Citat:
Ursprungligen postat av Pastejmannen
Hur gör man stuvade makaroner utan att man bränner bottnen så det blir en ohelig skorpa av brända makaroner och mjölk på bottnen av kastrullen
Jag är mästarinnan av att bränna fast makaroner!
Därför är det en av mycket få maträtter min man lagar...
Men, om han inte är hemma så gör jag så här: makaronerna kokas mjuka i vanligt vatten, mjölken värms i mikron tills den
nästan kokar över. Sedan smälter man smör i en kastrull, tar av kastrullen från plattan, rör ner lite mjöl, späder med den varma mjölken tills konsistensen är lagom för makaronistuvning. Därpå sjuder man stuvningen i ett par minuter tills mjölsmaken försvinner, man måste röra hela tiden men det gör inget för det går fort. Sen häller man i de kokta makaronerna i stuvningen. Där får de sen ligga och blöta upp sig en stund, sen smakar de stuvade.
Om man dock varit övermodig och försökt göra på det riktiga viset och därmed bränt fast alltsammans så lägger man i lite maskindiskmedel i kastrullen, häller i bottenskyla med varmt vatten och går och ser på tv. När programmet är slut har det fastbrända släppt och man kan diska som vanligt. Ingen svinto i mina kastruller!