Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-19, 16:59
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kyla av den samtidigt som den får rinna av i ett kaffefilter är min spontana idé.

Tackar. Är inte risken att den blir för tjock då? Tänker främst på att man kan göra färskost på det viset.
Citera
2010-09-19, 17:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Tackar. Är inte risken att den blir för tjock då? Tänker främst på att man kan göra färskost på det viset.
Spar vätskan som har droppat av och späd ut i så fall. Svårare än så är det inte. En ännu bättre variant är att blanda i grädde.

~Paul~
Citera
2010-09-19, 17:17
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Spar vätskan som har droppat av och späd ut i så fall. Svårare än så är det inte. En ännu bättre variant är att blanda i grädde.

~Paul~

Nä, det är såklart. Har tyvärr ingen grädde hemma. Men gräddfil borde väl kunna fungera det med?
Citera
2010-09-19, 18:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Nä, det är såklart. Har tyvärr ingen grädde hemma. Men gräddfil borde väl kunna fungera det med?
Funkar alldeles utmärkt .

~Paul~
Citera
2010-09-19, 21:44
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. OK, jag kör mördeg på det enklast möjliga sättet.

Pâte brisée

Ingredienser till 1400 g deg:
  • 1 kg vetemjöl (gärna starkt. Det går också bra att blanda tillsammans med Idealmjöl till samma mängd. Personligen kör jag med italienskt grovmalet vetemjöl med mycket protein)
  • 10 g salt
  • 2 hela ägg
  • 2,4 dl gräddmjölk
  • 350 g smör (äkta!)

Men sockret då?

Citat:
Forma degen till en avlång cylinder, mjöla den och slå in den i gladpackfolie. Stoppa den sedan i kyl i minst 1 h.

Underlättar cylinderformen utkavlingen av degen till en jämn rundel? Mina degar brukar nämligen alltid spricka upp ute i kanterna när jag kavlar ut dem. Det är ett gissel, eftersom degen på så sätt inte alltid täcker hela formen och så får man lappa ihop den med små degbitar på vissa ställen... Ja, hur får man degen riktigt rund och jämn ute i kanterna?

Citat:
2. När det gäller smeten så är varje färs olik den andra. Man kan inte gå blint efter ett recept utan man bör känna sig för. I ditt fall gjorde du dessutom ett fel till när du mixade alltsammans. Din smet blev helt enkelt för blöt. En sådan smet går att rädda med t ex potatismos i pulverform.

Ok, men vilket redskap ska man använda när man rör samman köttsmeten då? Jag tyckte det kändes tungt, därför förleddes jag till att köra allt i matberedaren.

Vilket köttbullerecept föredrar du själv, förresten? Restaurangakademins recept är du säkert bekant med: rödlök i stället för gul lök, en blandning av grädde och mjölk i stället för bara mjölk och dessutom en nypa socker... Men varför socker?!

Tore Wretman använde sig tydligen av 50% nöt, 25% kalv och 25% fläsk. Låter som att det skulle kunna bli gott...
Citera
2010-09-20, 15:12
Medlem
MC.Hammers avatar
Hur länge håller instängd och fuktig potatis? Ska det lukta?
Citera
2010-09-20, 15:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Hur länge håller instängd och fuktig potatis? Ska det lukta?
Lite fel tråd kanske, det finns om hållbarhet.
Men när en potatis blivit dålig, då kan den lukta nått så in i helvete illa.
Eller så är det helt havererade, går dom skala så brukar dom vara okey för att äta.
Citera
2010-09-20, 21:46
Moderator
Snuffelbutts avatar
Ska lagas mat imorrn. Funderade på att köpa lite lövbiff och fylla den med något, rulla, steka och servera med hasselbackare. Vad ska jag fylla den med? Brukar köra på någon färdigköpt vitlöksost, men kan man kanske ta en neutral färskost, hacka ner lite persilja, timjan och lite vitlök och köra på det istället? Vi är tre som ska käka, såsen har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska lösa
Citera
2010-09-20, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Ska lagas mat imorrn. Funderade på att köpa lite lövbiff och fylla den med något, rulla, steka och servera med hasselbackare. Vad ska jag fylla den med? Brukar köra på någon färdigköpt vitlöksost, men kan man kanske ta en neutral färskost, hacka ner lite persilja, timjan och lite vitlök och köra på det istället? Vi är tre som ska käka, såsen har jag faktiskt ingen aning om hur jag ska lösa
Du tänker m a o laga oxrullader . Det är bara fantasin som bestämmer vad du stoppar i dem.

Nägra förslag:
  • Inlagd gurka/cornichoner/saltgurka
  • Lök/rödlök/silverlök
  • Rökt fläsk
  • Bacon
  • Pancetta
  • Späck
  • Rökt korv
  • Svamp/champinjoner
  • Kokt ägg i delar (!)
  • Senap
  • Ansjovis
  • Persilja
  • Ost (olika sorter, t ex ädelost)
  • Pepparrot
  • Morot
  • Jordärtskocka (!)
  • Sparris
~Paul~
Citera
2010-09-20, 23:37
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt

Jag gjorde oxrulader med färskost smaksatt med kantarell vilket blev helt ok.
Citera
2010-09-21, 09:34
Medlem
Fick för mig att baka bagels så jag kollade lite på youtube och hittade en bra instruktionsvideo ( http://www.youtube.com/watch?v=8xDAk-ldMBY ). Men nu när jag börjat inser jag ju att det blir för många för mig så jag tänkte höra om man kunde frysa in en del av degen för att göra klart dom en annan dag. Bör man i så fall göra det innan eller efter kokningen?
Citera
2010-09-21, 09:40
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Fick för mig att baka bagels så jag kollade lite på youtube och hittade en bra instruktionsvideo ( http://www.youtube.com/watch?v=8xDAk-ldMBY ). Men nu när jag börjat inser jag ju att det blir för många för mig så jag tänkte höra om man kunde frysa in en del av degen för att göra klart dom en annan dag. Bör man i så fall göra det innan eller efter kokningen?
Det går att frysa både deg och färdiga.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in