Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-16, 19:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Hmm hittade nå billigt kött som va färdig strimmlad, nötkött iaf.
Du måste ta reda på vad det är för kött du lagar annars kan du aldrig anpassa metod efter styckningsdetalj.

Till philly bör du använda minst entrecote för ett bra resultat. Den skall helst inte vara strimlad!

Gör i stället så här för maximal saftighet:
  • Fixa en enkel marinad som innehåller salt, syra (t ex lime) och kryddor och häll den i en tättslutande plastpåse
  • Lägg i hela entrecoteskivan, gnugga runt och lägg den i kylen
  • Marinera i ca 1 h
  • Ta ut köttet och låt det bli rumstempererat
  • Hetta upp neutral olja i en stekpanna
  • Torka köttbiten
  • Lägg köttet i pannan och fräs på en fin yta runtom
  • Lägg i en smörklick och ös köttet med denna sky
  • Smaka av med salt och peppar och ta ut köttet
  • Låt nu köttet vila i ca 5 minuter i alufolie
  • Skiva köttet först på tvären och sedan tvärs över så att det bildas fina, saftiga strimlor
  • Gör i ordning resten av din macka och lägg i det strimlade köttet
Om man föredrar köttet medium eller t o m well done så måste man efter att köttet varit i pannan avsluta tillagningen i ugn. Det tar ca 5 -7 minuter på 175 grader. Personligen skulle jag dock inte vilja rekommendera det .

~Paul~
Citera
2009-05-17, 10:59
Medlem
melus avatar
Någon som prövat 'Tacolasagnen'?

Länk: http://www.alltommat.se/recept?recipeid=2957
Citera
2009-05-17, 19:56
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melu

Har ej provat men verkar gott.
Citera
2009-05-17, 20:05
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melu

Jag har då inte oliver i mina tacos jag skulle byta ut dem mot hackad jalapenos.
Citera
2009-05-18, 12:52
Medlem
rovskaggs avatar
Snabbnudlar

Jag skulle behöva hjälp med att hitta en slags snabbnudlar som tyvärr försvunnit ur mitt liv för något år sen.

Till saken då, nudlarna i fråga är i en grön förpackning om jag minns rätt. Själva nudlarna är gröna/grönprickiga och buljongen smakar väldigt väldigt starkt, med kraftig smak av limeblad. Där jag köpte dem (H.S. Asien livs i söderhallarna) så är det ju små klisterlappar där det står översatt vad det är för nudlar och innehåll osv. Dessa nudlar skulle alltså vara gröna te-nudlar.

Saknar dessa väldigt mycket, och vill alltså veta om det finns någon där ute som har en aning om ifall dessa går att hitta någonstans i stockholm?
Citera
2009-05-18, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Till philly bör du använda minst entrecote för ett bra resultat. Den skall helst inte vara strimlad!
För att göra den mindre torr kan man ju steka entrecotén hel och sedan skiva upp den precis när den läggs på mackan. Det är ju onekligen mer lättuggat med strimlat, så skivat tycker jag är en bra kompromiss.
Citera
2009-05-18, 14:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För att göra den mindre torr kan man ju steka entrecotén hel och sedan skiva upp den precis när den läggs på mackan. Det är ju onekligen mer lättuggat med strimlat, så skivat tycker jag är en bra kompromiss.
Jag uttryckte mig lite otydligt. Jag menade att den inte skall vara strimlad från början, dvs att köttet är strimlat i rått tillstånd.

Min variant är visserligen också strimlad, men strimlorna skärs till först efter att köttet är tillagat.

Jag brukar därför steka en hel och ganska tjock skiva för att sedan skära den på längden antingen en gång eller flera (beroende på tjockleken på skivan) och därefter tvärs över för att få till strimlorna. Dessa är mycket saftiga.

~Paul~
Citera
2009-05-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovskagg
Jag skulle behöva hjälp med att hitta en slags snabbnudlar som tyvärr försvunnit ur mitt liv för något år sen.

Till saken då, nudlarna i fråga är i en grön förpackning om jag minns rätt. Själva nudlarna är gröna/grönprickiga och buljongen smakar väldigt väldigt starkt, med kraftig smak av limeblad. Där jag köpte dem (H.S. Asien livs i söderhallarna) så är det ju små klisterlappar där det står översatt vad det är för nudlar och innehåll osv. Dessa nudlar skulle alltså vara gröna te-nudlar.

Saknar dessa väldigt mycket, och vill alltså veta om det finns någon där ute som har en aning om ifall dessa går att hitta någonstans i stockholm?

Fyfan va gött det lät! Om någon sett dessa i Göteborg så säg gärna till
Citera
2009-05-18, 14:39
Medlem
rovskaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
Fyfan va gött det lät! Om någon sett dessa i Göteborg så säg gärna till

Dom är helt gudomligt goda. Någon måste ju veta något om vart man kan hitta dem!
Citera
2009-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du måste ta reda på vad det är för kött du lagar annars kan du aldrig anpassa metod efter styckningsdetalj.

Gör i stället så här för maximal saftighet:
  • Fixa en enkel marinad som innehåller salt, syra (t ex lime) och kryddor och häll den i en tättslutande plastpåse
  • Lägg i hela entrecoteskivan, gnugga runt och lägg den i kylen
  • Marinera i ca 1 h
  • Ta ut köttet och låt det bli rumstempererat
  • Hetta upp neutral olja i en stekpanna
  • Torka köttbiten
  • Lägg köttet i pannan och fräs på en fin yta runtom
  • Lägg i en smörklick och ös köttet med denna sky
  • Smaka av med salt och peppar och ta ut köttet
  • Låt nu köttet vila i ca 5 minuter i alufolie
  • Skiva köttet först på tvären och sedan tvärs över så att det bildas fina, saftiga strimlor
  • Gör i ordning resten av din macka och lägg i det strimlade köttet
Om man föredrar köttet medium eller t o m well done så måste man efter att köttet varit i pannan avsluta tillagningen i ugn. Det tar ca 5 -7 minuter på 175 grader. Personligen skulle jag dock inte vilja rekommendera det .

~Paul~

Glömde bort denna tråd , Tack så mycket DePaul för detta ska göra denna imorn
Citera
2009-05-20, 18:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Glömde bort denna tråd , Tack så mycket DePaul för detta ska göra denna imorn
Ingen orsak! Återkom gärna och berätta hur det gick!

~Paul~
Citera
2009-05-21, 10:38
Medlem
Muggs avatar
Kan man färga hemmagjord aioli vit på något bra sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in