Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-20, 15:25
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Hej!

Jag har gjort banoffeepaj några gånger men tycker att den skulle bli grymt mycket snyggare i en sådan här:

http://www.leosida.se/bilder/pajform.jpg (Vanlig pajform)

än i en sådan här

http://www.saltpeppar.se/blog/wp-content/maria_100227g.jpg (form med löstagbar botten a la Ikea ;D)

Dock skulle jag vilja få ut själva pajskalet (gjort på digestive och smör som stelnar) ur den övre pajformen men det verkar fan inte vara lätt. Någon som har några bra tips att komma med? Ska jag tätpacka formen med foile och sedan vända upp och ner på kakan när den stelnat eller ska jag bröa/smöra formen så att den lätt ramlar ut sedan? Vill ju gärna ha den hel så att den ser estetisk tilltalande ut! Tack på förhand
Citera
2010-07-20, 15:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strutten
Jag är på landet, grillar till i princip varje måltid, och hade börjat tröttna. Så hittade jag detta smör (typ en minut efter att du skrivit om det), lagade till det, serverade till hängmörad och grillad ryggbiff med färskpotatis, och njöt som jag aldrig njutit förr! Tack!
OK, så bra! Grattis! Ingen orsak att tacka, bara kul .

~Paul~
Citera
2010-07-20, 15:40
Medlem
kebabmammans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Hej!

Jag har gjort banoffeepaj några gånger men tycker att den skulle bli grymt mycket snyggare i en sådan här:

http://www.leosida.se/bilder/pajform.jpg (Vanlig pajform)

än i en sådan här

http://www.saltpeppar.se/blog/wp-content/maria_100227g.jpg (form med löstagbar botten a la Ikea ;D)

Dock skulle jag vilja få ut själva pajskalet (gjort på digestive och smör som stelnar) ur den övre pajformen men det verkar fan inte vara lätt. Någon som har några bra tips att komma med? Ska jag tätpacka formen med foile och sedan vända upp och ner på kakan när den stelnat eller ska jag bröa/smöra formen så att den lätt ramlar ut sedan? Vill ju gärna ha den hel så att den ser estetisk tilltalande ut! Tack på förhand

Att smöra formen har alltid funkat för mig när jag bakar. Fast jag använder margarin, men det borde inte spela någon roll.
Citera
2010-07-20, 15:42
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmamman
Att smöra formen har alltid funkat för mig när jag bakar. Fast jag använder margarin, men det borde inte spela någon roll.

Ok, men har du testat med någon liknande digestivebotten? Jag är rädd att den blir för tunn samt för känslig för att kunna åka ut lätt av sig själv ur formen. Tack för svar för övrigt
Citera
2010-07-20, 15:44
Medlem
StefanHeterJags avatar
Ska grilla entrecote idag och tänkte blanda gorgonzola och smör så man får ett gorgonzolasmör. Tror ni att det kan vara gott, eller ska man låta bli det och servera gorgonzolan som den är istället?
Citera
2010-07-20, 15:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Ska grilla entrecote idag och tänkte blanda gorgonzola och smör så man får ett gorgonzolasmör. Tror ni att det kan vara gott, eller ska man låta bli det och servera gorgonzolan som den är istället?
Nejdå, det funkar. Men glöm inte att ha i citronsaft, citronzest, persilja, nymalen sv. peppar och en skvätt cognac/sherry eller liknande för att lätta upp smaken lite. Endast Gorgonzola och smör kan nämligen vara lite tungt.

~Paul~
Citera
2010-07-20, 15:56
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nejdå, det funkar. Men glöm inte att ha i citronsaft, citronzest, persilja, nymalen sv. peppar och en skvätt cognac/sherry eller liknande för att lätta upp smaken lite. Endast Gorgonzola och smör kan nämligen vara lite tungt.

~Paul~
Tackar! Provar det, har tyvärr ingen cognac/cherry men resten finns tillgängligt, kanske kan ha i några droppar av någon fond istället för att ge lite mer smak..
Citera
2010-07-20, 16:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tackar! Provar det, har tyvärr ingen cognac/cherry men resten finns tillgängligt, kanske kan ha i några droppar av någon fond istället för att ge lite mer smak..
Lycka till!

~Paul~
Citera
2010-07-20, 19:37
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
<klippeliklipp> Endast Gorgonzola och smör kan nämligen vara lite tungt.
~Paul~

Där hade du helt rätt! Jag gjorde även vitlökssmör och en riktigt god gräddig svampsås till, vilket var det som gick åt. Gorgonzolasmöret vart alldeles för mycket, tog över och passade inte riktigt dit.

Så jag sparar min rulle med gorgonzolasmör i frysen ett par dagar och lägger den inuti en köttfärslimpa istället tror jag.

Tack, och over and out!
Citera
2010-07-20, 20:32
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Så jag sparar min rulle med gorgonzolasmör i frysen ett par dagar och lägger den inuti en köttfärslimpa istället tror jag.
Låter rimligt .

~Paul~
Citera
2010-07-20, 21:28
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Min variant.

Jag litar på dig och gör en stor sats av detta till mitt bröllop
Citera
2010-07-20, 21:40
Moderator
skunkensunes avatar
Hur länge håller sig okokt ris innan man bör överväga att slänga det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in