Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-10, 11:34
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vad är enklaste och snabbaste sättet att hacka lök i lagom små bitar när man börjar med en hel lök? Tänker då främst på gul och röd lök.
Vill du att det ska få fort eller att det ska bli bra?

Först några noter.
A) Man ska aldrig ”hacka” lök, även om man säger så. Löken ska skivas.
B) Använd en riktigt vass liten kniv som passar din hand.
C) Skala löken med kniven, inte med fingrarna.
Så, nu skär du den.
1. Skär bort topp och botten, inte för mycket.
2. Dela den på mitten.
3. Skala din lök.
4. Skär sedan horisontella linjer in mot roten, men inte ända fram.
5. Skär vertikalt i lagom gemak så du får bitar i rätt storlek.

Om du gnuggar skärbrädan med lite citron så slipper du få tårar i ögonen.
Citera
2021-04-10, 12:13
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Först några noter.
Så, nu skär du den.
2. Dela den på mitten.
3. Skala din lök.

Gjorde bild hjälp för att försöka förstå exakt orientering löken ska ha under stegen men misstänker 5b är rätt. Kanske snurrade in mig för mycket på horisontell och vertikal.
http://www.bilddump.se/bilder/20210410121243-62.20.195.43.jpg
Citera
2021-04-10, 12:16
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Gjorde bild hjälp för att försöka förstå exakt orientering löken ska ha under stegen men misstänker 5b är rätt. Kanske snurrade in mig för mycket på horisontell och vertikal.
http://www.bilddump.se/bilder/20210410121243-62.20.195.43.jpg
Vilken vacker bildlig instruktion!
Tyvärr något förvirrande.

Om du justerar ditt delande av löken i halvor så du aldrig behöver ”balansera” din lök på högkant så blir det korrekt.
Citera
2021-04-10, 13:07
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Vilken vacker bildlig instruktion!
Tyvärr något förvirrande.

Om du justerar ditt delande av löken i halvor så du aldrig behöver ”balansera” din lök på högkant så blir det korrekt.

Du menar att lägga den ner med skurna ytan mot bänken varje gång så den får bra balans? Men då skär jag inte mot roten i steg 4? Hajar nog inte vad du menar med justera delandet av löken i halvor. Inte dela på längden då istället för tvärs över?
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130010-62.20.195.43.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130033-62.20.195.43.jpg

Så som jag gjort tidigare som inte känts särskilt effektivt:
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130705-62.20.195.43.jpg
Citera
2021-04-10, 13:59
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Du menar att lägga den ner med skurna ytan mot bänken varje gång så den får bra balans? Men då skär jag inte mot roten i steg 4? Hajar nog inte vad du menar med justera delandet av löken i halvor. Inte dela på längden då istället för tvärs över?
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130010-62.20.195.43.jpg
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130033-62.20.195.43.jpg

Så som jag gjort tidigare som inte känts särskilt effektivt:
http://www.bilddump.se/bilder/20210410130705-62.20.195.43.jpg
Endast gammal lök behöver ha stabilitet mot roten. Personligen snittar jag bara upp så någon mm hänger kvar i flärpar på varje halva och strimlar sedan på andra hållet, var blir en skitbit som får tre-fyra hugg för att nå samma dimension, tar 20-30sek per lök, och då blir det så tunnt att det smälter i pannan. Nu äter jag dock väldigt sällan lök.
Citera
2021-04-10, 14:13
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Endast gammal lök behöver ha stabilitet mot roten. Personligen snittar jag bara upp så någon mm hänger kvar i flärpar på varje halva och strimlar sedan på andra hållet, var blir en skitbit som får tre-fyra hugg för att nå samma dimension, tar 20-30sek per lök, och då blir det så tunnt att det smälter i pannan. Nu äter jag dock väldigt sällan lök.

Tack bägge för era svar men jag har tyvärr svårt att exakt visualisera det ni beskriver. Jag får nog ta mig en runda på youtube eller något för att se hela processen.
Citera
2021-04-10, 14:24
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Tack bägge för era svar men jag har tyvärr svårt att exakt visualisera det ni beskriver. Jag får nog ta mig en runda på youtube eller något för att se hela processen.
Fransk lökhackning, de verkar ju vara proffsen ifråga

Varför forskar du i ämnet, är du nyflugen ur hemmetx akademiker eller NPF-kandidat?
Citera
2021-04-10, 14:34
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Fransk lökhackning, de verkar ju vara proffsen ifråga

Varför forskar du i ämnet, är du nyflugen ur hemmetx akademiker eller NPF-kandidat?

Äter mycket lök, vill korta ner tiden på skiva upp det. Har en krokodil mandolin men tycker den ofta får problem att komma igenom löken, ibland även relativt små bitar. Rediga kockar verkar kunna kubera 1 kvadratmeter lök i småflis med blicken låst i kameran innan den ens byter vinkel till skärbrädan.
Citera
2021-04-10, 15:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Äter mycket lök, vill korta ner tiden på skiva upp det. Har en krokodil mandolin men tycker den ofta får problem att komma igenom löken, ibland även relativt små bitar. Rediga kockar verkar kunna kubera 1 kvadratmeter lök i småflis med blicken låst i kameran innan den ens byter vinkel till skärbrädan.

Standardmetoden att "hacka" (ie tärna) lök är väldigt simpel.

Skär av toppen och ev rot-trådar (men skär inte bort den delen av roten som håller ihop lagrena) och skala den.
Ställ löken på skärbrädan med roten ned och dela den i två på längden, från toppen ned genom roten.
Ta ena halvan och lägg den på skärbrädan med snittet nedåt.
"Skiva" den längsefter (från topp till rot ie 90 grader emot hur du skivar för att få ringar) i lagom breda skivor för hur grovt du vill ha den hackad utan att skära igenom helt vid roten så att roten håller ihop den.
Skiva tvärs över tidigare snitt och den faller isär i lagom tärningar.

https://www.youtube.com/watch?v=0LJb66aYtG8
Senast redigerad av Sereena 2021-04-10 kl. 15:34.
Citera
2021-04-10, 20:04
Medlem
klybans avatar
Citat:

Först några noter.
Så, nu skär du den.
2. Dela den på mitten.
3. Skala din lök.

En sak du skriver där förstår jag inte, varför ska man skala löken med kniven och inte handen.
pga eventuell lukt på handen?

Om det är det, så funkar att dra sin hand över sin rostfria diskbänken, det tar bort en del av den lukten.

Sen en sak jag har slutat helt med, det är de vertikala snitten, finner de har väldigt liten funktion.
Men vill man endast ha superfinhackat, så är det nödvändigt.(Hackat betyder för mig att skära löken, inte hacka, men i ett fåtal fall så hackar jag den eller river den.)
Citera
2021-04-10, 20:16
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En sak du skriver där förstår jag inte, varför ska man skala löken med kniven och inte handen.
pga eventuell lukt på handen?

Om det är det, så funkar att dra sin hand över sin rostfria diskbänken, det tar bort en del av den lukten.

Sen en sak jag har slutat helt med, det är de vertikala snitten, finner de har väldigt liten funktion.
Men vill man endast ha superfinhackat, så är det nödvändigt.(Hackat betyder för mig att skära löken, inte hacka, men i ett fåtal fall så hackar jag den eller river den.)

Bryr mig inte heller om dom, känns som en massa onödigt jobb.
Behöver jag riktigt finhackad lök så väljer jag helt sonika små lökar istället som brukar ha tunnare lager, eller kör med schalottenlök istället.
Citera
2021-04-10, 20:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Bryr mig inte heller om dom, känns som en massa onödigt jobb.
Behöver jag riktigt finhackad lök så väljer jag helt sonika små lökar istället som brukar ha tunnare lager, eller kör med schalottenlök istället.
Håller med, och allt man behöver göra är att göra ett snitt i ändan som tar kanterna.
Schalottenlök är mer utformad att den inte har dom problemen, och tack var de är mer platta och under förutsättningen du skär den så.

Jag tror inte jag gör 2 vertikala snitt på vanlig gul lök per hundra lökar jag hackar.
Och det senaste har jag faktiskt hackat löken mindre finhackad än bara för ett år sedan, och just för insett det ger en textur jag gillar till vissa rätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in