Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. OK, jag kör mördeg på det enklast möjliga sättet.
Pâte brisée
Ingredienser till 1400 g deg:- 1 kg vetemjöl (gärna starkt. Det går också bra att blanda tillsammans med Idealmjöl till samma mängd. Personligen kör jag med italienskt grovmalet vetemjöl med mycket protein)
- 10 g salt
- 2 hela ägg
- 2,4 dl gräddmjölk
- 350 g smör (äkta!)
Men sockret då?
Citat:
Forma degen till en avlång cylinder, mjöla den och slå in den i gladpackfolie. Stoppa den sedan i kyl i minst 1 h.
Underlättar cylinderformen utkavlingen av degen till en jämn rundel? Mina degar brukar nämligen alltid spricka upp ute i kanterna när jag kavlar ut dem. Det är ett gissel, eftersom degen på så sätt inte alltid täcker hela formen och så får man lappa ihop den med små degbitar på vissa ställen... Ja, hur får man degen riktigt rund och jämn ute i kanterna?
Citat:
2. När det gäller smeten så är varje färs olik den andra. Man kan inte gå blint efter ett recept utan man bör känna sig för. I ditt fall gjorde du dessutom ett fel till när du mixade alltsammans. Din smet blev helt enkelt för blöt. En sådan smet går att rädda med t ex potatismos i pulverform.
Ok, men vilket redskap ska man använda när man rör samman köttsmeten då? Jag tyckte det kändes tungt, därför förleddes jag till att köra allt i matberedaren.
Vilket köttbullerecept föredrar du själv, förresten? Restaurangakademins recept är du säkert bekant med: rödlök i stället för gul lök, en blandning av grädde och mjölk i stället för bara mjölk och dessutom en nypa socker... Men varför socker?!
Tore Wretman använde sig tydligen av 50% nöt, 25% kalv och 25% fläsk. Låter som att det skulle kunna bli gott...