2008-06-11, 17:41
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Gillade din tvivlande Thomas skarpt. Stämmer bra med de assocciationer jag fått många gånger när jag läst tråden. Han var inte nöjd heller innan han fick sitt bevis. Men tiga kunde han.

Tror att de flesta från Arboga, som aldrig hört talas om CS innan detta hände, ganska snart efter hennes uppdykande fick veta saker från håll vi litade på, som gjorde att vi redan då trodde att det var hon. Efterhand har saker dykt upp som stärkt den känslan. Jag kan idag säja att jag är säker på att hon är gm, men jag är inte helt säker på att hon blir fälld, jag tror det dock!

Däremot...har jag efter "skohistorien" börjat tvivla på polisens engagemang o det stör mej oerhört, hoppas jag har fel...

Även om jag nu inte var den som drog igång "Al Quaida-spåret" så stämmer Hamilkars beskrivning av vad som skedde mycket bra, förutom det faktum att några av oss ville ställa modereringen av denna tråd på sin spets...
Gick det att trasa sönder tråden med ett fabulerat spår borde det göra det med ett annat....Tråden blev inte bättre, nej...men vi kom till en punkt för visst svamlande! Så lite seriöst var det...
Senast redigerad av miapetter 2008-06-11 kl. 18:02.
2008-06-11, 17:43
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Du spekulerar för mycket.

Du borde ju rimligen kallas för konspirationsteoretiker av Hamilkar. Men det gör han inte då du inte ifrågasätter om CS är rätt GM. Ni är mer förutsägbara än handlingen i en Disneyfilm, nästan lika billig och enkel som i en porrfilm.
Jag tror inte att du är rätt person att anklaga andra för att "spekulera för mycket"...

När det gäller huruvida CS är rätt person eller inte så är jag övertygad att hon är det. Jag är givetvis inte säker eftersom jag inte vet vad polisen har för information som ännu inte är allmänt känd. Däremot tror jag att polisen är säkra på att det är rätt person och det baserar de på fakta som vi utanför utredningen inte känner till.
2008-06-11, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag hävdar fortfarande att polisen vet mer än vad som har släppts i media...

Och det gör bevisligen åklagaren också, då han accepterar förlängda häktningstider.
2008-06-11, 18:00
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Och det gör bevisligen åklagaren också, då han accepterar förlängda häktningstider.

Ditt påpekande är kristallklart men innan någon annan påpekar det:
Åklagaren (hon i detta fall) yrkar på förlängd häktning, tingsrätten slår fast den (o hovrätten efter advokatens överklagan)
2008-06-11, 18:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Tror att de flesta från Arboga, som aldrig hört talas om CS innan detta hände, ganska snart efter hennes uppdykande fick veta saker från håll vi litade på, som gjorde att vi redan då trodde att det var hon. Efterhand har saker dykt upp som stärkt den känslan. Jag kan idag säja att jag är säker på att hon är gm, men jag är inte helt säker på att hon blir fälld, jag tror det dock!//

Förstår jag dig rätt då att den extra informationen du har är mer av den art som gör dig säker på att hon är skyldig och mindre av den art som övertygar dig om att det går att bevisa?
2008-06-11, 18:33
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Förstår jag dig rätt då att den extra informationen du har är mer av den art som gör dig säker på att hon är skyldig och mindre av den art som övertygar dig om att det går att bevisa?

På sätt och vis. Jag har inte heller full insyn i de bevis som säjs finnas men de
kommer från sådana ställen att min bedömning är att de är trovärdiga. Bättre källor o trovärdigare i mina ögon än AB o EXP. m lf.. Ang hennes skuld så spelar andra faktorer in. (fan va mysko det lät nu, men var snäll att förstå att ett löfte är ett löfte oxå!)
2008-06-11, 18:38
Medlem
eloges avatar
Citat:
På sätt och vis. Jag har inte heller full insyn i de bevis som säjs finnas men de
kommer från sådana ställen att min bedömning är att de är trovärdiga. Bättre källor o trovärdigare i mina ögon än AB o EXP. m lf.. Ang hennes skuld så spelar andra faktorer in. (fan va mysko det lät nu, men var snäll att förstå att ett löfte är ett löfte oxå!)

Självklart, det är ingen som begär att någon skall bryta ett förtroende.
2008-06-11, 20:10
Medlem
eloges avatar
Seg utredning

Citat:
Analysen inte klar
Även om polisen har fått tillbaka provresultat från SKL, måste de själva analysera SKL:s analys. Samtidigt har man fortfarande inte fått tillbaka material som analyserats i Tyskland.
Redan för sex veckor sedan sa åklagaren att det tar lång tid att analysera analyssvaren. Hur svårt kan det vara?
Citat:
– Vi får höra att det här tar så lång tid. Men i ett dubbelmord där det inte finns vittnen och som är komplicerat i övrigt är sex veckor inte en lång tid, säger Strömberg.
Det fanns inga bra vittnen 4 april och tydligen har det inte tillkommit några.
Citat:
Dessutom finns oklarheter om det skoavtryck som hittats i villan i Arboga där morden ägde rum. Polisen har ännu inte utrett avtrycken klart.
– Vi har fått mycket tips. Men för att det ska kunna utredas måste vi ha en sko, säger Strömberg.
Utredningen står still i väntan på en sko.

http://nyhetskanalen.se/1.497065/2008/06/11/atal_i_arbogamorden_drojer_en_manad
2008-06-11, 21:00
Medlem
rubbergirls avatar
Jag fattar inte vad svenska polisen håller på med. Tabbar de sig med flit bara för att förlänga häktningstiden?
Enligt AB (http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article2657752.ab) så ringde en man in, för EN månad sedan, och sade sig ha ett par Vans Bearcat, men polisen kontaktade aldrig honom.

Sedan så verkar de ha missat att däckavtryck och skoavtryck finns registrerade i databaser nu för tiden - oavsett om det är äldre modeller. Amerikanska poliser har använt sig av det under lång tid.
Kanske dags att svenska polisen köper in mjukvaran Solemate så hade de kunnat göra en enkel sökning och simsalabim fått upp avtrycket från skon på skärmen...

Solemate:
http://www.fosterfreeman.com/products/shoeprints/solemate/solemate.html

Sicar 6 som också har skoavtryck:
http://www.fosterfreeman.com/products/shoeprints/sicar/sicar.html
Senast redigerad av rubbergirl 2008-06-11 kl. 21:10.
2008-06-11, 21:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Redan för sex veckor sedan sa åklagaren att det tar lång tid att analysera analyssvaren. Hur svårt kan det vara?

Det fanns inga bra vittnen 4 april och tydligen har det inte tillkommit några.

Utredningen står still i väntan på en sko.

http://nyhetskanalen.se/1.497065/2008/06/11/atal_i_arbogamorden_drojer_en_manad
Det lär dröja innan pusslet börjar sjunga - och förundersökningsmaterialet inkl. analyserna av analyserna kommer säkert att uppgå till minst 5 000 sidor innan försvaret får sin kvällslektyr med sulbilagor och underexponerade övervakningsbilder.
2008-06-11, 21:11
Medlem
rubbergirls avatar
Glömde skriva att polisen kan använda sig av Sicar 6 också. Ett annat system för skoavtrycksanalyser:
http://www.fosterfreeman.com/products/shoeprints/sicar/sicar.html
2008-06-11, 21:50
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Är det att E har pekat ut tyskan. Kan det vara detta som är hemlisen i stan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in