilé och savoykålsrisotto? En sås skulle ju bli för såsigt. Samtidigt vill jag ha nånting. Kanske nån kräm? Typ färskost smaksatt med nåt? Några tankar?

Skulle satsa på en kall sås, möjligen baserad på cf eller turkisk yoghurt, gärna med lime och koriander i.
Citera
2010-10-09, 15:27
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Den franska och spanska wikisidan menar snarare att en riktig aïoli innehåller vitlök + olja, annars är det en vitlöksmajonnäs. Den spanska går så långt att den beskriver att det kan betraktas som ett helgerån för vissa spanjorer om äggula används.

dePaul du råkar inte sitta inne på ett recept på en aïoli utan äggula?

Citat:

Resultatet?

Citat:

dePaul!
Citera
2010-10-09, 16:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Missade ditt inlägg. Jag använde inga mått men jag skulle gissa på en halv dl eller däromkring. Tyvärr blev vitlökssmaken väl påträngande, men eftersom det emulgerade så bra så kanske man tillsätta nån vätska inledningsvis(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in