Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-09-15, 11:05
Bannlyst
Keith Floyd död!

Ursäkta om det här inlägget är felplacerat...
Men jag hoppas alla förenar sig med mig i en tyst minut i stekningen för Keith Floyd!
Jag kommer för alltid minnas hans oortodoxa råd: "Man ska ha två flaskor vin. En i såsen och en i kocken"
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1707105/tv-kocken-floyd-har-avlidit
Citera
2009-09-15, 11:57
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Ursäkta om det här inlägget är felplacerat...
Men jag hoppas alla förenar sig med mig i en tyst minut i stekningen för Keith Floyd!
Jag kommer för alltid minnas hans oortodoxa råd: "Man ska ha två flaskor vin. En i såsen och en i kocken"
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1707105/tv-kocken-floyd-har-avlidit

Om du misstänker att en tråd är felplacerad, posta den inte! Ditt inlägg är definitivt inte en "enkel eller snabb fråga om mat", något som du nog insåg från början och skulle mao inte postats här. Gör det gärna i en egen tråd.

Tillsägelse utdelas för brott mot regel 0.03

/Mod
Citera
2009-09-15, 18:37
Medlem
Caputskis avatar
För ett tag sen köpte jag en bit parmesanost på Ica, grön förpackning, vet inte märken. Efter användning, så stoppa jag den i plasten och la det i en plastpåse och la den i kylen. Hur länge kommer den att hålla sej, eller ska ja slänga den?
Citera
2009-09-15, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caputski
För ett tag sen köpte jag en bit parmesanost på Ica, grön förpackning, vet inte märken. Efter användning, så stoppa jag den i plasten och la det i en plastpåse och la den i kylen. Hur länge kommer den att hålla sej, eller ska ja slänga den?
Låt hellre parmesan ligga lite luftigt, i en plastburk eller liknande. Gärna också på något som låter luften cirkulera under osten. Har du inte "smittat" osten med diverse bakterier från händerna så kan den hålla väldigt länge, så länge den inte har möglat är den OK.
Citera
2009-09-16, 10:25
Medlem
brunstigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Låt hellre parmesan ligga lite luftigt, i en plastburk eller liknande. Gärna också på något som låter luften cirkulera under osten. Har du inte "smittat" osten med diverse bakterier från händerna så kan den hålla väldigt länge, så länge den inte har möglat är den OK.

Ja hur är det med det där med mögel. Är det ok att bara skära av den mögliga biten och sedan fortsätta använda osten?
Citera
2009-09-16, 12:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
Ja hur är det med det där med mögel. Är det ok att bara skära av den mögliga biten och sedan fortsätta använda osten?
Om det är lite är det la inga större problem, bara och ta bort.
Men är den helt infekterad så ska man nog hoppa den.
Citera
2009-09-16, 15:55
Medlem
Tinade 300gram nötfärs i diskhon med varmaste kranvattnet. Nu 30min senare är den redan färdigtinad och köttfärsen är helt brun. Hade jag för varm vatten så den blev lite "kokt" eller nått? Eller är det nått fel på den eller skall det se ut så? När man köper den är den ju typ rosa-röd. ?
Citera
2009-09-16, 15:56
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logz
Tinade 300gram nötfärs i diskhon med varmaste kranvattnet. Nu 30min senare är den redan färdigtinad och köttfärsen är helt brun. Hade jag för varm vatten så den blev lite "kokt" eller nått? Eller är det nått fel på den eller skall det se ut så? När man köper den är den ju typ rosa-röd. ?

Tina i kallt vatten nästa gång, eller i kalljumet vatten, dvs. lite kallare än fingervarmt.
Citera
2009-09-16, 15:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Den låter lite kokt, men spelar ingen större roll om du bara ska steka den.

Men ska du göra köttbullar eller hamburgare så kan det nog lite svårt att få till det utan stoppa i massa annat.
Citera
2009-09-16, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TiniZ

Tina i kallt vatten nästa gång, eller i kalljumet vatten, dvs. lite kallare än fingervarmt.
Ska se till att köra lite kallare nästa gång. Är bara så satans hungrig. Inte ätit på hela dagen
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Den låter lite kokt, men spelar ingen större roll om du bara ska steka den.

Men ska du göra köttbullar eller hamburgare så kan det nog lite svårt att få till det utan stoppa i massa annat.
Okej tack Skall göra en tacogratäng så skall ju ändå hacka sönder köttfärsen. Antar att du syftade på att det är svårt att få den att hålla ihop när den blivit lite kokt.
Citera
2009-09-16, 16:10
Medlem
TiniZs avatar
Citat:
Okej tack Skall göra en tacogratäng

Då är det ju ingen fara att den är lite kokt, men det blir godare utan kokningen
Citera
2009-09-16, 16:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
...Okej tack Skall göra en tacogratäng så skall ju ändå hacka sönder köttfärsen. Antar att du syftade på att det är svårt att få den att hålla ihop när den blivit lite kokt.
Jo, det var så jag menade.

Sen om du tänker skaffa en micro, skaffa en med 3 huvuden(om det nu inte finns med mer).
Dessa micros kan man tina det mesta rätt så fort utan få det kokt.

Sen om man fryser köttfärs, så frys den i ett platt lager.
Då tinar den fort också, och ska du steka taco på den så kan man slänga i den direkt från frysen i stekpannan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in