Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-19, 13:34
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xerxesbrother
Snabb hjälp, tack!

Håller på och steker en äcklig färdigpyttipanna(X-tra). Vad kan jag göra för att piffa upp den?
Fick tips en annan gång om att krydda med grillkrydda, pepparmix och cayenne, vilket var underbart!
Något annat?
Vågar jag blanda i lätt creme fraiche?

Du kan ju blanda i vispade ägg i pytten så att det blir som en omelett. HP-sås och tabasco till. Inlagda rödbetor skadar inte heller.
Citera
2010-01-19, 14:16
Medlem
Hallå!

Hittade något billigt kött i den norska mataffären som heter "nakkekoteletter", vilket på engelska tydligen ska betyda "hals chops". Antar att det inte är superkvalité eftersom det kostade 35 NOK. Vad kan jag bäst göra med dessa 2 kotletter som är på typ 250 g vardera? Jag har salt, citronpeppar, curry, grillrkydda samt någon provencekrydda. Pepparn är slut och jag orkar inte köpa någon nu . Jag har pasta, ris, potatis, matlagningsgrädde, smör, lök och nog lite mer smågrejor. Kan någon hjälpa lite snabbt?
Citera
2010-01-19, 15:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Hallå!

Hittade något billigt kött i den norska mataffären som heter "nakkekoteletter", vilket på engelska tydligen ska betyda "hals chops". Antar att det inte är superkvalité eftersom det kostade 35 NOK. Vad kan jag bäst göra med dessa 2 kotletter som är på typ 250 g vardera? Jag har salt, citronpeppar, curry, grillrkydda samt någon provencekrydda. Pepparn är slut och jag orkar inte köpa någon nu . Jag har pasta, ris, potatis, matlagningsgrädde, smör, lök och nog lite mer smågrejor. Kan någon hjälpa lite snabbt?
Det handlar inte om någon "superkvalité" i egentlig mening utan om fläskkarré.

Ta bort benen och skär karrén i bitar på ca 4x4 cm. Hetta upp en stekgryta, släng i lite olja eller helst ister och bryn de pepprade och saltade fläskbitarna sakta tillsammans med mängder av hackad vitlök och 1 msk neutral senap. Häll på vatten så att det precis täcker bitarna till hälften. Släng i en hönsbuljongtärning och strö över hela kumminfrön (ej spiskummin).

Sjud på mycket låg värme tills köttet är genommjukt. Håll vattennivån konstant!!!

Addera lite mer senap på slutet, toppa med persilja, smält i 1 msk smörklick och severa tillsammans med kokt potatis.

~Paul~
Citera
2010-01-19, 15:23
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Ta bort benen och skär karrén i bitar på ca 4x4 cm. Hetta upp en stekgryta, släng i lite olja eller helst ister och bryn de pepprade och saltade fläskbitarna sakta tillsammans med mängder av hackad vitlök och 1 msk neutral senap. Häll på vatten så att det precis täcker bitarna till hälften. Släng i en hönsbuljongtärning och strö över hela kumminfrön (ej spiskummin).

Sjud på mycket låg värme tills köttet är genommjukt. Håll vattennivån konstant!!!

Addera lite mer senap på slutet, toppa med persilja, smält i 1 msk smörklick och severa tillsammans med kokt potatis.

~Paul~

En annan grej man kan göra med delade karrebitar och revbensspjäll är att koka dem i hönsbuljong, rejält med socker, kinesisk soja och ingefära. Man sjuder benen tills köttet släpper lätt från benen, sedan kokar man upp grytan utan lock och reducerar buljongen till en trögflytande sås/glace kring köttbitarna. Resultatet blir hypermöra köttbitar som ser ut som de grillats. Rena snasket.
Citera
2010-01-19, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

~Paul~

Jag hann inte vänta på svar så jag körde på bara, blev inte så jävla gott.
Dock har jag en bit kvar som jag tänkte käka imorgon och då ska jag försöka följa receptet!
Citera
2010-01-19, 17:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spruttis
Jag hann inte vänta på svar så jag körde på bara, blev inte så jävla gott.
Dock har jag en bit kvar som jag tänkte käka imorgon och då ska jag försöka följa receptet!
OK, tråkigt. Hoppas att det blir bättre nästa gång. Avlägg gärna rapport .

~Paul~
Citera
2010-01-19, 18:24
Moderator
NewDeers avatar
Har fått lite hjortkött - färs, ytterlår och biff. Problemet är att jag inte alls gillar viltsmaken Nån som vet hur man kan dölja den bäst?
Citera
2010-01-19, 18:37
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Har fått lite hjortkött - färs, ytterlår och biff. Problemet är att jag inte alls gillar viltsmaken Nån som vet hur man kan dölja den bäst?

Kebabkrydda kan man ju tom få en skitkorv att smaka något annat än skit med.

Nä men marinera med olja vinäger vin soja kryddor och lök. Eller i mjölk.
Citera
2010-01-19, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Porterstek. Häll i pilsner. I dig och i såsen.
Citera
2010-01-19, 21:19
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Kebabkrydda kan man ju tom få en skitkorv att smaka något annat än skit med. Nä men marinera med olja vinäger vin soja kryddor och lök. Eller i mjölk.
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Porterstek. Häll i pilsner. I dig och i såsen.
Sprit är alltså svaret!
Nä, men jag kör nog på tacokrydda på färsen. Värre med biffarna -
kan man dölja smaken med timjan kanske? Med lamm så lyckas det ju nästan...
Citera
2010-01-19, 23:13
Medlem
Xerxesbrothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Du kan ju blanda i vispade ägg i pytten så att det blir som en omelett. HP-sås och tabasco till. Inlagda rödbetor skadar inte heller.

Inlagda rödbetor hade jag till ändå, är inte det en självklarhet till pyttipanna?

Omeletten var ett bra tips, ska prova det nästa gång.
Citera
2010-01-19, 23:51
Medlem
Likmasks avatar
Jag har köpt ett paket seitan, går den att frysa? Jag kommer inte hinna förtära den innan datumet går ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in