Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-01, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Går det att få en riktig bra krispig stekyta för fläskytterfilé? Jag tycker när jag försöker steka det så blir det mer kokt än stekt pga vattnet som läcker ut under stekningen.

Jag brukar steka på värme 4/6 och 3-4 min per sida. Bör jag kombinera med ugn? Ugn först sen stekpannan för stekytan? Jag brukar låta köttet värma upp ~1 h innan stekning.

Jag har inte alls samma problem med fryst kyckling. Där bli jag visserligen av med en stor del av vattnet under tiningen.

Du tänker rätt.
Du ska köra din kotlettrad i ugnen först.
Dela den i 3 cm tjocka skivor och kör i ugnen. 180(ish) grader i 40-45 minuter.
Vattnet/köttsaften och det lilla fett som finns kommer först lösa ut sig och sen bubbla tillbaks i köttet så dina fläskslabs blir ”marinerade” och tillagade i sin egen juice.

Håll koll i ugnen så fläsket inte blir bränt.

När du har tagit ut köttet och låtit det chilla ett tag (5-10 min) ställer du en gjutjärnspanna på högsta värme (du får en schysst gjutis på secondhand för under hundringen).

Stek kotletterna på högsta värme någon minut på varje sida och du kommer få dom krispigaste kotletter du kan tänka dig.
Citera
2019-08-01, 19:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Men alla ugnrecept jag läst säger "stek sen ugnen".
T.ex. "bryn fläskytterfilén på hög värme så att den får en fin gyllenbrun stekyta"
Visst, jag har inte testat på värme 5-6 (då måste jag väl också ha gjurtgärnspanna) men jag undrar om de ljuger eller om jag gör något fel.

Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Du tänker rätt.
Du ska köra din kotlettrad i ugnen först.
Dela den i 3 cm tjocka skivor och kör i ugnen. 180(ish) grader i 40-45 minuter.
Vattnet/köttsaften och det lilla fett som finns kommer först lösa ut sig och sen bubbla tillbaks i köttet så dina fläskslabs blir ”marinerade” och tillagade i sin egen juice.

Håll koll i ugnen så fläsket inte blir bränt.

När du har tagit ut köttet och låtit det chilla ett tag (5-10 min) ställer du en gjutjärnspanna på högsta värme (du får en schysst gjutis på secondhand för under hundringen).

Stek kotletterna på högsta värme någon minut på varje sida och du kommer få dom krispigaste kotletter du kan tänka dig.

Jag hade svårt för den styckdetaljen innan jag lärde mig att tillaga den som jag gillar. Jag hatar kassler och den kändes ofta som en bit kassler, minus röksmaken.

Grillar man den blir den fin, annars så drar jag den alltid i ugnen för att torka ut den något (120 grader i 1 tim) för att sedan steka på den på hög värme.
Citera
2019-08-01, 19:15
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag hatar kassler och den kändes ofta som en bit kassler, minus röksmaken.
Och det är just vad det är.
Citera
2019-08-01, 19:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och det är just vad det är.

Jo, det var poängen. Min fix på det är att torka ut vätskan. Grilla den hårt eller i ugn innan stekning. Annars kan det vara. Ofta förlåtande att ha i en sallad.
Citera
2019-08-01, 21:42
Medlem
Löksås- potatis och fläsk. Jag tänkte göra potatis och fläsk, men gillar inte lökbitar. Antar det går lika bra att riva ner löken fint? Vilka såser passar annars till fläsk och färskpotatis?
Citera
2019-08-01, 22:20
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presa-C
Löksås- potatis och fläsk. Jag tänkte göra potatis och fläsk, men gillar inte lökbitar. Antar det går lika bra att riva ner löken fint? Vilka såser passar annars till fläsk och färskpotatis?

Jag älskar löksås men ett alternativ kan vara persiljesås som också är riktigt gott och för övrigt med fläsk en dansk nationalrätt.

Gillar man svamp kan olika typer av svampsåser också bli ett bra alternativ.
Citera
2019-08-01, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag älskar löksås men ett alternativ kan vara persiljesås som också är riktigt gott och för övrigt med fläsk en dansk nationalrätt.

Gillar man svamp kan olika typer av svampsåser också bli ett bra alternativ.

Har du något bra recept på persiljesås?
Citera
2019-08-01, 23:03
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presa-C
Pepparrotssås är ju gott annars.
Det enklaste är ju att bara sjuda upp lite grädde, ha i ljus snabbredning och pepparrot på tub, salt och peppar. Det är enklaste som går.

Lite mer avancerat är att koka en béchamelsås med lite grädde i och ha i färsk riven pepparrot.
Citera
2019-08-02, 14:16
Medlem
klybans avatar
Vad finns det för produkter som liknar gladpack men är genomskinlig silikon?(behöver ej vara engångs, dock genomskinligt och så tunnan det går.)
Citera
2019-08-02, 16:20
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Vad finns det för produkter som liknar gladpack men är genomskinlig silikon?(behöver ej vara engångs, dock genomskinligt och så tunnan det går.)
Vad är syftet? Måste det vara silikon? Är det miljötänk och plastbantning så har du ju Ninjaplast av sockerrör.
https://www.ninjaplast.com/
Citera
2019-08-02, 16:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är syftet? Måste det vara silikon? Är det miljötänk och plastbantning så har du ju Ninjaplast av sockerrör.
https://www.ninjaplast.com/
En syfte är att klämma tortillas, och inbillar mig en fastare och mer glatt en ska fungera bättre än gladpack som har sina problem.
Och kommer återanvändas tills det går sönder.
Citera
2019-08-03, 00:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kan man ersätta amerikansk Old Bay-krydda med allround-krydda? Jo jag vet att man kan göra egen old bay men det kräver väldigt många kryddor som man ändå inte har och sellerifrö/salt är svårt att få tag i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in