2008-04-14, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jo, hon kan välja att vara tyst, prova själv - försök att tvinga någon att prata som inte vill utan tortyr?
Jo för som tur är så är ju inte t ex skendränkningar tillåtet i Sverige (vilket de är i USA eftersom Bush tycker det är en bra metod att kunna ta till). Att sen vem som helst kan erkänna vad som helst även h*n är oskyldig bara för att slippa tortyren är en annan sak.
2008-04-14, 23:04
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
De kan ju ta de kvinnliga som var hos AE. Han berättade ju snabbt vad han gjort.
Nej, i Tyskland var det ju "sed" att skita i polisen och bara prata med advokaten, enl lagen. Tror jag det var.

I Sverige, som ännu har några rester av rättstat, så kan du med lätthet vägra "träffa polisen". Dvs välja att ej deltaga i förhör. Du har rätt att vägra lämna cellen, och ingen får "bära" eller fysiskt tvinga dig till förhörsrum. Förhör kan ej hållas i cellen.
2008-04-14, 23:05
Medlem
Citat:
De kan ju ta de kvinnliga som var hos AE. Han berättade ju snabbt vad han gjort.
Nej, i Tyskland var det ju "sed" att skita i polisen och bara prata med advokaten, enl lagen. Tror jag det var.

Problemet här blir ju språket...
Det gäller att hitta poliser som är BRA på tyska OCH bra på att förhöra. För annars måste man köra med en dunderbra tolk som verkligen verkligen kan översätta precis vad polisen frågar, med samma tänk liksom... Eller rätt tänk från polisen och dålig tyska.
2008-04-14, 23:07
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airbag
Det kan ju tänkas att de kör samma taktik. Att dom väntar med godbitarna tills dom har henne framför sig och kan se hur hon reagerar.

Förhoppningsvis är godbitarna dna och Es vittnesmål. Hoppas kan man ju.

Vet inte hur tuffa de varit mot henne i Tyskland vid förhör.försök men visst finns det metoder även svenska polisen begagnar sig av, frågan är vad de törs göra när det handlar om en utlänsk medborgare?

Din förhoppning är min förhoppning..
2008-04-14, 23:08
Medlem
Citat:
Vet inte hur tuffa de varit mot henne i Tyskland vid förhör.försök men visst finns det metoder även svenska polisen begagnar sig av, frågan är vad de törs göra när det handlar om en utlänsk medborgare?

Tuffa i Tyskland? Hon har ju rätt att vägra att ens bli förhörd tydligen... Dvs så vidare tuffa har de visst inte kunnat vara...
2008-04-14, 23:10
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Jag spekulerade lite för några dagar sedan och skrev ovanstående inlägg. Tyckte jag var tydlig i att det endast var spekulationer för att visa hur lätt det kan bli fel.

Nu ser jag mina spekulationer presenteras som fakta i din spoiler. Jag vill visa hur lätt missförstånd uppstår, inte medverka till ett missförstånd.

Därför ber jag dig, kör den "officiella" versionen i din spoiler.
CS fick lämna över mordvapnet, det finns på film och vittnen kan intyga.
CS berättade allt för sin vän som gick till polisen.

På det sättet får du en mycket bättre indiciekedja. Som den är nu är den lite klen på sina ställen.

Ja eftersom ingen dna påträffats på hammaren så är det ingen indiciekedja. Resenär med hammare i bagaget får lämna ifrån sig det, sker varje dag på flygplatsen. fanns ju en hel tunna med hammare och skit som polackerna lämnat efter sig.
2008-04-14, 23:13
Medlem
grisöras avatar
Citat:

Ja dom kör väl lite psykisk tortyr, eftersom Sverige bland annat kritiserats av Amnesty International för häktesförhållanden, så kan nog dom flesta fås att erkänna brott även om de är oskyldiga.
2008-04-14, 23:14
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
I Sverige, som ännu har några rester av rättstat, så kan du med lätthet vägra "träffa polisen". Dvs välja att ej deltaga i förhör. Du har rätt att vägra lämna cellen, och ingen får "bära" eller fysiskt tvinga dig till förhörsrum. Förhör kan ej hållas i cellen.
Källa på det?
2008-04-14, 23:15
Medlem
Citat:
[/b]

Ja eftersom ingen dna påträffats på hammaren så är det ingen indiciekedja. Resenär med hammare i bagaget får lämna ifrån sig det, sker varje dag på flygplatsen. fanns ju en hel tunna med hammare och skit som polackerna lämnat efter sig.

Återigen: Källa på att ingen dna påträffats på hammaren?? Det skulle ju nämligen tyda på att ingen någonsin tagit i hammaren om INGEN dna påträffats på den. Vidare så vet jag itne att polisen gått ut med att det inte finns något DNA på hammaren!!
2008-04-14, 23:16
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Jamen, hennes mobbe var i Arboga, förmodligen var hon med den. Och vad i jösse namn skulle hon vara i Arboga just DEN dagen-kvällen för? Jag är nästan 100 på att hon är gm. De andra två procenten delas med ss o ac. Skulle väl vara konstigt om hon nu hade nåt ärende till Arboga och inte ringde till T för å säga hejsan.

Ja vi vet inte vad hon skulle där att göra. Kanske träffa en vel-pelle till trubadur som hade 2 kvinnor samtidigt ? Att karlar vänsterprasslar har ju hänt förr.
2008-04-14, 23:17
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ja dom kör väl lite psykisk tortyr, eftersom Sverige bland annat kritiserats av Amnesty International för häktesförhållanden, så kan nog dom flesta fås att erkänna brott även om de är oskyldiga.

Löjligt! Har du setat i förhör någon gång?
Inte lätt att hålla tyst om man är ovan o skyldig men
ganska lugnt ändå om man är oskyldig!
Vet fler som tycker att svenska häkten är rena semestern o konsekvent
vägrat tala med bröderna Haffa för att det är en "hederssak"

Att svenska arresten ska vara så jävlig är bullshit men naturligtvis händer det även där saker som inte borde få hända!
2008-04-14, 23:18
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Källa på det?

Vad menar du känner du inte ens rättstatens mest grundläggande regler? Regeln att en misstänkt har rätt att vägra delta i förhör eller att vägra att yttra sig.

Källa: Grundskolans Samhällskunskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in