Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kan man ersätta amerikansk Old Bay-krydda med allround-krydda? Jo jag vet att man kan göra egen old bay men det kräver väldigt många kryddor som man ändå inte har och sellerifrö/salt är svårt att få tag i.

Kör med allroundkryddan som bas och piffa upp den lite med rökt paprika, kryddpeppar och/eller annat som du har hemma.
Citera
2019-08-03, 10:14
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
En syfte är att klämma tortillas, och inbillar mig en fastare och mer glatt en ska fungera bättre än gladpack som har sina problem.
Och kommer återanvändas tills det går sönder.
Kanske kan påsar till vacc-maskiner fungera? Det är lite tjockare plast. Skär upp ena långsidan på påsen så får du i/ur tortillan lättare.
Dom jag sett hålla på med egen tortilla tycks ha använt en slags runt bakplåtspapper när dom hanterar den.
Citera
2019-08-03, 10:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Kanske kan påsar till vacc-maskiner fungera? Det är lite tjockare plast. Skär upp ena långsidan på påsen så får du i/ur tortillan lättare.
Dom jag sett hålla på med egen tortilla tycks ha använt en slags runt bakplåtspapper när dom hanterar den.
Jag har ingen press än, så det är viktigt att jag kan se igenom.
Ska se om jag får tag i lite sån vacc-plast och testa.

Men dessa du pratar om är väl någon slags plast/silikon?
Eller tänker du på vanligt bakplåtspapper?
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kan man ersätta amerikansk Old Bay-krydda med allround-krydda? Jo jag vet att man kan göra egen old bay men det kräver väldigt många kryddor som man ändå inte har och sellerifrö/salt är svårt att få tag i.
Sellerifrön är enkelt att köpa, de har även sellerisalt.
https://www.kryddlandet.se/kryddor/sellerifro/

Men old bay innehåller så många starka kryddor, som nejlikor, kanel, kardemumma, kryddpeppar och sånt.
Så man måste nog tillsätta en del om man ska göra old bay av allroundkrydda.
Citera
2019-08-05, 17:21
Medlem
Jag vill koka ägg en gång i veckan så jag har ett varje morgon, orkar inte koka och skala hela tiden.
Om jag kokar ett gäng, skalar och rullar i något svagare salt typ himalayasalt och lägger i en matlåda, hur länge håller det och smakar bra då?
Citera
2019-08-05, 18:17
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jag har ingen press än, så det är viktigt att jag kan se igenom.
Ska se om jag får tag i lite sån vacc-plast och testa.

Men dessa du pratar om är väl någon slags plast/silikon?
Eller tänker du på vanligt bakplåtspapper?

Såna här verkar många använda: https://youtu.be/qfIHmBnk51s?t=27
Citera
2019-08-05, 19:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoldNux
Jag vill koka ägg en gång i veckan så jag har ett varje morgon, orkar inte koka och skala hela tiden.
Om jag kokar ett gäng, skalar och rullar i något svagare salt typ himalayasalt och lägger i en matlåda, hur länge håller det och smakar bra då?

Varför rulla i salt?
Kokta skalade ägg håller lätt i en vecka.
Citera
2019-08-05, 20:08
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Jag har lärt mig sedan barn att det är rent livsfarligt att fritera saker i en kastrull på spisen, därför att det lätt tar eld i köksfläkten eller något sådant.

Är det en myt?
Citera
2019-08-05, 20:14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagSkaTaDig
Jag har lärt mig sedan barn att det är rent livsfarligt att fritera saker i en kastrull på spisen, därför att det lätt tar eld i köksfläkten eller något sådant.

Är det en myt?
Om man hela tiden har koll är det ingen fara. Börjar det brinna i kastrullen har man det för varmt, men det blir bara små fina lågor till en början.

Då lägger man på locket som man redan har redo, och flyttar kastrullen till en avstängd platta.

Men visst, om det blir stora lågor kan fettet i fläkten börja brinna, och då kan man få det jobbigt.

Tips: Använd termometer.
Citera
2019-08-05, 20:16
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Är det en myt?
Ja, om man har koll på vad man pysslar med och ett lock gripbart skulle jag säga att det är en myt. Om det tar sig i oljan slår det ju inte upp meterhöga lågor på nolltid, lägg på ett lock och dra av från värmen.
Citera
2019-08-05, 20:32
Medlem
Citat:

Är det en myt?

Det är lätt att fritera på spisen om man bara tänker sig för innan. Jag har låtit min dotter göra det själv sedan hon var 12.

Man behöver inte ens en termometer om man har lite koll. Viktigast att tänka på om det börjar brinna:

släck aldrig med vatten, utan ha alltid ett lock i närheten att kväva eventuell eld med

Om du slår på lite vatten på brinnande olja, lägger den sig först under oljan för att sedan expandera rejält och orsaka en rejäl eldpuff.

Andra saker att tänka på är att se till att ingen lyckas välta grytan. Bäst är att använda plattor närmast väggen.

Om en gryta med ren olja börjar ryka är det för varmt, och då har du en brandrisk. Gällande fläkten bör det inte vara så problematiskt om alla filter sitter på plats och är hyfsat skick. En gång när vi hade storstädning på en restaurang skulle vi byta olja i fritösen och glömde stänga av värmen när vi tappade ur oljan. Samtidigt hade vi plockat bort fläktfiltren för rengöring. Där hade vi lätt kunnat elda upp ett anrikt hus.
Senast redigerad av billingvar 2019-08-05 kl. 20:37. Anledning: Citattecken
Citera
2019-08-06, 19:40
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör man hemgjord klumpfri sylt? Ska man krossa bären i en mixer innan man kokar det i socker?
Citera
2019-08-06, 19:44
Medlem
X-fronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör man hemgjord klumpfri sylt? Ska man krossa bären i en mixer innan man kokar det i socker?

När du menar klumpfri, menar du då att det ska vara utan hela bär? Då är det säkert bättre att mixa sylten när den är klar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in