Vad kan nu analyserna av analyserna visa och varför tar det så lång tid att analysera analyserna?
Bumpar ett sex veckor gammalt inlägg och ser om någon kan utveckla?
Frågan är vad analyssvaren har visat. På presskonferansen i samband med utlämningen förde åklagaren ett kryptiskt resonemang angående varför det tar så lång tid att få besked.
Hon hävdade att analyssvaren måste analyseras och sättas in i sitt sammanhang och det tar tid.
Som jag har förstått det så kommer analyssvaren i en fyrgradig skala där ett utfall ger en säker matchning, ett utfall ger en matchning som kan utesluta någon och däremellan två nivåer som med någon grad av sannolikhet kan peka åt något håll.
Så hoppet att något främmande DNA har hittats är väl inte helt borta. Tyvärr är det så att så länge inga spår av en främmande gm finns så blir det något av det låsta rummets gåta. Sen är det hårstråna som kan vara nycklen.
Vad kan nu analyserna av analyserna visa och varför tar det så lång tid att analysera analyserna?
Bumpar ett sex veckor gammalt inlägg och ser om någon kan utveckla?
Frågan är vad analyssvaren har visat. På presskonferansen i samband med utlämningen förde åklagaren ett kryptiskt resonemang angående varför det tar så lång tid att få besked.
Hon hävdade att analyssvaren måste analyseras och sättas in i sitt sammanhang och det tar tid.
Som jag har förstått det så kommer analyssvaren i en fyrgradig skala där ett utfall ger en säker matchning, ett utfall ger en matchning som kan utesluta någon och däremellan två nivåer som med någon grad av sannolikhet kan peka åt något håll.
Så hoppet att något främmande DNA har hittats är väl inte helt borta. Tyvärr är det så att så länge inga spår av en främmande gm finns så blir det något av det låsta rummets gåta. Sen är det hårstråna som kan vara nycklen.
Vid jämförande spårundersökningar använde SKL tidigare följande utlåtandeskala:
Måste anses med visshet
Starka skäl talar för
Skäl talar för
Frågan måste lämnas öppen
Synes inte
Har inte
Antag att tio analyssvar inkommit varav:
3 Frågan måste lämnas öppen
3 Synes inte
2 Har inte
2 Skäl talar för
eller
6 Frågan måste lämnas öppen
3 Synes inte
1 Starka skäl talar för
Oaktat vilken typ av provsvar vi talar om:
Hur stor är sannolikheten för att ”Skäl talar för” och ”Starka skäl talar för” = ”Måste anses med visshet”?
Att analysera analyssvar är inte det lättaste… Här har man (som i så många andra sammanhang) egentligen inget annat val än att försöka göra en helhetsbedömning av det enskilda fallet.
Numera ser skalmodellen ut så här:
Grad +4 Resultaten talar med visshet för att… Möjligheten att andra aktuella hypoteser är sanna bedöms i praktiken som utesluten.
Grad +3 Resultaten talar starkt för att… Möjligheten att andra aktuella hypoteser är sanna bedöms som mycket liten.
Grad +2 Resultaten talar för att… Möjligheten att andra aktuella hypoteser är sanna bedöms som ganska liten.
Grad +1 Resultaten talar i någon mån för att… Iakttagelserna talar något mer för än emot den uppställda hypotesen.
Grad 0 Frågan lämnas öppen… Iakttagelserna ger inte uttalat stöd åt vare sig den uppställda hypotesen eller aktuella mothypoteser.
Grad – 1 Resultaten talar i någon mån för att… inte Iakttagelserna talar något mer emot än för den uppställda hypotesen.
Grad – 2 Resultaten talar för att… inte Möjligheten att den uppställda hypotesen är sann bedöms som ganska liten.
Grad – 3 Resultaten talar starkt för att… inte Möjligheten att den uppställda hypotesen är sann bedöms som mycket liten.
Grad – 4 Resultaten talar med visshet för att… inte Möjligheten att den uppställda hypotesen är sann bedöms i praktiken som utesluten.
In dubio pro reo...
__________________
Senast redigerad av letsdoit 2008-06-12 kl. 11:55.
Anledning: Analys av skalmodeller
Vid jämförande spårundersökningar använder SKL följande utlåtandeskala:
Måste anses med visshet
Starka skäl talar för
Skäl talar för
Frågan måste lämnas öppen
Synes inte
Har inte
Antag att tio analyssvar inkommit varav:
3 Frågan måste lämnas öppen
3 Synes inte
2 Har inte
2 Skäl talar för
eller
6 Frågan måste lämnas öppen
3 Synes inte
1 Starka skäl talar för
Oaktat vilken typ av provsvar vi talar om:
Hur stor är sannolikheten för att ”Skäl talar för” och ”Starka skäl talar för” = ”Måste anses med visshet”?
Att analysera analyssvar är inte det lättaste… Här har man (som i så många andra sammanhang) egentligen inget annat val än att försöka göra en helhetsbedömning av det enskilda fallet.
In dubio pro reo...
Tack! Det är alltid roligt när man kan lära sig något nytt på vägen.
Jag kan tänka mig att om polisen nu fått ett DNA-analyssvar som hamnar bland de tre, kanske fyra, lägre nivåerna på skalan för alla kända inblandade så borde de ha en skyldighet att försöka hitta en person vars DNA ger ett svar i de två övre nivåerna på skalan.
Jag kan tänka mig att om polisen nu fått ett DNA-analyssvar som hamnar bland de tre, kanske fyra, lägre nivåerna på skalan för alla kända inblandade så borde de ha en skyldighet att försöka hitta en person vars DNA ger ett svar i de två övre nivåerna på skalan.
Ja, jag håller med om att man inte bör ta något för givet, och så länge som provsvaren inte utvisar en otvetydig koppling till misstänkt person måste man kunna tänka sig alternativa gm/gk och därför med kraft bedriva parallell spaning.
Ja, jag håller med om att man inte bör ta något för givet, och så länge som provsvaren inte utvisar en otvetydig koppling till misstänkt person måste man kunna tänka sig alternativa gm/gk och därför med kraft bedriva parallell spaning.
Ok. Principen i frågeställningen blir densamma.
Edit: Vi skriver om varandra Kanske inte bara söka efter alternativ gärningsman utan också alternativ naturlig förklaring till DNA:t
__________________
Senast redigerad av eloge 2008-06-12 kl. 12:11.
/.../ Kanske inte bara söka efter alternativ gärningsman utan också alternativ naturlig förklaring till DNA:t
Ja, en sådan utredning tror jag skulle vara klargörande. Vad hitintills har framkommit är att inget DNA från CS har återfunnits varken på Skavsta-hammaren eller på mordplatsen. Det har också talats om en hårtuss och här vore det intressant att få veta om man lyckades få fram åtminstone lite mitokondrie-DNA - och var detta i så fall hamnade på utlåtandeskalan? Betr. hammaren (som också genomgått en fördjupad DNA-analys) så tycker man ju inte att den före beslagtagandet borde ha passerat så många händer om den legat kvar i samma plasttunna hela tiden? - Polisen verkar något brydd över sakernas tillstånd. - Har de mött sin överman?
Ja, en sådan utredning tror jag skulle vara klargörande. Vad hitintills har framkommit är att inget DNA från CS har återfunnits varken på Skavsta-hammaren eller på mordplatsen. Det har också talats om en hårtuss och här vore det intressant att få veta om man lyckades få fram åtminstone lite mitokondrie-DNA - och var detta i så fall hamnade på utlåtandeskalan? Betr. hammaren (som också genomgått en fördjupad DNA-analys) så tycker man ju inte att den före beslagtagandet borde ha passerat så många händer om den legat kvar i samma plasttunna hela tiden? - Polisen verkar något brydd över sakernas tillstånd. - Har de mött sin överman?
Vad jag förstått avskrevs hårtussen redan tidigt i utredningen.
Vad gäller hammaren så tror jag CS hade handskar på sig.
Om de, via en specifik skada på hammaren kan bevisa att den var mordvapnet
o CS hyresvärd i Skarpnäck bestämt hävdar att detta var den hammare som fanns där + att det går att bevisa att CS fått lämna ifrån sig en hammare på Skavsta så vore den fortfarande ett bra indicie, även utan dna.
/.../ Om de, via en specifik skada på hammaren kan bevisa att den var mordvapnet o CS hyresvärd i Skarpnäck bestämt hävdar att detta var den hammare som fanns där + att det går att bevisa att CS fått lämna ifrån sig en hammare på Skavsta så vore den fortfarande ett bra indicie, även utan dna.
Ja, om dessa tre kriterier uppfylls så är fallet nästan löst - men jag är rädd för att gm/gk i det här fallet inte är en komplett idiot.
Ja, om dessa tre kriterier uppfylls så är fallet nästan löst - men jag är rädd för att gm/gk i det här fallet inte är en komplett idiot.
Det tror inte jag heller men människor som är tillräckligt galna för ett sådant dåd brukar inte "hålla ihop" hela vägen. Med lite för stor tilltro till sig själv
följer misstag...
__________________
Senast redigerad av miapetter 2008-06-12 kl. 13:37.