2010-01-03, 18:54
Medlem
PyR0s avatar
Någon som har koll på vad detta (http://bayimg.com/image/gajbjaacg.jpg) är för knapp på min spis/ugn? När den är intryckt brummar det lite.
Citera
2010-01-03, 19:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyR0
Någon som har koll på vad detta (http://bayimg.com/image/gajbjaacg.jpg) är för knapp på min spis/ugn? När den är intryckt brummar det lite.
Ser ut som en rottiserie-knapp.

~Paul~
Citera
2010-01-03, 20:09
Medlem
PyR0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser ut som en rottiserie-knapp.

~Paul~
Alright, ja det verkar logiskt. Tack!
Citera
2010-01-03, 21:49
Medlem
jagkanflygas avatar
Citat:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=1044868

vart inte klokare av det...

ska man frysa in eller kan ja äta det imorn?
Citera
2010-01-03, 22:21
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagkanflyga
vart inte klokare av det...

ska man frysa in eller kan ja äta det imorn?

Han menar att du har postat frågan i fel tråd. Hur som helst: Min bedömning är att du kan spara köttet i kylen och äta det utan problem. Skulle det bli dåligt så märker du det på lukt och smak.
Citera
2010-01-03, 22:54
Medlem
Fairytudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastejmannen
Hur gör man stuvade makaroner utan att man bränner bottnen så det blir en ohelig skorpa av brända makaroner och mjölk på bottnen av kastrullen

Jag är mästarinnan av att bränna fast makaroner!
Därför är det en av mycket få maträtter min man lagar...

Men, om han inte är hemma så gör jag så här: makaronerna kokas mjuka i vanligt vatten, mjölken värms i mikron tills den nästan kokar över. Sedan smälter man smör i en kastrull, tar av kastrullen från plattan, rör ner lite mjöl, späder med den varma mjölken tills konsistensen är lagom för makaronistuvning. Därpå sjuder man stuvningen i ett par minuter tills mjölsmaken försvinner, man måste röra hela tiden men det gör inget för det går fort. Sen häller man i de kokta makaronerna i stuvningen. Där får de sen ligga och blöta upp sig en stund, sen smakar de stuvade.

Om man dock varit övermodig och försökt göra på det riktiga viset och därmed bränt fast alltsammans så lägger man i lite maskindiskmedel i kastrullen, häller i bottenskyla med varmt vatten och går och ser på tv. När programmet är slut har det fastbrända släppt och man kan diska som vanligt. Ingen svinto i mina kastruller!
Citera
2010-01-04, 11:11
Medlem
glen-tourrays avatar
Jag har tänkt att göra en sashimisallad på tonfisk (färsk sådan, ej burk). Måste jag frysa in biten jag köper innan jag kan skiva och servera? Eller är det bara att handla, skiva och njuta?

/G
Citera
2010-01-04, 11:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glen-tourray
Jag har tänkt att göra en sashimisallad på tonfisk (färsk sådan, ej burk). Måste jag frysa in biten jag köper innan jag kan skiva och servera? Eller är det bara att handla, skiva och njuta?

/G
Det är förståss lättare att skiva när fisken är halvfryst. Själv fryser jag den aldrig och har heller inte haft några besvär.

~Paul~
Citera
2010-01-04, 11:23
Medlem
glen-tourrays avatar
Citat:
Det är förståss lättare att skiva när fisken är halvfryst. Själv fryser jag den aldrig och har heller inte haft några besvär.

~Paul~

Just det. Jag tänkte mer på häsloaspekten - att man ska frysa in fisk och kött innan rå förtäring. Men det kanske inte är några problem.

Tack och bock!
Citera
2010-01-04, 22:47
Medlem
Oxygeens avatar
Har EN öl stående i kylskåpet och tänkte kolla om man vågar blanda ner lite granna i köttfärssåsen jag täntke göra imorgon, eller blir det helt fail tror ni?
Citera
2010-01-05, 01:10
Medlem
CrazyWorlds avatar
Någon som vet var man kan köpa en gryta med tillhörande durkslag. Det man kokar ska liksom ligga i durkslaget hela tiden, durkslaget ska alltså vara nedsänkt i grytan.
Citera
2010-01-05, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyWorld
Någon som vet var man kan köpa en gryta med tillhörande durkslag. Det man kokar ska liksom ligga i durkslaget hela tiden, durkslaget ska alltså vara nedsänkt i grytan.
Den här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80112536
passar utmärkt i Ikea 365:s 5-litersgryta. Finns även som trelitare. Gryta och insats kostar typ 200 spänn, vilket är mycket prisvärt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in