Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-20, 09:56
Medlem
Tjippmunks avatar
smakskillnad på köttfärs (bland och nöt) vid frysning?

en bekant påstår att hon smakar skillnad på köttfärs om den varit fryst eller ej. (efter tillagning ska tilläggas). själv smakar jag ingen skillnad alls, utan känner bara smaken av kryddorna.
inbillar hon sig, eller blir det verkligen en smakskillnad?
Citera
2013-04-20, 10:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

en bekant påstår att hon smakar skillnad på köttfärs om den varit fryst eller ej. (efter tillagning ska tilläggas). själv smakar jag ingen skillnad alls, utan känner bara smaken av kryddorna.

Tycker inte det är nån märkbar skillnad i smak, men beroende på hur man fryser och tinar så kan det vara skillnad i konsistens/textur, tex om man plattar till färsen som många gör (för att få tunna platta paket som tar lite plats och tinar snabbt) eller tinar den för snabbt (varmvatten, micro osv).
Citera
2013-04-20, 13:17
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Jag kan tänka mig att köttsmaken minskar lite om färsen varit fryst en längre tid, men har svårt att tro att det känns någon skillnad i t ex stekt färs som man kryddat en del. I rått tillstånd är det nog lättare att avgöra skillnaden. Efter tillräckligt lång tid i frysen börjar väl fettet smaka härsket också.

Gör två köttfärssåser, en på färsk färs och en på färs som varit frusen i ett par dygn, och utmana henne att avgöra vilket som är vilket i ett blindtest!
Citera
2013-04-20, 15:57
Medlem
Citat:
såg på tv att karaktären gjorde en dubbelmacka. jordnötssmör och sylt. sen skar han av kanterna på brödet.
har lagt märke till detta ett flertal gånger i amerikanska serier och filmer. varför görs detta? är det ett vedertaget sätt att "tillaga" sina mackor i usa?

Ja det är det. Smörgåsar som bara består av ett bröd ser man sällan i USA eller Storbritannien.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peanut_butter_and_jelly_sandwich
Citera
2013-04-20, 16:16
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erex
Ja det är det. Smörgåsar som bara består av ett bröd ser man sällan i USA eller Storbritannien.
I USA får det ju inte heller kallas för smörgås (sandwich) om den inte består av två bröd. Det finns ju något domstolsbeslut på det som gäller för restauranger och andra matställen. Består smörgåsen av bara ett bröd, så kallas den istället för open faced sandwich.
Citera
2013-04-20, 16:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erex

Tror h*n syftade på oskicket att skära bort och kasta kansterna.
Citera
2013-04-20, 17:00
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Tror h*n syftade på oskicket att skära bort och kasta kansterna.
Ah, ja du har nog rätt. Läste lite fort där. Kanterna är fö den godaste biten på brödet.
Citera
2013-04-20, 17:36
Medlem
christerys avatar
Citat:
såg på tv att karaktären gjorde en dubbelmacka. jordnötssmör och sylt. sen skar han av kanterna på brödet.
har lagt märke till detta ett flertal gånger i amerikanska serier och filmer. varför görs detta? är det ett vedertaget sätt att "tillaga" sina mackor i usa?

Japp, råkat ut för det i europa åxå (hotell med mycket engelsmän på?), bort med kanterna och skär så det blir 2 trianglar av min "grillade" (klämgrill) macka med ost och skinka. Är väl för att det skall vara bara mjukt bröd som man mumsar på.
Citera
2013-04-20, 17:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Japp, råkat ut för det i europa åxå (hotell med mycket engelsmän på?), bort med kanterna och skär så det blir 2 trianglar av min "grillade" (klämgrill) macka med ost och skinka. Är väl för att det skall vara bara mjukt bröd som man mumsar på.
Faen, det är hårt. På ost och skinktoast så är ju kanterna extra mumsiga.
Citera
2013-04-20, 17:52
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery

Alltså hade köket gjort det med min grilltoast så hade jag fan traskat dit och undrat var resten av min macka är, kanterna är ju det gottigaste ;p
Citera
2013-04-20, 19:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Faen, det är hårt. På ost och skinktoast så är ju kanterna extra mumsiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Alltså hade köket gjort det med min grilltoast så hade jag fan traskat dit och undrat var resten av min macka är, kanterna är ju det gottigaste ;p

Tja, när man vill ha bakismat så är jag bara glad om jag får nåt att mumsa på. Men det finns alltså även på semesterhotell i europa. Jag är ju ute efter osten, resten är bara extra
Citera
2013-04-20, 21:32
Medlem
Här någonstans (i denna eller i annan tråd) har jag läst ett recept på räkor i smörsås med curry.
Nu är det så att jag har ett halvkilo skalade räkor men inte så mycket mer, macka har jag redan ätit.
Har inga grönsaker, mejeriprodukter eller så, men drar mig till minnes att någon tipsade om en riklig mängd smält smör med curry i, därtill räkor och serveras på ris. Var det så, blir det gott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in