Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-21, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänkte göra salsa men hittade inga bra färska tomater så jag köpte en burk hela Mutti-tomater. Är det ok att äta inlagda tomater "råa"? Vill ha min salsa så fräsch som möjligt och vill undvika att koka den. Visserligen är väl tomaterna redan uppvärmda i inläggningsprocessen och borde vara ok att äta direkt från burken?
Det är helt ok.
Citera
2013-09-24, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänkte göra salsa men hittade inga bra färska tomater så jag köpte en burk hela Mutti-tomater. Är det ok att äta inlagda tomater "råa"? Vill ha min salsa så fräsch som möjligt och vill undvika att koka den. Visserligen är väl tomaterna redan uppvärmda i inläggningsprocessen och borde vara ok att äta direkt från burken?

Burkarna ska tryckkokas efter att de blivit förseglade så att de uppnår minst 120 C. Du kan med andra ord vara rätt lugn.
Citera
2013-09-26, 11:13
Medlem
Rimmat stekfläsk till boeuf bourguignon

Då 3G-kontakten försvann under gårdagens inköpsrunda på Hemköp kunde jag inte hålla koll på recept. Därför gick jag på känsla när jag för första gången skulle köpa ingredienserna till en BB. Ve min fasa när jag ser att det är RÖKT fläsk som rekommenderas till anrättningen.

Vilka konsekvenser kommer detta att få för smakupplevelsen? Kan jag skiva upp det rimmade fläsken och ösa på med lite chili/barbeque för att få till en rökigare arom?

Tack hej.
Citera
2013-09-26, 11:23
Medlem
Själva fläsket skulle jag säga gör varken till eller ifrån. Det är röksmaken som man vill åt.
Citera
2013-09-26, 11:24
Medlem
Då öser jag på med barbequekrydda och en skvätt rök-essens. Tack hej.
Citera
2013-09-28, 12:29
Medlem
krings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Okej, tack
Färsk thaibasilika är också en bra grej att ha hemma, lite speciell smak men passar jättebra i bland annat thailändsk curry!
Citera
2013-09-28, 15:43
Medlem
Vad för nötkött rekommenderas att ha när man bara steker det i skivor? Det har ju blivit att man köpt lite olika typer av nötkött som varit på extrapris och testat att steka/grilla detta i skivor, en del har varit bra men en del har varit fruktansvärt sega (nu minns jag givetvis inte vilka köttdelar som blev sega och vilka som blev bra vid stekning/grillning).

Testade rumpstek häromdagen, tyckte att det blev jättegott att steka i skivor (till medium). Högrev, hur är det? Fransyska och liknande? Ge gärna tips på något som är aningen billigare än oxfilé/entrecot.
Citera
2013-09-28, 17:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 421
Vad för nötkött rekommenderas att ha när man bara steker det i skivor? Det har ju blivit att man köpt lite olika typer av nötkött som varit på extrapris och testat att steka/grilla detta i skivor, en del har varit bra men en del har varit fruktansvärt sega (nu minns jag givetvis inte vilka köttdelar som blev sega och vilka som blev bra vid stekning/grillning).

Testade rumpstek häromdagen, tyckte att det blev jättegott att steka i skivor (till medium). Högrev, hur är det? Fransyska och liknande? Ge gärna tips på något som är aningen billigare än oxfilé/entrecot.

Högrev är ett solklart kokkött.

Delar med senor/större fettbitar i (ex Bog, entrecote och ibland fransyska) tycker jag passar bättre som kokkött/grytbitar och helstekta.

Renare bitar med lite eller "fin" melering ex biff, innanlår, finare fransyska mm passar fint att steka eller grilla i skivor (brukar köpa hel fransyska för runt 60-70kr/kg och skiva).
Citera
2013-09-28, 21:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Högrev är ett solklart kokkött.

Delar med senor/större fettbitar i (ex Bog, entrecote och ibland fransyska) tycker jag passar bättre som kokkött/grytbitar och helstekta.

Renare bitar med lite eller "fin" melering ex biff, innanlår, finare fransyska mm passar fint att steka eller grilla i skivor (brukar köpa hel fransyska för runt 60-70kr/kg och skiva).

Blir inte fransyskan seg? Eller är det jag som kommer ihåg fel, dom gör väl minutbiff på den men då kör dom den igenom en köttugg. Passar väl bättre till stek, tjärknul eller grytor än att skiva.
Citera
2013-10-01, 10:00
Medlem
Är maizena och majsmjöl samma sak? om inte vad är skillnaden?
Citera
2013-10-01, 11:02
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dahlqen
Är maizena och majsmjöl samma sak? om inte vad är skillnaden?

Maizena är väl raffinerad stärkelse medan majsmjöl är gjort på hela majskornet om jag inte minns fel. Sen är Maizena också ett varumärke som finns på redningsprodukter av olika slag.
Citera
2013-10-01, 14:50
Medlem
Kan jag ha grädde istället för mjölk när jag ska göra raggmunk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in