Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-24, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av viskarn
Jag undrar hur lång hållbarhet parmaskinka har? Vill köpa ett "större" parti, kanske runt 200-300 gram och använda som smörgåspålägg istället för den värdelösa hushållsskinkan (Perssons). Har prövat att söka efter ett bra svar men inte funnit något.
Saltning är en av de äldsta förvaringsmetoderna och därför håller den riktigt länge. Om den är uppskuren i butik så kan du lugnt käka på den i tio dagar. Har aldrig behövt slänga hittills. Om den börjar bli lite tråkig kan man göra skinkchips och ha till soppor eller sallad. In i ugnen på bakplåtspapper i en kvart på 150 gr.
Citera
2010-01-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Saltning är en av de äldsta förvaringsmetoderna och därför håller den riktigt länge. Om den är uppskuren i butik så kan du lugnt käka på den i tio dagar. Har aldrig behövt slänga hittills. Om den börjar bli lite tråkig kan man göra skinkchips och ha till soppor eller sallad. In i ugnen på bakplåtspapper i en kvart på 150 gr.

Det var det jag trodde, men ville vara på den säkra sidan då jag är en fattig student och har inte lust att slänga bort 90kr på smörgåspålägg om det inte funkar mer än kanske en vecka! Toppen i alla fall. Besöker lokala delibutiken på stört imorgon!
Citera
2010-01-24, 23:07
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Parmaskinka är dessutom lufttorkad och lagras sedan i minst ett år under rätt temperatur och luftfuktighet så hållbarheten är inget problem.
Citera
2010-01-25, 00:41
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Kan bero på tre saker. Antingen på dålig köttkvalité eller att hon lyckas driva ut all vätska, dvs köttet får gå alldeles för länge i pannan eller en kombination av dessa två punkter.

2. Ja, dvs om köttet är av bra kvalité .

~Paul~

Jag får tacka så mycket för tipsen! Slutade med en väldigt mätt TheCaze (+ gäster).
Citera
2010-01-27, 18:25
Medlem
Tina kyckling med hårtork...
Är det dumt?
Citera
2010-01-27, 18:56
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madgoat100
Tina kyckling med hårtork...
Är det dumt?
Ja. Lägg den i en påse i varmt vatten istället
Citera
2010-01-27, 19:55
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Ja. Lägg den i en påse i varmt vatten istället
Nej inte varmt vatten, kallt vatten.
Citera
2010-01-27, 20:36
Bannlyst
Tänkte tuppa till mig och bjuda pullan på kycklingfilé på fredag.

Jag blev sugen på en variant jag åt på Harrys för några år sedan, har en förnimmelse av smaken men minns inte så mycket mer än att det var kyckling på en toast med två såser (bea och någon söt sås) samt klyftpäror och något grönt, möjligen sparris.

Någon som har en aning om vad jag dillar om? Eller har någon något stekhett tips på variant med detta som basic?

Även tips på marinad emottages.

--------
En variant jag funderade på var:
*Gör en ostsåsliknande gegga med bräckt-skinka, champinioner och nån lök.
*Skräm på lite stekyta på de marinerade kicklingfileerna och lägg dom sedan i ångkokning i min billiga pastapanna (eller vad det kallas, sån med innerkastrull med hål i botten).
*Rosta någon form av bröd och gnussa in skivorna med vitlök och tomat.
*In i ugnen med brödskivor med kyckling och ost-skink-svamp geggan överst. Krydda med nåt bra.
*Klyftpotatis eller färsk pasta till.

Nähä?
Senast redigerad av Helfyllekille 2010-01-27 kl. 20:45.
Citera
2010-01-28, 04:44
Medlem
-Kniffel-s avatar
De sliskiga såserna som pizzerior brukar sälja på burk till pizzan(bearnaise och vitlök) . Är det någon som vet hur man gör dem?
Citera
2010-01-28, 16:15
Bannlyst
Angående inlägg #1903 här, är det någon som har tips på lämplig marinad då inför en dylik kreation?
Börjar bli dags att marinera ikv tänkte jag...

TACK
Citera
2010-01-28, 18:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helfyllekille
Angående inlägg #1903 här, är det någon som har tips på lämplig marinad då inför en dylik kreation?
Börjar bli dags att marinera ikv tänkte jag...

TACK
Inget som du tänkt på kanske, men lite i det du tänker.
ÄR typ att fylla med philidelfiaost med någon smak man gillar.
Och lindar in dom i lufttorkad skinka typ den Tyska billiga funkar bra till detta.
Steker i panna med lite vitpeppar och tills de har fått bra färg, sen klart i ugnen och till detta hemvispad bearnäs, och skulle funka bra med skållad tomat, sparris eller tom bägge.
Och dina klyftpotatisar.

Marinera kyckling kan du annars ta vad du vill nästan.
Tigersås är som jag själv gillar, är det filéer så kanske man får dela på mitten.
Ananrs kommer inte marinaden göra ett tillräckligt bra jobb.
Citera
2010-01-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Kniffel-
De sliskiga såserna som pizzerior brukar sälja på burk till pizzan(bearnaise och vitlök) . Är det någon som vet hur man gör dem?

Pizzeriornas bearnaise är gjord på:

Dragon i vinäger + lite av vinägern
Äggula
Såsbas (vegetabilisk olja som smakar som smör, vet inte hur man får tag på det i daglivaruhandeln, har inte letat heller)
Ev. Salt och peppar

Gör som en normal bearnaise, går dock att göra kall utan vattenbad.

Vitlökssåsen är nästan alltid baserad på filmjölk (A-fil, för det där lilla kittlet som finns i pizzeriornas såser. Går bra med ex. Onaka oxå) och majonnäs, smaksätts med vitlökspulver, salt och peppar.
Om du ska göra det småskaligt kan du börja med 1 msk majonnäs, tillsätta A-fil och röra om och smaka av till en bra smak. Ös i vitlökspulver och smaka av med salt och vitpeppar.
Gör sig bäst om den får stå i kylen en stund efter tillagning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in