Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-22, 12:18
Avslutad
Om ett recept föreskriver 0,5 dl finhackad koriander, hur mycket malen koriander på burk motsvarar det?
Citera
2016-08-23, 22:19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om ett recept föreskriver 0,5 dl finhackad koriander, hur mycket malen koriander på burk motsvarar det?
En dryg matsked skulle jag tro.
Citera
2016-08-23, 22:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
En dryg matsked skulle jag tro.
Sent svar men tack ändå. Jag höftade lite och resultatet blev utmärkt.
Citera
2016-08-28, 14:40
Medlem
El-Knoxs avatar
Har typ ett kilo grillade revben i kylskåpet som jag inte pallar trycka i mig.

Kan man frysa dessa och isåfall hur länge håller de tro?
Citera
2016-08-28, 14:49
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Har typ ett kilo grillade revben i kylskåpet som jag inte pallar trycka i mig.

Kan man frysa dessa och isåfall hur länge håller de tro?
Du kan ha dem frysta i ca ett år.
Citera
2016-08-28, 15:08
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du kan ha dem frysta i ca ett år.
Färdiggrillade, dom kommer att vara torra på ett år i alla fall i min frys.

Jag skulle gissa på 2-3 månader utan att chansa för mycket. Riskt för frysbränna ändå men tja det kan jag ta. Jag har ju kött i frysen längre än ett år men inte färdiggrillat.
Citera
2016-08-28, 17:43
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Färdiggrillade, dom kommer att vara torra på ett år i alla fall i min frys.

Jag skulle gissa på 2-3 månader utan att chansa för mycket. Riskt för frysbränna ändå men tja det kan jag ta. Jag har ju kött i frysen längre än ett år men inte färdiggrillat.
Du har en poäng, men det är inte direkt tokbra kött från början så jag tycker inte det gör något att det blir lite torrt.
Citera
2016-08-28, 19:38
Medlem
klybans avatar
Citat:
Du har en poäng, men det är inte direkt tokbra kött från början så jag tycker inte det gör något att det blir lite torrt.
För att ha dom så länge och fortfarande ha en okey smak, så bör det vara en mycket bra förpackning.
Annars kan man räkna med frysskador, vilket inte säkert man kan undgå ändå.
Citera
2016-08-29, 04:04
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, vaccar man så kanske...

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För att ha dom så länge och fortfarande ha en okey smak, så bör det vara en mycket bra förpackning.
Annars kan man räkna med frysskador, vilket inte säkert man kan undgå ändå.

Tror jag åxå, jag har inte testat med grillat men torkat kött och det blev "vedträn" av dessa. Gick att rädda genom att ha dom i köttsoppa mer som krydda faktiskt men som torrkött var det försent.

Hade jag haft huvudet på skaft så skulle jag kokat grötris, potatis och gjort torrköttssoppa istället, men ibland har jag otur när jag tänker.

Och jag kör dubbla fryspåsar för allt jag lagrar i frysen - inte vaccat men försöker få ut så mycket luft jag bara kan.
Citera
2016-08-29, 19:42
Medlem
Jag som nybörjare har några dumma frågor angående detta recept: http://www.recepten.se/recept/koettbullar.html

1. Varför måste vattnet vara varmt för att hälla i stekpannan? Det går väl inte sönder om man har kallt?
2. Hur får man köttbullarna runda? Innan jag började steka dem så såg de ganska bra ut men sen förstörs de lite när man steker dem för mig. Har ni några tips?
3. Hur mycket brukar ni krydda köttbullarna när ni gör hemmagjorda? Följde det där receptet och de smakade verkligen ingenting.
Citera
2016-08-29, 21:46
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Jag som nybörjare har några dumma frågor angående detta recept: http://www.recepten.se/recept/koettbullar.html

1. Varför måste vattnet vara varmt för att hälla i stekpannan? Det går väl inte sönder om man har kallt?
Häller du kallt vatten finns det en risk att stekpannan slår sig.
Citat:
2. Hur får man köttbullarna runda? Innan jag började steka dem så såg de ganska bra ut men sen förstörs de lite när man steker dem för mig. Har ni några tips?
Om du har lite sjudande vatten vid sidan om kan du slänga ner köttbullarna i det ett par sekunder tills du ser att formen har satt sig, då brukar de hålla.
Citat:
3. Hur mycket brukar ni krydda köttbullarna när ni gör hemmagjorda? Följde det där receptet och de smakade verkligen ingenting.
Där finns det hur många skolor som helst, det finns en monstertråd på detta forum där alla slänger ut sina köttbullerecept, börja kolla där.
Citera
2016-08-29, 21:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno

1. Onödigt enligt mig, speciellt om du kör med gjutjärn. Kör på kall vatten du.
2. Skaka pannan och vänd ofta på bullarna så blir de runda och fina. Ha inte i för många på en gång.
3. Brukar krydda rejält mycket mer än i receptet, kan dock inte säga en exakt mängd. Stek en liten klutt av färsen och smaka av. Eller smaka på den rå om du törs, det gör jag.

Smaklig spis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in