2008-04-28, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Sitter man med fulla restriktioner får man väl inte vika skedar va? Det är väl det arbete man får göra när restr. släppts? Eller?

Häktet är ett rum med fyra väggar och en säng, inte mycket mer. En utstuderad plats för att bryta ner människor på.
Fängelset erbjuder ett humant rum där det får plats det man kan tänkas behöva. Vidare ges det tillfälle till social gemenskap och förströelser förutom ett arbete med viss mening man ska gå till varje dag. Studier går också an.
Jag har ingen egen erfarenhet av detta men av andra har jag förstått att det är på det här sättet.
Dessutom skiljer man fångar åt beroende på vad de straffats för.
2008-04-29, 00:28
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Jag vet inte om "synd om" är rätt terminilogi, men om CS har gjort detta, då är även hon ett offer i denna tragedi.
Naturligtvis går tankarna först och främst till E, NJ och deras ohyggliga förlust. Två små barn som fråntogs sina liv i tidig ålder, barn som inte fick växa upp som alla andra barn, är bara för mycket att kunna ta in.

Man undrar hur en människa ska kunna resa sig efter en sådan smäll.

Samtidigt kan man bara beklaga att CS - återigen, om hon nu har gjort detta ohygggliga brott - inte var bättre rustad som människa, inte kunde ta ett nej från T.

Om CS är den skyldige, då kommer hennes livs historia att rullas upp, det kommer med stor säkerhet inte att bli någon angenäm läsning. Ett liv utav kyla, utav svek, kanske t o m av våld och övergepp kommer att blottläggas.

Det är inte alls ovanligt att vana förhörsledare känner en sorts medkänsla med gärningsmannen, att de ser att omständigheter, livserfarenheter, men framför allt att uppväxten har skapat en människa som varit något av en tickande bomb, redo att brisera när som helst.
Min fetmarkering.

Skulle vilja tillägga att även om hon inte gjort detta är hon ett offer i denna tragedi.
2008-04-29, 00:51
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Min fetmarkering.

Skulle vilja tillägga att även om hon inte gjort detta är hon ett offer i denna tragedi.

Jag säger inte emot dig, inte alls, men måste erkänna att jag är lite fundersam över varför du väljer att kommentera just mitt inlägg, då det finns avsevärt mer tvärsäkra uttalanden om CS skuld än mina.

Å andra sidan kommenterar du naturligtvis vilka inlägg du vill, jag uppfattade det bara som något ologiskt att debattera med/komplettera dom som står någorlunda nära en själv i uppfattning till skillnad från dom som står en ljusår ifrån.
Senast redigerad av DeBaly 2008-04-29 kl. 00:58.
2008-04-29, 00:53
Medlem
egots avatar
vaggande gång

det här med vaggande gång.

hur ser det ut. inte haltande väl.

som en gångare som vickar på höfterna eller en långdistanslöpare som rullar från hälarna till tårna i steget?

finns vaggande gång med i 'silly walk' sketchen med monty pythons.

kanske något från youtube?
2008-04-29, 01:57
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte om "synd om" är rätt terminilogi, men om CS har gjort detta, då är även hon ett offer i denna tragedi.

Naturligtvis går tankarna först och främst till E, NJ och deras ohyggliga förlust. Två små barn som fråntogs sina liv i tidig ålder, barn som inte fick växa upp som alla andra barn, är bara för mycket att kunna ta in.

Man undrar hur en människa ska kunna resa sig efter en sådan smäll.

Samtidigt kan man bara beklaga att CS - återigen, om hon nu har gjort detta ohygggliga brott - inte var bättre rustad som människa, inte kunde ta ett nej från T.

Om CS är den skyldige, då kommer hennes livs historia att rullas upp, det kommer med stor säkerhet inte att bli någon angenäm läsning. Ett liv utav kyla, utav svek, kanske t o m av våld och övergepp kommer att blottläggas.

Det är inte alls ovanligt att vana förhörsledare känner en sorts medkänsla med gärningsmannen, att de ser att omständigheter, livserfarenheter, men framför allt att uppväxten har skapat en människa som varit något av en tickande bomb, redo att brisera när som helst.
Datum 080404 skrevs denna artikel.
Då saknade polisen viktiga vittnesuppgifter om mordet i Arboga.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1312689&wpa=viktiga-uppgifter-saknas-om-arbogamorden
2008-04-29, 02:06
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Datum 080404 skrevs denna artikel.
Då saknade polisen viktiga vittnesuppgifter om mordet i Arboga.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1312689&wpa=viktiga-uppgifter-saknas-om-arbogamorden

Är inte riktigt säker på vad du vill säga med den länk-hänvisningen.
2008-04-29, 02:14
Bannlyst
Citat:
Är inte riktigt säker på vad du vill säga med den länk-hänvisningen.
Att det inte finns några vittnen som direkt kan peka ut C.
Dessutom att Börje Strömberg säger:
"att det kanske kan verka konstigt att polisen söker ett mordvapen trots att en hammare finns i beslag"
"att polisen fortsätter söka i soptunnor och andra sopbehållare för att eventuellt hitta sådant mördaren slängt, bland annat ett eventuellt mordvapen."
"En person som ringt polisen i Köping och berättat om iakttagelser en bekant gjort i Arboga morddagen 17 mars har uppmanats höra av sig på nytt"
"Polisen har efterlyst en man som mordkvällen steg av Stockholmståget i Arboga 19 30 och hade mycket packning.
– Med ledning av övervakningsfilmer tror vi han kan ha sett den misstänkta. Men mannen har tyvärr inte hörts av."
"Tips till polisen i Västerås går att lämna på telefonnummer 021-152337"
2008-04-29, 02:22
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Att det inte finns några vittnen som direkt kan peka ut C.

Nja! Det står "Polisen saknar viktiga vittnesuppgifter om morden i Arboga". Det behöver inte utesluta att polisen redan har samlat viktiga vittnesmål i ladan.

Citat:
Dessutom att Börje Strömberg säger:
"att det kanske kan verka konstigt att polisen söker ett mordvapen trots att en hammare finns i beslag"
"att polisen fortsätter söka i soptunnor och andra sopbehållare för att eventuellt hitta sådant mördaren slängt, bland annat ett eventuellt mordvapen."

Ja, det vore slafsigt polisarbete att inte kolla upp den tilltänkta flyktvägen, förutom vapen, så kan kläder, handskar och annat vara av intresse.

Citat:
"En person som ringt polisen i Köping och berättat om iakttagelser en bekant gjort i Arboga morddagen 17 mars har uppmanats höra av sig på nytt"
"Polisen har efterlyst en man som mordkvällen steg av Stockholmståget i Arboga 19 30 och hade mycket packning.
– Med ledning av övervakningsfilmer tror vi han kan ha sett den misstänkta. Men mannen har tyvärr inte hörts av."
"Tips till polisen i Västerås går att lämna på telefonnummer 021-152337"

Det här var ju några veckor sedan och sedan dess har nog polisens bestånd av vittnen troligtvis ökat, snarare än att den har minskat.
2008-04-29, 02:34
Bannlyst
Citat:
Nja! Det står "Polisen saknar viktiga vittnesuppgifter om morden i Arboga". Det behöver inte utesluta att polisen redan har samlat viktiga vittnesmål i ladan.

Ja, det vore slafsigt polisarbete att inte kolla upp den tilltänkta flyktvägen, förutom vapen, så kan kläder, handskar och annat vara av intresse.

Det här var ju några veckor sedan och sedan dess har nog polisens bestånd av vittnen troligtvis ökat, snarare än att den har minskat.
Dom första vittnen är dom mest trovärdiga men i denna artikel saknas dom.
Nu saknades dessa och därav går polisen ut med efterlysningar om vittnen runt mordkvällen.
Det framkommer tydligt i artikeln att polisen även vill få kännedom om vad C gjorde före dådet, och det är just de dom vill veta i förhör med C då hon blir transporterad till sverige.
Detta visar på att polisen inget har att komma med och saknas DNA från C på plats samt på Skavstahammaren så är hon en fri kvinna.
2008-04-29, 02:47
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Dom första vittnen är dom mest trovärdiga men i denna artikel saknas dom.
Nu saknades dessa och därav går polisen ut med efterlysningar om vittnen runt mordkvällen.
Det framkommer tydligt i artikeln att polisen även vill få kännedom om vad C gjorde före dådet, och det är just de dom vill veta i förhör med C då hon blir transporterad till sverige.
Detta visar på att polisen inget har att komma med och saknas DNA från C på plats samt på Skavstahammaren så är hon en fri kvinna.

Visst kan man tolka det på det viset som du gör, men man kan också tolka det på det sättet att polisen samlar in så många vittnen som det bara går, för att kunna klara av en rättegång.

Jag får nog säga det igen, men din artikel är några veckor gammal och du förutsätter att polisen inte har åstadkommit någonting på över tre veckor, jag skulle då inte dra samma slutsatser som du gör.

Den tredje april - m a o dagen före artikeln som du länkade till sa polisens talesman Börje Strömberg följande:
Citat:
Hur pass säkra är ni på att det är rätt kvinna som är gripen för dåden?

- Om vi inte var tillräckligt säkra skulle vi inte ha begärt henne häktad, och tingsrätten skulle heller inte ha häktat henne ”på sannolika skäl” misstänkt för brotten, den starkare misstankesgraden.

- Något som hovrätten senare fastställt, säger Börje Strömberg
2008-04-29, 02:56
Bannlyst
Citat:
Visst kan man tolka det på det viset som du gör, men man kan också tolka det på det sättet att polisen samlar in så många vittnen som det bara går, för att kunna klara av en rättegång.

Jag får nog säga det igen, men din artikel är några veckor gammal och du förutsätter att polisen inte har åstadkommit någonting på över tre veckor, jag skulle då inte dra samma slutsatser som du gör.

Den tredje april - m a o dagen före artikeln som du länkade till sa polisens talesman Börje Strömberg följande:
Polisen vill ha hit C på lösa indicier.
Tingsrätten har med stor sannolikhet köpt detta med "sannolika skäl"
Var det inte rikskrim som omformulera häkningsbeslutet?
Men dock saknas vittnen från inledningsskedet till dådet "Det finns tips men ingen som kan peka ut och säga att det var henne de såg."

Kan det vara den 25-30 åriga mannen i den svarta luvan som inte hörde hemma i villaområdet som vittnen såg?
Senast redigerad av Agatha Christie 2008-04-29 kl. 03:09.
2008-04-29, 06:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Irriterad
Tror du hon är i stånd, att känna skam och skuld? Om det är hon, vill säga (vilket jag tror 100%) Då har hon ju varit besatt av T och endast sett det som hon röjt hinder ur vägen, för sedan skulle T gå tillbaka till henne.

Det är just det som får mig att tvivla. Det är lätt att tro att dådet är utfört av en kall, empatilös psykopat. Någon som gör vad som helst för sin egen skull..Jag får inte dom vibbarna av CS. Nu vet jag inte allt om detta men det är nog väldigt ovanligt att en psykopat går omkring och mår dåligt, gör taffliga självmordsförsök och söker hjälp?
Men vi vet inte ännu vad som hänt. Som Singlestar skrev, det kan vara ett inbrott som gick snett..eller något helt annat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in