2019-07-23, 05:50
Medlem
Har sällan (aldrig) använt yoghurt i matlagning, brukar normalt ha CF i det mesta.
Tänkte göra en tomatbaserad kycklingcurry, är det bara att hiva i en burk grekisk yoghurt i slutet (10% fetthalt)? Eller skär det sig lätt? Bör man reda den innan man har i den?
Citera
2019-07-23, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo01
Har sällan (aldrig) använt yoghurt i matlagning, brukar normalt ha CF i det mesta.
Tänkte göra en tomatbaserad kycklingcurry, är det bara att hiva i en burk grekisk yoghurt i slutet (10% fetthalt)? Eller skär det sig lätt? Bör man reda den innan man har i den?

Det kan nog skära sig. Kryddorna kan dock i viss mån stabilisera och fungera som redning. Ett tips kan vara att ha i en del av yoghurten först på tallriken som tillbehör. Man kan också krydda yoghurten med mynta och salt.
Citera
2019-07-25, 21:09
Medlem
Kefalonias avatar
Gör det verkligen någon skillnad när man öser t.ex. kött?
Citera
2019-07-26, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia

Det ser ju snyggt ut när man har åskådare. På smaken märker jag inte mycket skillnad. Det finns mycket man kan göra som förbättrar smaken och ger en fin stekyta som faktiskt fungerar. Som till exempel att inte steka köttet kylskåpskallt, torka av ytan innan stekning och inte ha trängsel i stekpannan.
Citera
2019-07-26, 19:27
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Det ser ju snyggt ut när man har åskådare. På smaken märker jag inte mycket skillnad. Det finns mycket man kan göra som förbättrar smaken och ger en fin stekyta som faktiskt fungerar. Som till exempel att inte steka köttet kylskåpskallt, torka av ytan innan stekning och inte ha trängsel i stekpannan.
Ja precis, det ser lite fräckt ut. Provade det igår eftersom man sett många tv-kockar ösa på. Men märkte faktiskt ingen skillnad på köttet.
Citera
2019-07-26, 19:54
Medlem
Cloecuds avatar
Citat:
Jag tycker det, speciellt när man steker i ugn. Man får finare yta dessutom.
Steker man t.e.x en biff i panna så tillförs det litet smak om man öser den med stekflottet som gärna får vara berikat med en timjankvist och/eller en tillplattad vitlöksklyfta. Det blir väl ingen smakexplosion men ett litet lyft blir det, och dessutom så blir tillagningen litet jämnare i.o.m att den uppåtvända ytan får en värmeknuff.
Citera
2019-07-26, 22:08
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloecud
Jag tycker det, speciellt när man steker i ugn. Man får finare yta dessutom.
Steker man t.e.x en biff i panna så tillförs det litet smak om man öser den med stekflottet som gärna får vara berikat med en timjankvist och/eller en tillplattad vitlöksklyfta. Det blir väl ingen smakexplosion men ett litet lyft blir det, och dessutom så blir tillagningen litet jämnare i.o.m att den uppåtvända ytan får en värmeknuff.
Jag får testa ugnsvarianten vid tillfälle och second det funkar bättre.
Citera
2019-07-26, 22:55
Medlem
Citat:
Jag får testa ugnsvarianten vid tillfälle och second det funkar bättre.

Återkom gärna och berätta.
Citera
2019-07-31, 09:43
Medlem
Går det att få en riktig bra krispig stekyta för fläskytterfilé? Jag tycker när jag försöker steka det så blir det mer kokt än stekt pga vattnet som läcker ut under stekningen.

Jag brukar steka på värme 4/6 och 3-4 min per sida. Bör jag kombinera med ugn? Ugn först sen stekpannan för stekytan? Jag brukar låta köttet värma upp ~1 h innan stekning.

Jag har inte alls samma problem med fryst kyckling. Där bli jag visserligen av med en stor del av vattnet under tiningen.
Senast redigerad av iumaspi 2019-07-31 kl. 09:46.
Citera
2019-07-31, 09:49
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi
Går det att få en riktig bra krispig stekyta för fläskytterfilé? Jag tycker när jag försöker steka det så blir det mer kokt än stekt pga vattnet som läcker ut under stekningen.
Jag brukar steka på 3-4/5, 3-4 min per sida. Bör jag kombinera med ugn? Ugn först sen stekpannan för stekytan?

Jag har inte alls samma problem med fryst kyckling. Där bli jag visserligen av med en stor del av vattnet under tinningen.
Det är kotlettrad. Tycker den gör sig bäst som helstekt, alltså att man kör in en hel bit i ugnen.
Alternativt att man stycker den i vanliga bitar och sen lägger i fryspåse och bankar den tunt till en fläsknioisette. Den man köper är oftast 'marinerad' dvs massa vatten i och är svår att steka bara som den är med upphetsande resultat tycker jag.
Vill du ha krispig yta så tycker jag att rimmad fläsksida är att föredra. Också en billig produkt.
Kokar den. Kyler under press.
Snittar fettkappan i snyggt rutmönster, steker hårt på fettsidan och sen in i get ugn till den är genomvarm. Avsluta med att ha grillen på i ugnen.
Citera
2019-07-31, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Det är kotlettrad. Tycker den gör sig bäst som helstekt, alltså att man kör in en hel bit i ugnen.
Alternativt att man stycker den i vanliga bitar och sen lägger i fryspåse och bankar den tunt till en fläsknioisette. Den man köper är oftast 'marinerad' dvs massa vatten i och är svår att steka bara som den är med upphetsande resultat tycker jag.
Vill du ha krispig yta så tycker jag att rimmad fläsksida är att föredra. Också en billig produkt.
Kokar den. Kyler under press.
Snittar fettkappan i snyggt rutmönster, steker hårt på fettsidan och sen in i get ugn till den är genomvarm. Avsluta med att ha grillen på i ugnen.

Men alla ugnrecept jag läst säger "stek sen ugnen".
T.ex. "bryn fläskytterfilén på hög värme så att den får en fin gyllenbrun stekyta"
Visst, jag har inte testat på värme 5-6 (då måste jag väl också ha gjurtgärnspanna) men jag undrar om de ljuger eller om jag gör något fel.
Citera
2019-07-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iumaspi

Jag brukar steka på värme 4/6 och 3-4 min per sida. Bör jag kombinera med ugn? Ugn först sen stekpannan för stekytan? Jag brukar låta köttet värma upp ~1 h innan stekning.

Jag har inte alls samma problem med fryst kyckling. Där bli jag visserligen av med en stor del av vattnet under tiningen.

För några år sedan började jag undvika sockersaltad mat av hälsoskäl. Som bonus upptäckte jag att det blev inte vidbränt så lätt och mindre kladd och klet i stekpannan. Det har blivit en vana att inte köpa mat med onödigt socker och när jag någon gång råkar ut för detta som gästkock slås jag av hur totalt onödig denna sockermarinad är.

Fläskytterfilé är ett billigt kött som pumpats upp med marinad för att likna innerfilen. Då är det bättre att tillaga detta i sin ursprungliga form med ben och fettkant kvar och sedan skära bort detta på tallriken. En vanlig hederlig fläskkotlett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in