Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-08, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tjälknöl är så gott på älg, så den kanske?
Aldrig testat på annat än nötkött. Gillar mat som lagar sig själv medan man kan göra annat. (Exempelvis jobba en heldag eller lära sig Hebreiska...)
Kan man få ut lika mycket sås från tjälknöl?
Citera
2009-10-09, 00:14
Medlem
SexyBeasts avatar
Bryna köttet före eller efter ugnsstekning?

Jag har alltid brynt köttet hastigt på hög värme innan jag lagt det i ugnen men på senare tid så har jag tillagat det i ugnen och därefter brynt det med gott resultat. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att det blir bättre eftersom att köttet redan är varmt när jag sedermera ger det en snabb omgång i pannan.

Vad är att föredra?
Citera
2009-10-09, 02:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Bryna köttet före eller efter ugnsstekning?

Jag har alltid brynt köttet hastigt på hög värme innan jag lagt det i ugnen men på senare tid så har jag tillagat det i ugnen och därefter brynt det med gott resultat. Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att det blir bättre eftersom att köttet redan är varmt när jag sedermera ger det en snabb omgång i pannan.

Vad är att föredra?
För tjärlknöl?

Smålantintin jag brukar inte få så mycket sås från själva köttet, utan det stannar i köttet tycker jag.
Sen "marinaden" tycker jag inte passar sådär bra som sås.
Utan brukar göra någon gräddsås liknande med gele, eller någon annan smakgivare.
Eller kör från en buljong grund.

Tyvärr alldeles för längesedan jag gjorde tjälknöl, har ingen tillgång till älg längre :/
Om nu inte köpa då, men känns som ett rån att köpa älg(fråga mig inte varför, men kanske för man aldrig betalat för älg innan).
Citera
2009-10-09, 02:32
Bannlyst
Citat:
För tjärlknöl?

Smålantintin jag brukar inte få så mycket sås från själva köttet, utan det stannar i köttet tycker jag.
Sen "marinaden" tycker jag inte passar sådär bra som sås.
Utan brukar göra någon gräddsås liknande med gele, eller någon annan smakgivare.
Eller kör från en buljong grund.

Tyvärr alldeles för längesedan jag gjorde tjälknöl, har ingen tillgång till älg längre :/
Om nu inte köpa då, men känns som ett rån att köpa älg(fråga mig inte varför, men kanske för man aldrig betalat för älg innan).
Det känns moraliskt fel att betala för älg. Samma som att jag hatar att köpa kantareller, så länge som jag har en rask fru och tre barn.
Citera
2009-10-09, 09:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det känns moraliskt fel att betala för älg. Samma som att jag hatar att köpa kantareller, så länge som jag har en rask fru och tre barn.
Så sant, så sant, skulle heller aldrig få för mig att köpa kantareller.
Springer hellre ut i skogen då och svettas lite och blir det inget ja då blir det inte kantareller heller.

Köpte en gång kantareller på burk för testa, det var ett bittert misstag för det smakade skit och inte smakade det kantarell heller.
Kanske är bättre idag, för det var väl säkert 15år sedan jag testade.
Citera
2009-10-09, 09:32
Bannlyst
Citat:
Så sant, så sant, skulle heller aldrig få för mig att köpa kantareller.
Springer hellre ut i skogen då och svettas lite och blir det inget ja då blir det inte kantareller heller.

Köpte en gång kantareller på burk för testa, det var ett bittert misstag för det smakade skit och inte smakade det kantarell heller.
Kanske är bättre idag, för det var väl säkert 15år sedan jag testade.
Min svärmor envisas med dessa förbaskade burkkantareller. Däremot tycker jag faktiskt att hela burksvampar kan vara rätt gott i exempelvis köttfärssås.
Citera
2009-10-09, 09:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Min svärmor envisas med dessa förbaskade burkkantareller. Däremot tycker jag faktiskt att hela burksvampar kan vara rätt gott i exempelvis köttfärssås.
Jo, gillar jag gillar burkchampinjoner i vissa saker, har ju en liten speciell smak.
Som för övrigt inte har nått med champinjoner att göra

Men dom kantarellerna jag smakade på, var helt smaklösa i alla sätt.
Så skulle aldrig själv kunna övertyga någon att det skulle gå använda till nått.
Citera
2009-10-09, 10:03
Medlem
SexyBeasts avatar
Citat:
För tjärlknöl?

Nej för exempelvis rostbiff
Citera
2009-10-09, 10:14
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexyBeast
Nej för exempelvis rostbiff
oki, frågade pga vi var mitt uppe i en tjälknöls prat.

Jag brukar ge den en yta före i så fall, men finns en del som tar det efter.
Antar det hela på vilket resultat man tycker blir bäst smak på.
Grilla kan man också göra, men inte lika vanligt.
Citera
2009-10-10, 02:14
Moderator
Snuffelbutts avatar
Tänkte göra köttfärslimpa med vitlöksost som fyllning, och bacon ovanpå ofc, hur länge ska jag köra den i ugnen? På med bacon direkt eller efter en stund? Kör på enbart nötfärs.
Citera
2009-10-10, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Tänkte göra köttfärslimpa med vitlöksost som fyllning, och bacon ovanpå ofc, hur länge ska jag köra den i ugnen? På med bacon direkt eller efter en stund? Kör på enbart nötfärs.
Beror på limpans storlek . Mina limpor som jag lagar i en silikonform av något mindre storlek än den gängse tar ca 70 minuter. Baconet kan du lägga på direkt i början.

~Paul~
Citera
2009-10-10, 10:05
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror på limpans storlek . Mina limpor som jag lagar i en silikonform av något mindre storlek än den gängse tar ca 70 minuter. Baconet kan du lägga på direkt i början.

~Paul~

Ja jo, det tänkte jag ju inte på Kommer göra den på ca 400g färs och ställa den i en vanlig ugnsform som jag vanligtvis lagar potatisgratäng och liknande i.

Men då gissar jag på runt 50-60 minuter eller något. Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in