Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-05, 17:02
Medlem
irrblosss avatar
Några frågor om mozarella:

1. Finns olika typer, t.ex. buffelmozarella m.fl. De flesta verkar vara vita, men har även sett lite gulaktigare variant. Vilket avses normalt i recept när det står mozarella? Jag tänkte göra grillade paninis efter ett recept - antar att det är den vita man bör använda?

2. Den ligger oftast förpackad i påse i någon lag, hur förvarar man den efter att man öppnat? Hållbarhet efter öppning?
Citera
2014-03-05, 18:27
Medlem
Skatteskolks avatar
Organzapåsar nämndes när man ska torka chilifrukt. Hittar bara sådant på internet. Vad kan fungera som finns i mataffären?

Glasburk utan lock skrev en men det är svårt att få till luftigt. Fastnade dock för det med Antec med takfläkt. Skulle gärna prova det då jag har en dator med takfläkt.
Citera
2014-03-05, 18:32
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

1. Finns olika typer, t.ex. buffelmozarella m.fl. De flesta verkar vara vita, men har även sett lite gulaktigare variant. Vilket avses normalt i recept när det står mozarella? Jag tänkte göra grillade paninis efter ett recept - antar att det är den vita man bör använda?

2. Den ligger oftast förpackad i påse i någon lag, hur förvarar man den efter att man öppnat? Hållbarhet efter öppning?

Häll över allt i en burk med tätslutande lock, vätskan bör täcka helt. Längsta jag haft mozarella är ca 10 dagar (då åt jag upp sista) och den var helt okej då.
Citera
2014-03-05, 18:34
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Organzapåsar nämndes när man ska torka chilifrukt. Hittar bara sådant på internet. Vad kan fungera som finns i mataffären?

Glasburk utan lock skrev en men det är svårt att få till luftigt. Fastnade dock för det med Antec med takfläkt. Skulle gärna prova det då jag har en dator med takfläkt.

Möjligtvis så kan det funka med tygfiltrena man använder vid saftning, men enklast är att köpa påsar via tex tradera eller e-bay, finns det en hobby/pyssel affär i din stad så kan dom tänkas ha.
Citera
2014-03-05, 19:19
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Möjligtvis så kan det funka med tygfiltrena man använder vid saftning, men enklast är att köpa påsar via tex tradera eller e-bay, finns det en hobby/pyssel affär i din stad så kan dom tänkas ha.

Spontant tänker jag på tvättpåse. Får se vad min mataffär som gäller livsmedel. Fyra habanero ska torkas. Annars blir det inte av.

Är så himla mycket annat som tar tid nu som gör att jag inte hinner flänga runt och leta. Finns en butik jag kan kolla i men är inte imponerad av dess personal som såg ut som ett frågetecken när jag undrade vilken burk som var lämpligast till linement. Linement? Vad är det? Inombords skrek ditt jävla dumhuvud men sa lugnt att det är en slags salva och att flaska kanske är svårt att få ut ur.
Citera
2014-03-05, 19:43
Medlem
SunWukongs avatar
Någon som har tips på billig och god fisk. Äter väldigt lite fisk sen jag flyttade hemifrån vilket väl är dåligt då det både kan vara nyttigt, gott och en trevlig omväxling från kyckling/nötkött/kikärtor/tofu. Gillar räkor, lax, sjötunga, gös och sådant sedan barnsben men det mesta ser fasligt dyrt ut när jag kollar fiskdiskar och eftersom jag är student har trots allt priset betydelse.

Är inte överförtjust i tonfiskburkar, fiskbullar eller eg. ganska dyrt halvfabrik. Bor i sydvästskåne så har inte tillgång till alla fräna fiskbilar som ni västgötabor har :-(
Citera
2014-03-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Någon som har tips på billig och god fisk. Äter väldigt lite fisk sen jag flyttade hemifrån vilket väl är dåligt då det både kan vara nyttigt, gott och en trevlig omväxling från kyckling/nötkött/kikärtor/tofu. Gillar räkor, lax, sjötunga, gös och sådant sedan barnsben men det mesta ser fasligt dyrt ut när jag kollar fiskdiskar och eftersom jag är student har trots allt priset betydelse.

Är inte överförtjust i tonfiskburkar, fiskbullar eller eg. ganska dyrt halvfabrik. Bor i sydvästskåne så har inte tillgång till alla fräna fiskbilar som ni västgötabor har :-(

Det enda vettiga alternativet är väl att köpa ordentligt med färsk laxfilé när det är bra pris och sedan frysa in i portioner. Går att hitta för 79kr/kg och det är billigt.
Citera
2014-03-05, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss

Bästa mozzarellan du kan få tag på i Sverige är Ängsholmens. Annars är väl Zetas buffelmozzarella ett substitut.

Du ska alltid välja vit om du ska ha mozzarella för då är den på buffelmjölk. Bufflar har nämligen ingen betakaroten i sin mjölk (tillskillnad från kor) så dess mjölk blir alldeles vit. Jag köpte buffelsmör och även den var kritvit.
Citera
2014-03-05, 21:00
Medlem
klybans avatar
Citat:

Är inte detta helt vanligt tyll?
Detta hittar du enkelt och billigt i en tygaffär.
Senast jag köpte tyll, så var la det 40:-/m.
Finns i flera olika storlekar på hålstorleken.

Använder detta till, sila vin och göra fiskhåvar för skinnärlig/elritsa.
Citera
2014-03-05, 21:25
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är inte detta helt vanligt tyll?
Detta hittar du enkelt och billigt i en tygaffär.
Senast jag köpte tyll, så var la det 40:-/m.
Finns i flera olika storlekar på hålstorleken.

Använder detta till, sila vin och göra fiskhåvar för skinnärlig/elritsa.

Tygaffär är klart lättare att hitta. Får se om jag kan kolla upp det. Tack för tipset. Just nu luftorkar de i en plastburk på smörgåspapper. Får se om jag offrar någon glasburk sen.Vill mest få igång det.

Bästa hade varit om man kunde hitta torkad habanero någonstans men har inte hittat. Eller habaneroextrakt.
Citera
2014-03-05, 21:30
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tygaffär är klart lättare att hitta. Får se om jag kan kolla upp det. Tack för tipset. Just nu luftorkar de i en plastburk på smörgåspapper. Får se om jag offrar någon glasburk sen.Vill mest få igång det.

Bästa hade varit om man kunde hitta torkad habanero någonstans men har inte hittat. Eller habaneroextrakt.
Finns habaneropulver på burk.
Tyll är väldans billigt, och enkelt att hantera och göra påsar på.
Citera
2014-03-05, 22:33
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Jag är lite förundrad över att du komplicerar det så mycket. Jag har torkat en hel del chili i mina dagar då jag ibland odlar själv. De frukter jag inte hinner äta upp, klyver jag och lägger på en ledig yta. Har aldrig haft problem med att de har ruttnat.

Eller så har jag ett ovanligt torrt inomhusklimat...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in