Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-10, 21:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Testade rapsolja till nya fritösen, funkade bra för flera år sen men nu blev det inte bra, både luktade och smakade av det.
Testade sen frityrolja från ica(30% raps 70% solros) och gick bra i början men efter ~5 gånger hade jag samma problem som mest rapsoljan.

Nästa steg 100% solrosolja trots att den bara "får" värmas till 175 grader?
Tänk på att det är skillnad på rapsolja och rapsolja. Kallpressad rapsolja tror jag ger mer smak än varmpressad. Sedan kan det nog skilja beroende på vilken temperatur du har i fritösen.
Citera
2020-05-10, 23:12
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Om du har det gott ställt med ekonomin, varför inte köra med ister istället?
Jag förstår varför du nämner ister men bara tanken på det går mig spyfärdig

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tänk på att det är skillnad på rapsolja och rapsolja. Kallpressad rapsolja tror jag ger mer smak än varmpressad.
Står bara raffinerad på dom flaskor jag kollat förmodar det är varmpressat.

Citat:
Sedan kan det nog skilja beroende på vilken temperatur du har i fritösen.
Första friteringen är lökringar, kycklingbitar o dylikt så allt som oftast blir det 180 grader.
Citera
2020-05-11, 05:29
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:

Första friteringen är lökringar, kycklingbitar o dylikt så allt som oftast blir det 180 grader.

Nåja, talg då? Jag köpte det en gång och tyckte den var rätt smaklös. Våga smaka på något nytt säger jag, för det gör jag. Om man inte gillar det, så vet man det åtminstone
Citera
2020-05-11, 13:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Tänk på att det är skillnad på rapsolja och rapsolja. Kallpressad rapsolja tror jag ger mer smak än varmpressad. Sedan kan det nog skilja beroende på vilken temperatur du har i fritösen.
Att fritera med kallpressat är en dålig idé och pga sotningspunkt.
Och sen har det ofta en smak man inte vill ha i sin mat på det sättet.
Citat:

Kallpressat kostar oftast mer, och raps som är kallpressad är inte direkt överflödig på hyllorna.
Jag är ingen fan av kallpressad raps, har en smak jag inte riktig gillar i mat.
Men finns säkert områden det funkar, det har man lärt sig med mycket mat.
Citera
2020-05-11, 13:18
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:

Jag kan rekommendera Rapsona, finns på mitt Willys i 10 liters dunk och jag tycker den är bättre än de oljor jag provat, utslaget per liter blir det även billigare.

https://www.dabas.com/ProductSheet/Details.ashx/18026

Sen när du friterar lökringar och liknande så tänk på att smaken sätter sig i frityroljan, det går att få bort en del genom att fritera vitt bröd men räkna med att du inte får neutral smak innan du byter till ny olja.
Citera
2020-05-11, 21:13
Medlem
bombaccis avatar
Brukar köpa den här vegokorven

https://www.anamma.eu/products/vegokorv/

Steker den på medelstark värme, på spisen, en åtta.

Det står att det ska ta tolv minuter. men efter tio minuter är den så svart. Jag brukar försöka steka den till tolv minuter ändå men det ser inte så fräscht ut när den är sådär kolsvart. Jag känner ingen skillnad när jag äter, men blir lite rädd för att jag ska bli magsjuk pga att den blir för mörk?

är det viktigt att följa tiden tro eller ska jag sluta steka den redan efter kanske åtta minuter?

Ser ju inte så snyggt ut o bjuda på när den blir sådär mörk. Men god är den.
Citera
2020-05-11, 22:34
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci

Det står att det ska ta tolv minuter. men efter tio minuter är den så svart. Jag brukar försöka steka den till tolv minuter ändå men det ser inte så fräscht ut när den är sådär kolsvart. Jag känner ingen skillnad när jag äter, men blir lite rädd för att jag ska bli magsjuk pga att den blir för mörk?

är det viktigt att följa tiden tro eller ska jag sluta steka den redan efter kanske åtta minuter?

Svart som i bränd? Stek på lägre temperatur. Varför skulle du bli magsjuk?

Jösses, blev du körd i barnvagn tills du var tolv?
Citera
2020-05-11, 22:37
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Svart som i bränd? Stek på lägre temperatur. Varför skulle du bli magsjuk?

Jösses, blev du körd i barnvagn tills du var tolv?

haha nä så gammal var jag inte. Slutade säkert när jag var elva

en gång stekte jag kycklinglever så den blev svart. åt och spydde sen på natten. Men det här var iofs vegansk korv.

Mår ok ändå.
Citera
2020-05-11, 22:45
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
haha nä så gammal var jag inte. Slutade säkert när jag var elva

en gång stekte jag kycklinglever så den blev svart. åt och spydde sen på natten. Men det här var iofs vegansk korv.

Mår ok ändå.

Stekar man något tills det blir svart så har man antigen stekt på tok för länge eller så har man för hög temperatur. Ett exempel på det senare är att man stekt något som blir bränt utanpå men inte tillagat inuti. Dra ned värmen till 6/10 och stek du dina korvar 12 minuter, de lär inte bli svarta.
Citera
2020-05-11, 22:46
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Stekar man något tills det blir svart så har man antigen stekt på tok för länge eller så har man för hög temperatur. Ett exempel på det senare är att man stekt något som är bränt utanpå men inte tillagat inuti. Dra ned värmen till 6/10 och stek du dina korvar 12 minuter, de lär inte bli svarta.

ok. Det var nog så det blev med kycklingen. Det var många år sen men minns att de var svarta och såg ok ut innuti, ville inte ha ännu svartar så åt men de var ändå inte klara. Korven tror jag är ok men det vore trevligare om de inte såg svarta ut.
Citera
2020-05-11, 22:52
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
ok. Det var nog så det blev med kycklingen. Det var många år sen men minns att de var svarta och såg ok ut innuti, ville inte ha ännu svartar så åt men de var ändå inte klara. Korven tror jag är ok men det vore trevligare om de inte såg svarta ut.

Det är betydligt enklare att få ett genomstekt resultat utan att bränna vid med medeltemperatur på plattan. Då kan du låta korven gå 12 minuter utan att den blir bränd.

Sedan så ska man inte lämna maten obevakad, korvar och andra råvaror behöver ibland vändas, är temperaturen för hög så måste det justeras osv.
Citera
2020-05-12, 05:23
Medlem
Citat:

Jag är mer undrande över varför man i hela friden ska äta vegokorv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in