Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-29, 10:26
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Vad finns det för trevliga styckdetaljer av nöt som passar bra på grillen utan att bli för segt och inte är oxfilépriser på? Antar att man vill ha insprängt fett i för att det ska bli saftigt och mört? Hur är det med entrecot/flankstek på grillen? Köpte färdigskuren pepparbiff en gång som blev segare än skosula på grillen.

Både flank och entrecote trivs allra bäst på grillen. Riktigt hett ska det vara. Förstnämnda detalj är dessutom ännu riktigt prisvärd.
Citera
2017-04-29, 18:54
Medlem
Hej!

Har nu lagat upp resten av en stor falukorv. Stekte den och kokade massa extra pasta.

Kan jag frysa stekt falukorv i matlådor?
Citera
2017-04-29, 20:27
Medlem
perhammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafiosos
Hej!

Har nu lagat upp resten av en stor falukorv. Stekte den och kokade massa extra pasta.

Kan jag frysa stekt falukorv i matlådor?

Givetvis.
Citera
2017-04-30, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perhammar
Givetvis.

Toppen! Tack för svar.
Citera
2017-04-30, 09:56
Medlem
avskum1982s avatar
Helgen har börjat bra. Drog min första öring igår, inget monster men 0.69kg och 44cm. Och nu i morse fick jag min första regnbåge på 1.04kg och lite över 40cm lång. Öringen tillaga vi i folie i ugnen, men vill göra något annat med regnbågen. Helst något simpelt och gott.
Citera
2017-04-30, 11:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Helgen har börjat bra. Drog min första öring igår, inget monster men 0.69kg och 44cm. Och nu i morse fick jag min första regnbåge på 1.04kg och lite över 40cm lång. Öringen tillaga vi i folie i ugnen, men vill göra något annat med regnbågen. Helst något simpelt och gott.

Enkel variant är att fjälla, filea, skär i portionsbitar, stek på skinnsidan tills krispigt, låt gå klart i ugn (eller stek på andra sidan först och avsluta med skinnsidan. Servera med exempelvis potatispuré. Skinnet uppåt.
Citera
2017-05-01, 22:56
Medlem
Run3s avatar
Är Eldorado Rapsolja varm- eller kallpressad? Antar varmpressad, även om det inte står på förpackningen, i.o.m priset.
Citera
2017-05-07, 12:57
Medlem
MartinStLouiss avatar
Hur länge brukar ni värma ostschnitzel i ugn för att osten ska smälta bra och inte bli stel? På förpackningen står det 30 minuter men när jag prövade det för några veckor sedan så vart osten bara hård, man vill väl ha den med lös och trådig?
Citera
2017-05-09, 18:12
Medlem
Alltså det som brukar kallas för cheesecloth på engelska (https://en.wikipedia.org/wiki/Cheesecloth) vad fan heter det på svenska, var köper jag det och vad ska jag fråga efter?
Citera
2017-05-09, 18:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Alltså det som brukar kallas för cheesecloth på engelska (https://en.wikipedia.org/wiki/Cheesecloth) vad fan heter det på svenska, var köper jag det och vad ska jag fråga efter?
LoL, ostduk?
Ska du göra ost, eller ska du bara ha någon duk att sila med?
Finns en del färdiga man kan köra, som man kan sätta i ställ.
Och sen kan man köpa tyll i en vanlig tygbutik och önskad maskstorlek.
Citera
2017-05-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
LoL, ostduk?
Ska du göra ost, eller ska du bara ha någon duk att sila med?
Finns en del färdiga man kan köra, som man kan sätta i ställ.
Och sen kan man köpa tyll i en vanlig tygbutik och önskad maskstorlek.

Jag tänkte ostduk, men har inte sett det i någon matbutik nära mig och på ICA tittade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag frågade efter det. Ska ha till att sila med
Citera
2017-05-09, 20:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Jag tänkte ostduk, men har inte sett det i någon matbutik nära mig och på ICA tittade på mig som om jag vore dum i huvudet när jag frågade efter det. Ska ha till att sila med
Vilken grovlek?
Kan gå under namnet silduk, dock är den inte lika fin som en ostduk.
https://www.google.se/search?q=silduk+ica&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa= X&ved=0ahUKEwi6lPbus-PTAhVCKVAKHYq1DXMQsAQIPA&biw=1920&bih=950
ICA har, men även ÖB vet jag, köp till ett ställ om du köper en sådan duk, då det blir betydligt enklare att arbeta då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in