Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-06-23, 11:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hej!

Det är så att jag ska grilla ikväll, mamma hade varit snäll och köpt majskolvar åt mig. Dock "färska" ur grönsaksdisken med blast och allt istället för vakuum/burk.

Hur gör jag med dessa? Skala måste jag ju eftersom de ska marineras men måste jag förkoka eller nåt eller är det bara att slänga dem på grillen?
Du kan göra på olika sätt. Antingen marinerar du dem i bitar och därefter grillar eller kokar hela kolvar i lättsaltat vatten, grillar dem sedan för att få fin yta och slutligen penslar på glaze under de sista 5 minuterna av grillningen.

Personligen föredrar jag den senare varianten. Den första metoden kan ibland misslyckas pga otillräcklig grad av tillagning.

~Paul~
Citera
2011-06-23, 12:42
Medlem
Struttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan göra på olika sätt. Antingen marinerar du dem i bitar och därefter grillar eller kokar hela kolvar i lättsaltat vatten, grillar dem sedan för att få fin yta och slutligen penslar på glaze under de sista 5 minuterna av grillningen.

Personligen föredrar jag den senare varianten. Den första metoden kan ibland misslyckas pga otillräcklig grad av tillagning.

~Paul~

Läste för snabbt. Jag håller med dePaul! Såklart...
Citera
2011-06-23, 15:24
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Tack så mycket, jag gör så
Citera
2011-06-23, 16:08
Medlem
Formsvackas avatar
DePaul har du nå't bra recept på demi-glace? Jag har kalvben hemma och mirepoix. Visst rostar man benen i ugnen först tillsammans med en skopa tomatpuré? Sen häller man i rödvin och skrapar bort allt gott ur pannan och slänger ner allt i en kastrull. men sen? Hur länge tycker du att man ska koka benen? Och adderar man något annat förutom vatten i kastrullen?
Citera
2011-06-23, 17:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
DePaul har du nå't bra recept på demi-glace? Jag har kalvben hemma och mirepoix. Visst rostar man benen i ugnen först tillsammans med en skopa tomatpuré? Sen häller man i rödvin och skrapar bort allt gott ur pannan och slänger ner allt i en kastrull. men sen? Hur länge tycker du att man ska koka benen? Och adderar man något annat förutom vatten i kastrullen?
Alltså, en demi kan du i princip smälla ihop på vilket sätt du vill. Den bästa varianten är den som man "monterar ihop" i form av otaliga fonder och avkok (gärna sådana som har blivit över från tidigare kok). Det måste dock vara samma karaktär. Du kan möjligtvis blanda kalv och kyckling dock.

Personligen tycker jag inte att tomatpuré har där att göra. Jag vet att den käre Per Morberg alltid kör på denna variant, men liksom Jamie Olivers löjligt överdrivna användandet av olivolja så är detta inte nödvändigt eller ens önskvärt.

Hemligheten är en långsam rostning och därefter kokning utan att involvera alltför mycket kryddor. Det är ju trots allt den framtida rätten som skall kryddas och inte fonden.

Vin kan däremot adderas utan att förstöra särarten.

~Paul~
Citera
2011-06-23, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Tack så mycket, jag gör så
Ingen orsak att tacka!

~Paul~
Citera
2011-06-23, 20:28
Medlem
Zcapegoats avatar
Min pojkvän och jag åt spagetti med köttfärssås idag. Tyvärr så råkade vi glömma stänga av plattan, så att såsen som var kvar skar sig. Finns det något man kan göra för att rädda den?
Citera
2011-06-23, 20:59
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Min pojkvän och jag åt spagetti med köttfärssås idag. Tyvärr så råkade vi glömma stänga av plattan, så att såsen som var kvar skar sig. Finns det något man kan göra för att rädda den?

En köttfärssås kan inte skära sig. Menar du att den blev bränd eller?!
Citera
2011-06-23, 22:13
Medlem
rayraviolis avatar
Var det så att fettet separerade sig från köttfärsen så är det helt i sin ordning.
Citera
2011-06-24, 07:25
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat

Det beror helt på, har du gjort en klassisk köttfärsås med tomatbas fattar jag inte vad som skurit sig. Om det däremot är en baserad på grädde så testa slå på lite mer grädde och värm långsamt upp den under omrörning.
Citera
2011-06-26, 00:02
Medlem
Breasts avatar
Rökt Fläskfilé

Jag fick tag på en 0,6kg stor, avlång bit "Fläskfilé, rökt". Min fråga lyder: är denna redo att ätas, eller ska han in i ugnen eller dylikt..?

Jag har ingen erfarenhet av varken rå eller rökt fläskfilé i det här stora formatet
Citera
2011-06-26, 00:14
Medlem
tireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breast
Rökt Fläskfilé

Jag fick tag på en 0,6kg stor, avlång bit "Fläskfilé, rökt". Min fråga lyder: är denna redo att ätas, eller ska han in i ugnen eller dylikt..?

Jag har ingen erfarenhet av varken rå eller rökt fläskfilé i det här stora formatet

Så länge den inte är lättrökt så ska det nog gå att äta som den är, gissar att det är rätt likt kassler som är rökt/saltad kotlettrad, vet dock inte om den rökta fläskfilén är saltad. Har sett flera exempel då folk ätit rökt fläskfilé kall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in