Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
DePaul har du nå't bra recept på demi-glace? Jag har kalvben hemma och mirepoix. Visst rostar man benen i ugnen först tillsammans med en skopa tomatpuré? Sen häller man i rödvin och skrapar bort allt gott ur pannan och slänger ner allt i en kastrull. men sen? Hur länge tycker du att man ska koka benen? Och adderar man något annat förutom vatten i kastrullen?
Alltså, en demi kan du i princip smälla ihop på vilket sätt du vill. Den bästa varianten är den som man "monterar ihop" i form av otaliga fonder och avkok (gärna sådana som har blivit över från tidigare kok). Det måste dock vara samma karaktär. Du kan möjligtvis blanda kalv och kyckling dock.
Personligen tycker jag inte att tomatpuré har där att göra. Jag vet att den käre Per Morberg alltid kör på denna variant, men liksom Jamie Olivers löjligt överdrivna användandet av olivolja så är detta inte nödvändigt eller ens önskvärt.
Hemligheten är en långsam rostning och därefter kokning utan att involvera alltför mycket kryddor. Det är ju trots allt den framtida rätten som skall kryddas och inte fonden.
Vin kan däremot adderas utan att förstöra särarten.
~Paul~