Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-08-24, 16:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaska
Mina teflonpannor är alla konvexa på undersidan så att de alltid tippar lite åt ena hållet och steker ojämnt. Vad beror det på? Kan det vara ett resultat av att man sköljt dem i feltempererat vatten direkt efter användning? Tror också att de kan ha använts på gashäll, är det en vanlig orsak?
Det beror oftast på: 1 För tunn botten. 2 För stora temperaturskillnaden/för snabb avkylning. 3 En kombination av båda punkterna.

~Paul~
Citera
2010-08-24, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Smörj formen med lite fett och fyll den försiktigt med en plastfolie. När du sedan tar ut den stelnade panacottan så kan du avlägsna plastfolien. Ytan blir något mer ojämn men det kan man kanske stå ut med.

Tänker du dig smör och vanlig plastfilm då alltså? Så att man liksom lyfter pannacottan ur formarna i stället för att stjälpa upp dem? Skulle det förresten inte kunna tänkas fungera även utan plastfilm? Hm, undrar om det skulle gå med en neutral matolja eller något annat fett... Vad tror du?
Citera
2010-08-24, 17:51
Medlem
skolmatsals avatar
Jag skulle vilja ha några sjyssta lättlagade recept på kycklinglever eller kycklinghjärta.
Citera
2010-08-24, 17:54
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Mitt resonemang går ungefär såhär: Sprucken potatis släpper ifrån sig vätska i form av ånga. När ångan försvinner från potatisen så minskar trycket. Trycket i sig funkar lite som principen bakom en tryckkokare. Dvs det höjer själva temperaturen och därmed förkortar tillagningstiden.

~Paul~

Teorin är nog helt rätt - men i praktiken kommer det inte att funka - potatisskal har inte den hållfasthet som krävs för att kunna bevara trycket - jämför med tjockleken på din tryckkokare.
De flesta potatisar har defekter i skalet som gör att de släpper ut ånga utan att man behöver picka dem. Några har dock "perfekt" skal och de kommer att explodera när de bakas - som ägget i micron
Citera
2010-08-24, 18:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Teorin är nog helt rätt - men i praktiken kommer det inte att funka - potatisskal har inte den hållfasthet som krävs för att kunna bevara trycket - jämför med tjockleken på din tryckkokare.
De flesta potatisar har defekter i skalet som gör att de släpper ut ånga utan att man behöver picka dem. Några har dock "perfekt" skal och de kommer att explodera när de bakas - som ägget i micron
Jo, jag fattar det. Men trots det så tror jag att en komplett potatis släpper ifrån sig mindre ånga och till en viss punkt bygger upp ett visst tryck än en sprucken dito. Men vi får se om det blir något test eller inte .

~Paul~
Citera
2010-08-24, 18:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Tänker du dig smör och vanlig plastfilm då alltså? Så att man liksom lyfter pannacottan ur formarna i stället för att stjälpa upp dem? Skulle det förresten inte kunna tänkas fungera även utan plastfilm? Hm, undrar om det skulle gå med en neutral matolja eller något annat fett... Vad tror du?
Det kan funka utan plastfilm också men är avsevärt bekvämare och säkrare med.

Det funkar med vilket fett som helst.

~Paul~
Citera
2010-08-24, 18:06
Citat:
Det kan funka utan plastfilm också men är avsevärt bekvämare och säkrare med.

Det funkar med vilket fett som helst.

~Paul~

Silikonformar kanske är det optimala för panna cotta?
Citera
2010-08-24, 18:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag har aldrig testat dem. Kör traditionellt. Men jag kan tänka mig att det trots allt kan vara knepigt att få ut cottan, även ur en silikonform.

~Paul~
Citera
2010-08-24, 19:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det brukar jag använda. Helt optimalt är det inte eftersom formarna är ganska kraftigt räfflade, men det brukar gå hyfsat iaf. Släta siliconformar vore kanon.
Citera
2010-08-24, 21:50
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Jag skulle vilja ha några sjyssta lättlagade recept på kycklinglever eller kycklinghjärta.

Panera, stek. Själv brukar jag när jag grilllar kyckling lägga inkråmet i kycklingen i långpanna under gallret kycklingen ligger på. Ät som det är eller mixa inkråmet och stekspadet till en sås, blaska gärna i ett gott vin i såsen. Halsen som brukar vara med inkråmet i påsen inuti kycklingen kan du låta steka med, puttra med i såsen sedan slänger du den åt katten.
Citera
2010-08-24, 22:12
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Jag har provat att göra pastej enligt den här principen. Med gott resultat kan tilläggas!

https://www.flashback.org/sp12764367
Citera
2010-08-24, 22:16
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Kör kycklinglevern som kalvnjure:
- mjöla, salta och peppra levern (400g)
- Bryn den i rejält med smör
- flambera med ~3 cl konjak (kan skippas) - stäng av fläkten innan
- slå på en burk crème fraîche, 1-2 dl vatten, 2 msk dijon senap, och några msk dragon
- låt puttra ~5 minuter, kolla levrarna, du vill ha dem lite lätt rosa (inte röda, inte grå)

servera med pressad potatis, pommes, nudlar eller ris
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in