Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 11:14
  #12649
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Fast en färdig bea, hollandaise eller de andra såserna kommer ju plastburkar med ännu större mynning. Jag tycker faktiskt frågan växer och att vi inga svar har än. Har det med hållbarhet att göra, andra färdiga såser står väl kallt?
Funderat också på hållbarhet.
En tacosås kan jag tänka mig håller väldigt länge över bästföredatumet.
Och i en sådan plastförpackning så måste tiden begränsas kraftigt.

Men storpack tacosåsen kanske är annan bästföredatum, just pga kortare hållbarhet.
Får titta på detta nästa gång jag är på Willys och på storpack tacosås.
Citera
2017-12-14, 16:07
  #12650
Medlem
Lekus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Fast en färdig bea, hollandaise eller de andra såserna kommer ju plastburkar med ännu större mynning. Jag tycker faktiskt frågan växer och att vi inga svar har än. Har det med hållbarhet att göra, andra färdiga såser står väl kallt?


Mycket bra poäng. Mystiken kvarstår.
Citera
2017-12-20, 18:01
  #12651
Medlem
Elementarts avatar
Jag tänkte göra lasagne, i receptet står det att jag ska ha tomatkross men jag har ingen hemma. Allt jag har är tomatsås, kan jag använda det som ersättare eller är det bättre med tomatkross?
Citera
2017-12-27, 13:02
  #12652
Medlem
Paer86s avatar
Råkade köpa majsstärkelse istället för Maizena. Är det samma sak? Ska reda sås
Citera
2017-12-27, 13:09
  #12653
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Råkade köpa majsstärkelse istället för Maizena. Är det samma sak? Ska reda sås

Ja. Glöm inte blanda ut i lite vatten innan du reder såsen.
Citera
2017-12-27, 13:17
  #12654
Medlem
Paer86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perhammar
Ja. Glöm inte blanda ut i lite vatten innan du reder såsen.
Perfekt. Tack för snabbt svar!
Citera
2017-12-29, 17:53
  #12655
Medlem
Paer86s avatar
Slänger in en till fråga. Finns det torkad kokosmjölk? Har sett kokosmjöl, tror ni det + vatten blir som kokosmjölk på burk? Hade varit så smidigt om man bara behöver en skvätt kokosmjölk men inte behöva öppna en hel burk
Citera
2017-12-29, 18:17
  #12656
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paer86
Slänger in en till fråga. Finns det torkad kokosmjölk? Har sett kokosmjöl, tror ni det + vatten blir som kokosmjölk på burk? Hade varit så smidigt om man bara behöver en skvätt kokosmjölk men inte behöva öppna en hel burk
Det borde du känna på lukten på mjölet om det skulle kunna fungera.
Sen se till och planera måltider som du gör åt hela burken, eller så frys in portioner på det du inte använde till den rätt du gjorde.
Citera
2017-12-30, 18:11
  #12657
Medlem
scontris avatar
Jag tänkte, som majoriteten av svenska folket, laga oxfilé imorgon. Bryner den lätt runt om, sen in i ugnen på 125 grader. Vill ha en innertemperatur på runt 58-59 grader innan den får vila en stund.

Frågan är hur lång tid jag har att vänta mig i ugnen? Tänkte förbereda tider och sådär. Den är 1,3kg.
Citera
2017-12-30, 18:39
  #12658
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Jag tänkte, som majoriteten av svenska folket, laga oxfilé imorgon. Bryner den lätt runt om, sen in i ugnen på 125 grader. Vill ha en innertemperatur på runt 58-59 grader innan den får vila en stund.

Frågan är hur lång tid jag har att vänta mig i ugnen? Tänkte förbereda tider och sådär. Den är 1,3kg.

Räkna runt 45 min om filén går in direkt efter bryning.
Citera
2017-12-30, 19:34
  #12659
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Jag tänkte, som majoriteten av svenska folket, laga oxfilé imorgon. Bryner den lätt runt om, sen in i ugnen på 125 grader. Vill ha en innertemperatur på runt 58-59 grader innan den får vila en stund.

Frågan är hur lång tid jag har att vänta mig i ugnen? Tänkte förbereda tider och sådär. Den är 1,3kg.
Köp en köttermometer, sedan gör du tvärt om: långsamt upp i temperatur till 3-4 grader från måltempraturen, därefter direkt värme för yta.
Citera
2017-12-30, 19:56
  #12660
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Köp en köttermometer, sedan gör du tvärt om: långsamt upp i temperatur till 3-4 grader från måltempraturen, därefter direkt värme för yta.

Ska det vara någon mening med den metoden så ska köttet gå väldigt mjukt. Helst 10-12 timmar i låg temp.
Oxfilé mår helt klart bäst av att brynas innan nattstekning ändå, den metoden du beskriver används ofta i storkök, men inte utan att köttet bryns innan ugnsteknkning.
Att en köttermometer finns är tydligt, så jag är säker på att det blir en bra stekt filé.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback