Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-09-07, 19:02
Medlem
Stitch81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Trevligt. Men du har nog postat i fel tråd.

Hoppsan svejsan! Så kan det gå när man är för snabb
Citera
2009-09-07, 20:04
Medlem
wääuus avatar
Tjena! Jag lagade nyss en extra portion tortellini med grym tomatsås för att ha med till skolan imorgon. Men jag behöver den inte!
Och det känns onödigt att äta den imorgon, eftersom jag har massa andra grejer som jag måste äta upp snarast...
Så om jag lägger det i kylen, kommer det bli gott i övermorgon? Eller frysen kanske?
Citera
2009-09-07, 20:37
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Tjena! Jag lagade nyss en extra portion tortellini med grym tomatsås för att ha med till skolan imorgon. Men jag behöver den inte!
Och det känns onödigt att äta den imorgon, eftersom jag har massa andra grejer som jag måste äta upp snarast...
Så om jag lägger det i kylen, kommer det bli gott i övermorgon? Eller frysen kanske?

Lägg maten i kylen. Kommer att smaka bra.
Citera
2009-09-07, 20:45
Medlem
wääuus avatar
Fett nock! Tack!
Citera
2009-09-07, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Har en sådan där 5dl burk med creme fresh som gick ut för 5 dagar sedan men som ser fräsh ut. Tänkte laga något med den ikväll men har lite fantasi.

Första tanken var att koka pasta, skiva och steka bacon för att sedan röra ner CFén med lite kryddor och annat gott men det känns lite tråkigt.
Finns det någon med någon idé?
Fem dagar är lite över min gräns...
Hade jag varit du så hade jag slängt creme fraichen och kört något med bacon istället.
Varför inte en burk svamp, lite vitlök och knaperstekt bacon?
Citera
2009-09-07, 21:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Fem dagar är lite över min gräns...
Hade jag varit du så hade jag slängt creme fraichen och kört något med bacon istället.
Varför inte en burk svamp, lite vitlök och knaperstekt bacon?
Har denna cräm fräsen stått i kylen oöppnad så är det ABSOLUT inget fel på den.
Jag har ätit cräm fräs som varit 15-20 dagar över och smakat precis som den ska.
Citera
2009-09-08, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Har denna cräm fräsen stått i kylen oöppnad så är det ABSOLUT inget fel på den.
Jag har ätit cräm fräs som varit 15-20 dagar över och smakat precis som den ska.
Alltid lär man sig något...
Varför har man sån säkerhetsmarginal? För att vi ska köpa ny lite oftare eller?
Citera
2009-09-08, 00:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det här med bäst-före-datum tror många är samma sak som sista förbrukningsdag.
Dessa datum är väl satta och är endast till för att försäkra konsumenten att vara uppfyller innan/vid detta datum att vara smakar som den ska.

Så vissa råvaror håller långt efter detta datum i oöppnat tillstånd och även i öppnad så kan en del hålla bra längre än vad som står på förpackningen.
Citera
2009-09-08, 00:24
Medlem
ParvixIIs avatar
Citat:

I en del länder skiljer man på sista försäljningsdag och sista förbrukningsdag. Min erfarenhet är att i de länderna håller matvaror av någon anledning jävligt mycket längre än i Sverige...
Citera
2009-09-08, 09:10
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParvixII
I en del länder skiljer man på sista försäljningsdag och sista förbrukningsdag. Min erfarenhet är att i de länderna håller matvaror av någon anledning jävligt mycket längre än i Sverige...

"Sista förbrukningsdag" hade vi i Sverige förut, men det var ännu mer idiotiskt - då tog folk det som en lag och slängde allt som hade passerat datumet - även salt och socker.
"Bäst-före datum" ställer lite krav på sunt förnuft - men det ger samtidigt möjligheter. Butikerna kan sälja mat som har passerat datumet - till kraftigt reducerat pris - tyvärr är det få som gör det - de slänger istället. Med "Sista försäljningsdag" finns ingen sådan möjlighet.
Citera
2009-09-08, 11:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
"Sista förbrukningsdag" hade vi i Sverige förut, men det var ännu mer idiotiskt - då tog folk det som en lag och slängde allt som hade passerat datumet - även salt och socker.
"Bäst-före datum" ställer lite krav på sunt förnuft - men det ger samtidigt möjligheter. Butikerna kan sälja mat som har passerat datumet - till kraftigt reducerat pris - tyvärr är det få som gör det - de slänger istället. Med "Sista försäljningsdag" finns ingen sådan möjlighet.
Finns rätt många som tror idag att denna bäst-före-datum som den dag man ska slänga varan.
Citera
2009-09-08, 12:11
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finns rätt många som tror idag att denna bäst-före-datum som den dag man ska slänga varan.

Ja, precis, varför letar vi efter intelligent liv på andra planeter när det inte finns något här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in