Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-06, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anrora
Får bort damm ifrån riset, gör att det blir kladdfritt.
Gör det med jasminris. Behövs inte med Uncle bens vanliga.
Citera
2009-10-07, 16:25
Moderator
Snuffelbutts avatar
Hur är det med pulvermos? Kan man langa det i matlåda och värma dagen efter, eller rent av frysa det?
Citera
2009-10-07, 17:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Hur är det med pulvermos? Kan man langa det i matlåda och värma dagen efter, eller rent av frysa det?
Ja på båda. Frågan är dock varför förstöra något som redan är uselt till något som är på gränsen till oätbart?

~Paul~
Citera
2009-10-07, 17:55
Medlem
Bohlingers avatar
Vad är gott och enkelt att ha i Campbells tomatsoppa?
Citera
2009-10-07, 18:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Vad är gott och enkelt att ha i Campbells tomatsoppa?
Rotsaker, mininudlar (eller annan pasta), persilja, krutonger, cayenne (eller liknande), grovstött svartpeppar, grädde/gräddfil-klick.

~Paul~
Citera
2009-10-07, 18:20
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja på båda. Frågan är dock varför förstöra något som redan är uselt till något som är på gränsen till oätbart?

~Paul~

Har en påse pulver ifall det är nödfall eller så, brukar dock istället för 3dl vatten köra ½dl grädde 1½dl mjölk och 1dl vatten, riktigt smör och lite riven muskot. Vanligtvis gör jag riktigt mos, men ibland hinner man inte.

Var mer sugen på att veta ifall det går, eftersom att potatis inte ska frysas, och då inte heller potatismos (om man inte gör plättar med ägg, ströbröd i, har jag för mig)
Citera
2009-10-07, 20:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Har en påse pulver ifall det är nödfall eller så, brukar dock istället för 3dl vatten köra ½dl grädde 1½dl mjölk och 1dl vatten, riktigt smör och lite riven muskot. Vanligtvis gör jag riktigt mos, men ibland hinner man inte.

Var mer sugen på att veta ifall det går, eftersom att potatis inte ska frysas, och då inte heller potatismos (om man inte gör plättar med ägg, ströbröd i, har jag för mig)
Jag skulle nog tänka på hur lång tid det tar att göra pulvermos.
Tror jag skulle göra klart det på 3min med vattenkokaren som hjälp.
Och då skulle det ju åtminstone smaka lite okey.
Citera
2009-10-07, 22:34
Medlem
Någon som har förslag på prisvärd fisk?

Den får gärna innehålla hyfsat med Omega-3, och relativt mycket protein i förhållande till priset.

Edit: Alltså inget krav på att den ska innehålla massor av Omega-3, men om det finns en så perfekt fisksort så vore det förstås kul.
Senast redigerad av jorre 2009-10-07 kl. 22:39.
Citera
2009-10-07, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorre
Någon som har förslag på prisvärd fisk?

Den får gärna innehålla hyfsat med Omega-3, och relativt mycket protein i förhållande till priset.

Edit: Alltså inget krav på att den ska innehålla massor av Omega-3, men om det finns en så perfekt fisksort så vore det förstås kul.

Billigast är så klart strömming / sill. Strömmingflundra är min absoluta favoriträtt och det kostar nästan inget.
En ny poppisfisk är Pangasius. Betydligt mer Omega 3 än strömming. Betydligt billigare än lax/torsk. Gillar den inte så mycket naturell, men i enn asiatisk gryta är den kanon.
Citera
2009-10-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Billigast är så klart strömming / sill. Strömmingflundra är min absoluta favoriträtt och det kostar nästan inget.
En ny poppisfisk är Pangasius. Betydligt mer Omega 3 än strömming. Betydligt billigare än lax/torsk. Gillar den inte så mycket naturell, men i enn asiatisk gryta är den kanon.
Tack så mycket för tipsen.

Ska försöka mig på att laga några rätter med strömming resp. Pangasius snarast, kanske till helgen.

Gillar verkligen både fisk och skaldjur men av någon anledning, kanske främst p.g.a. tidsbrist, så har jag inte ätit det på väldigt länge. Sen är det ju nyttigt också.
Citera
2009-10-08, 19:02
Bannlyst
Älghjälp

Brukar alltid ta fram förra årets älgstek från frysen när jakten ska börja. Någon som har ett bra recept? Brukar ha enbär och lite Guiness i såsen. Men det kan ju vara kul att testa något nytt.
Citera
2009-10-08, 21:34
Medlem
klybans avatar
Tjälknöl är så gott på älg, så den kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in