Citat:
Ursprungligen postat av eloge
/…/ Sen vill jag minnas att jag läst att det är TR som beställt SÅC:s utlåtande. Samtidigt tror jag att det är miapetter som har hävdat att SÅC är åklageriets expert. Någon som kan hjälpa till att utreda SÅC:s roll i det hela?
SÅC har på uppdrag av Västmanlands tingsrätt, Kansli Västerås och Köping, i egenskap av sakkunnig avlämnat ett yttrande/utlåtande över dels E:s allmänna minnesfunktioner, dels minnesfunktionen i allmänhet hos personer som drabbats av skalltrauma resp. psykiskt trauma.
Citat:
Ursprungligen postat av SÅC
Mer specifikt berör frågeställningen på vilket sätt E:s minnesfunktioner påverkats av de skador hon erhållit samt möjligheterna för E att med tiden kunna minnas vad som inträffat.
SÅC:s yttrande är daterat den 20 juni och som underlag har han bl a haft fjorton polisförhör; det senaste förhöret hölls den 26 april, eller tio dagar innan han minnestestade E (16 april). – Av yttrandet framgår inte den sammanlagda förhörstiden, eller hur lång tid resp. polisförhör varade.
Hur kommer då FG in i bilden? – Ja, hon har under åberopande av RB 23:14 kunnat begära att rätten ska utse en sakkunnig eftersom hon ansett att processmaterialet annars kan befaras bli för komplicerat för domstolen att ta ställning till och att man alltså kommer att behöva den sakkunniges yttrande som ett bevismedel.
Rättegångsbalkens 23 Kap.
Om förundersökning 14 §:
Citat:
Undersökningsledaren får inhämta yttrande från en sakkunnig. Innan ett yttrande inhämtas från någon annan än en myndighet, skall den som misstänks för brottet eller hans försvarare ges tillfälle att yttra sig om valet av sakkunnig, om inte särskilda skäl talar mot detta.
Om en sakkunnig redan under förundersökningen bör utses av rätten, får undersökningsledaren framställa begäran om det. Han får också hos rätten begära föreläggande att skriftligt bevis skall företes eller föremål tillhandahållas för besiktning eller förordnande att allmän handling som kan antas ha betydelse som bevis skall tillhandahållas vid förundersökningen. Lag (1990:443).