Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 13:41
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Man borde ju kunna göra en egen inläggning och mjuka upp dem lite. Frågan är om man ska blötlägga dem först eller bara ploppa ner dem i olja direkt.
Yea, skulle inte lägga dom i vatten eller liknande. Bara slänga dom i olja, lite vitlök och oregano eller basil och göra till en pesto liknande konsistens, dock kommer den vara mer lös än pesto men tomaten kommer bli mjuk och bra då. Kommer bli sjukt god

Sen kan du baka dom, bara lägga i dom som vanligt och tomaterna kommer mjukna
Citera
2020-04-28, 14:50
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Varför ska du blötlägga dem? Olja och vatten är ingen bra kombo. Lägg dem direkt i oljan om ditt syfte är att göra egna inläggningar med soltorkade tomater.
Jag vet inte, det är ju därför jag frågar. Provar att lägga in en del av dem rätt i olja bara då.
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Yea, skulle inte lägga dom i vatten eller liknande. Bara slänga dom i olja, lite vitlök och oregano eller basil och göra till en pesto liknande konsistens, dock kommer den vara mer lös än pesto men tomaten kommer bli mjuk och bra då. Kommer bli sjukt god

Sen kan du baka dom, bara lägga i dom som vanligt och tomaterna kommer mjukna
Toppen! DÅ försöker jag med det till en början. Tack så mycket för hjälpen.
Citera
2020-04-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vad gör man med torra soltorkade tomater? De kom i en vacumförpackning och innehåller ingen olja eller liknande. Måste man blötlägga, koka elelr göra nåt annat med dem innan man använder dem?

Börja med att smaka på dem precis som de är. Vad du gör sedan beror lite på hur torra och sega tomaterna är. Torra och hårda tomater behöver längre tillagningstid eller tid i marinaden. Delar man på dem mjuknar de också snabbare.

Jag gillar att göra berusade tomater. Ner i en burk med olja, rödvin, vinäger, vitlök och örtkryddor. Jag har alltid en burk i skafferiet. Håller i evigheter. När tomaterna är slut kan man använda oljan som fått god smak av tomaterna. Man kan skicka ner i grytor. Jättegott i köttfärssås. Funkar som snacks tillsammans med lufttorkad skinka och/eller salami. Det är också gott att mixa med fårost, så får man en röra som är god på bröd.
Citera
2020-04-28, 16:02
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Börja med att smaka på dem precis som de är. Vad du gör sedan beror lite på hur torra och sega tomaterna är. Torra och hårda tomater behöver längre tillagningstid eller tid i marinaden. Delar man på dem mjuknar de också snabbare.

Jag gillar att göra berusade tomater. Ner i en burk med olja, rödvin, vinäger, vitlök och örtkryddor. Jag har alltid en burk i skafferiet. Håller i evigheter. När tomaterna är slut kan man använda oljan som fått god smak av tomaterna. Man kan skicka ner i grytor. Jättegott i köttfärssås. Funkar som snacks tillsammans med lufttorkad skinka och/eller salami. Det är också gott att mixa med fårost, så får man en röra som är god på bröd.
Tack för tips! Det lät intressant, jag har inget rödpang hemma så jag får köra en vanlig oljemarinad.
Citera
2020-04-29, 00:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Testade rapsolja till nya fritösen, funkade bra för flera år sen men nu blev det inte bra, både luktade och smakade av det.
Testade sen frityrolja från ica(30% raps 70% solros) och gick bra i början men efter ~5 gånger hade jag samma problem som mest rapsoljan.

Nästa steg 100% solrosolja trots att den bara "får" värmas till 175 grader?
Citera
2020-04-29, 01:51
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Testade rapsolja till nya fritösen, funkade bra för flera år sen men nu blev det inte bra, både luktade och smakade av det.
Testade sen frityrolja från ica(30% raps 70% solros) och gick bra i början men efter ~5 gånger hade jag samma problem som mest rapsoljan.

Nästa steg 100% solrosolja trots att den bara "får" värmas till 175 grader?

Om du har det gott ställt med ekonomin, varför inte köra med ister istället?
Citera
2020-05-10, 12:08
Medlem
maxorrs avatar
Låt säga att jag vill bryna en gyllenbrun yta på kycklingfile med max temp på spisen antingen i strimlor, större klossar eller hela.. Som bekant innehåller väl relativt billig filé mycket vatten som sipprar ur i stekpannan som pumpats in i kycklingen..

Jag vill egentligen ha kycklingen så rå som möjligt inuti men fint rejält gyllenbrynt på ytan
Hur blir jag av med vattnet innan eller under stekprocessen. Det naturliga under stekningen är ju att hälla av vattnet hela tiden.. Är det ända sättet? Ev köpa en brännare eller?

Poängen är att köra in kycklingen sen i ugnen och halstra den klart som "rå på insidan"
Citera
2020-05-10, 12:20
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Låt säga att jag vill bryna en gyllenbrun yta på kycklingfile med max temp på spisen antingen i strimlor, större klossar eller hela.. Som bekant innehåller väl relativt billig filé mycket vatten som sipprar ur i stekpannan som pumpats in i kycklingen..

Jag vill egentligen ha kycklingen så rå som möjligt inuti men fint rejält gyllenbrynt på ytan
Hur blir jag av med vattnet innan eller under stekprocessen. Det naturliga under stekningen är ju att hälla av vattnet hela tiden.. Är det ända sättet? Ev köpa en brännare eller?

Poängen är att köra in kycklingen sen i ugnen och halstra den klart som "rå på insidan"
Om du väntar tills pannan är riktigt varm innan du lägger i kycklingen så borde köttet få yta innan det börjar släppa vatten.
Citera
2020-05-10, 12:46
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Om du väntar tills pannan är riktigt varm innan du lägger i kycklingen så borde köttet få yta innan det börjar släppa vatten.

Jo med olja såklart
Citera
2020-05-10, 13:07
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxorr
Jo med olja såklart
Märkligt att inte det funkar. Du kanske lägger i för mycket kyckling på en gång, testa att steka två filéer i taget.

Annars funkar det ju alltid att grilla dem, då slipper du också köra klart dem i ugnen.
Citera
2020-05-10, 13:10
Medlem
maxorrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Märkligt att inte det funkar. Du kanske lägger i för mycket kyckling på en gång, testa att steka två filéer i taget.

Annars funkar det ju alltid att grilla dem, då slipper du också köra klart dem i ugnen.

Nån billig coop file kyckling som innehåller typ 50% vatten antar jag .. var det iaf.. Dåligt köp iaf bara för att bunkra några fryspåsar till vardagsmat
Citera
2020-05-10, 20:13
Medlem
Pope666s avatar
Varför har snabbmatsplättar (som du kan köpa i den vanliga matbutiken) ofta små prickar på sig bruna eller gröna. Det är som tur är inte mögel, men varför har de dessa prickar? tänker framförallt på det när de är gröna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in