Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-22, 20:46
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det låter som värmen varit för låg. Om man har för mycket i stekpannan så blir det inte varmt nog. Jag låter sällan fisk och potatis stekas i samtidigt i samma stekpanna då potatisen brukar kräva högre temperatur och längre tillagningstid.

Jag hade på åtta och det brukar räcka. Tonfisken var varm. Potatisen kändes varm i alla fall. själv tror jag det var framförallt smöret, hade varit bättre med olja men hade inget hemma. Kommer jag bli magsjuk?
Citera
2020-04-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag hade på åtta och det brukar räcka. Tonfisken var varm. Potatisen kändes varm i alla fall. själv tror jag det var framförallt smöret, hade varit bättre med olja men hade inget hemma. Kommer jag bli magsjuk?

Det tror jag inte du kommer att bli. Men gör man fel när man ska steka potatis kan det bli kokt potatis (mos) med stekfett i. Jag tycker inte att det är lika gott för jag vill ha lite knaprigt. Men vill du ha brynt potatis behöver du mer tid i stekpanna eller högre temperatur.

Gällande vilket fett så brukar jag kunna få till en bra stekyta med både med olja och smör. Allra bäst är ankfett om man nu vill vara petig. Att steka potatis är en konst och inte bara bara.
Senast redigerad av billingvar 2020-04-22 kl. 20:58. Anledning: Stavfel
Citera
2020-04-22, 21:03
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det tror jag inte du kommer att bli. Men gör man fel när man ska steka potatis kan det bli kokt potatis (mos) med stekfett i. Jag tycker inte att det är lika gott för jag vill ha lite knaprigt. Men vill du ha brynt potatis behöver du mer tid i stekpanna eller högre temperatur.

Gällande vilket fett så brukar jag kunna få till en bra stekyta med både med olja och smör. Allra bäst är ankfett om man nu vill vara petig. Att steka potatis är en konst och inte bara bara.

ok tack för det lugnande beskedet. Känner mig inte sjuk men åt nog för lite. Som sagt så tror jag inte på värmen då jag värmt potatisen på samma värmenivå tidigare och då har den blivit brun. Eventuellt hade jag för mycket i pannan men tror det var smöret som gjorde att resultatet uteblev. Hade säkert kunnat ha stekt potatisen än utan att den blivit brun. Fisken hade dock varit totalförstörd.
Citera
2020-04-28, 12:45
Moderator
evilhoneys avatar
Vad gör man med torra soltorkade tomater? De kom i en vacumförpackning och innehåller ingen olja eller liknande. Måste man blötlägga, koka elelr göra nåt annat med dem innan man använder dem?
Citera
2020-04-28, 13:20
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Vad gör man med torra soltorkade tomater? De kom i en vacumförpackning och innehåller ingen olja eller liknande. Måste man blötlägga, koka elelr göra nåt annat med dem innan man använder dem?

Du använder dem på samma sätt.
Citera
2020-04-28, 13:22
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Du använder dem på samma sätt.
Verkligen? De är väldigt torra.
Citera
2020-04-28, 13:22
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Beror på hur du vill använda dom. Du kan äta som är eller göra en pastej, matberedare lite olja så har du en intensiv tomatpuré eller utan olja bara vanlig puré. Det ända är bara skölja av dom i kallt vatten
Citera
2020-04-28, 13:23
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Mm, bästa i min mening är matberedare och extra jungfruolivolja så har du grym tomatpuré, släng i lite örter, vitlök så kan det användas som en chimichurri
Citera
2020-04-28, 13:26
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Beror på hur du vill använda dom. Du kan äta som är eller göra en pastej, matberedare lite olja så har du en intensiv tomatpuré eller utan olja bara vanlig puré. Det ända är bara skölja av dom i kallt vatten

Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Mm, bästa i min mening är matberedare och virgin olivolja så har du grym tomatpuré, släng i lite örter så kan det användas som en chimichurri osv
Jag vet inte riktigt, jag är ingen storkonsument av dem i vanliga fall. Har tidigare använt dem i bakning, tex peta ner ett par i en focaccia, eller haft dem i pastasallader eller såser.

Funderar på att göra en pesto av det om jag ändå ska mixa dem.
Citera
2020-04-28, 13:26
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Om du ska äta dem som de är så är det såklart godare med en inlagd variant. I matlagning föredrar jag själv de som bara är torkade.
Citera
2020-04-28, 13:28
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Om du ska äta dem som de är så är det såklart godare med en inlagd variant. I matlagning föredrar jag själv de som bara är torkade.
Man borde ju kunna göra en egen inläggning och mjuka upp dem lite. Frågan är om man ska blötlägga dem först eller bara ploppa ner dem i olja direkt.
Citera
2020-04-28, 13:32
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Man borde ju kunna göra en egen inläggning och mjuka upp dem lite. Frågan är om man ska blötlägga dem först eller bara ploppa ner dem i olja direkt.

Varför ska du blötlägga dem? Olja och vatten är ingen bra kombo. Lägg dem direkt i oljan om ditt syfte är att göra egna inläggningar med soltorkade tomater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in