2008-07-25, 12:54
  #11689
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
FG ska ha sagt nej till fotokonfrontation då hon uppfattar att CS ser så olika ut på alla foton, och ej visste vilket hon skulle välja. Det är isåfall den dummaste förklaring jag har hört av något dylikt. Ta fram kameran, ta ett kort av CS och glöm tidigare foton från nätet. Västmanlandspolisen har bevisligen kameror.
Den logik som kan finnas bakom detta är att om CS kan se så olika ut på foto är det svårt att välja ett foto där hon ser ut tillnärmelsevis som hon eventuellt gjorde när hon ringde på hos Emma. Detta problem löses inte självklart genom att man tar nya foton. Om den misstänkta vägrar att gå med på en livekonfrontation är nog en konfrontation i rättssalen att föredra i ett sånt läge.
2008-07-25, 12:55
  #11690
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Korrekt. Hon har noterat att GM bar vita strumpor och skoavtrycken är i hallen. Det kan vara på fler ställen också, men det kommer jag inte ihåg på rak arm. Har dock för mig att det är minst tre avtryck i hallen.
3 avtryck i hallen har konstaterats vara från "icke behörig", och inte kan knytas till räddningsmanskap, poliser m.fl. kända personer som varit på platsen.
2008-07-25, 13:03
  #11691
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Något jag återkommer till för att försöka förstå mej på när det gäller CS är denna anteckning hon hade:
"2007-10-15
Jag fattar det inte. Jag hade en masterplan
Den var lysande o jag fattar inte varför jag sitter här
på ett svenskt sjukhus o får transfusioner med kallt svenskt blod,
medan din hora suger av dej på födelsedagen.
Det som är det viktigaste för mig med den anteckningen är att den vitsordar att CS kan tänka i termer av "lysande master plans", och att det likafullt inte alltid går som hon tänkt sig.
2008-07-25, 13:12
  #11692
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Den här "masterplanen" som hon skriver om i ngn dagboksanteckning - är det morden tror ni?
Nej, det är det nog inte. Anteckningen låter ju som om hon har haft en masterplan som spruckit. Däremot skulle det kunna vara så att morden blev hennes nya masterplan.
2008-07-25, 13:13
  #11693
Medlem
watson6669s avatar
veckans klubba.
Nu är det ju så¨här att Tyskan var i Arboga morddagen.
Personligen tycker jag det är märkligt att hon som hatar den familjen så mycket är där samtidigt som någon annan mördar familjen(enligt dig)
Den slumpen tror jag inte på, men kan förstås heller inte förkastas.
Det där med skor och strumpor har jag fattat som att Emma såg att gärningsmannen hade vita strumpor, inte att hon tog av sig skorna och gick i strumplästen.
2008-07-25, 13:18
  #11694
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson000
nu hänger jag återigen inte med! låg inte alla tre i eller i anslutning till hallen? jag var inne på det här igår också och då fick jag till svar att barn i den åldern är på språng och vill vara med när dörren öppnas. då tog jag upp tidsaspekten och liknelsen med "det är en tvåvåningsvilla och inte en etta på 30 m2". sökte hon efter barnen eller var dom i hallen? kanske en kombination, hon sökte upp dom och drog ut dom i hallen?
Möjligt händelseförlopp (Tilläggsprotokoll sid 260)

Enligt detta var E den som först attackerades, helt naturligt då hon öppnade dörren. Ett av barnen har därefter gått fram till E och där attackerats. Under attacken förflyttar sig barnet längre in i hallen. Andra barnet attackeras i den inre delen av hallen.

Nu skriver jag inte mer om barnen. Jag har medvetet uteslutit namnen ovan.
2008-07-25, 13:19
  #11695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är det nog inte. Anteckningen låter ju som om hon har haft en masterplan som spruckit. Däremot skulle det kunna vara så att morden blev hennes nya masterplan.

masterplanen var självmordsförsöket om jag förstått det rätt? CS hoppades på att T skulle komma på hur mycket han älskar henne och förstå att han inte vill leva utan henne när han märker hur skört livet är och att CS faktiskt var nära på att dö. det blev inte riktigt som CS hade tänkt sig, CS hamnade ensam på sjukhus och T forsatte att leva lyckligt med E.
__________________
Senast redigerad av karlsson000 2008-07-25 kl. 13:57.
2008-07-25, 13:22
  #11696
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den logik som kan finnas bakom detta är att om CS kan se så olika ut på foto är det svårt att välja ett foto där hon ser ut tillnärmelsevis som hon eventuellt gjorde när hon ringde på hos Emma. Detta problem löses inte självklart genom att man tar nya foton. Om den misstänkta vägrar att gå med på en livekonfrontation är nog en konfrontation i rättssalen att föredra i ett sånt läge.

Konfrontationen kunde av hänsyn till brottsoffret ha skett tidigare. För indiciemålet hade det inte varit avgörande. Åklagaren sätter en oerhörd press på E nu. Konfrontationen sker inför samlad tysk och svensk media samt allmänhet, och direktsänds i detalj ut på nätet. Ananlyseras och tolkas in absurdum. E kommer att befinna sig i en mycket pressad situation och ha höga förväntningar på sig att kunna peka ut "Tina"

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det är det nog inte. Anteckningen låter ju som om hon har haft en masterplan som spruckit. Däremot skulle det kunna vara så att morden blev hennes nya masterplan.

Det var inte graviditeten som hon menade var masterplanen?
2008-07-25, 13:27
  #11697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det var inte graviditeten som hon menade var masterplanen?

verkar som CS har många tankar på hur man bäst snärjer tillbaka en fd pojkvän. ...självmordsförsök, gradivitetspåhitt, förinta nya familjen?.... låter sunt!
2008-07-25, 13:37
  #11698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsson000
masterplanen var självmordsförsöket om jag förstått det rätt? CS hoppades på att T skulle komma på hur mycket han älskar henne och förstå att han inte vill leva utan henne när han märker hur skört livet är och att CS faktiskt var nära på att dö. det blev inte riktigt som CS hade tänkt sig, CS hamnade ensam på sjukhus och T forsatte att leva lyckligt med E.

en liknelse och utveckling: när min bättre hälft råkade ut för en lite allvarligare bilolycka så skyndade jag mig till olycksplatsen så fort jag kunde. jag var rädd, skärrad, orolig, ledsen och samtidgt glad att det inte hade slutat värre än vad det gjorde. när hjälppersonal kom till platsen trodde dom att jag hade vart med i olyckan för jag var inte samlad alls. jag antar att CS hade hoppats på en liknande reaktion från T, att han skulle visa känslor -ta henne i sin famn och säga hur glad han är att hon lever, att det är över nu och att allt kommer bli bra, att han finns där för henne och älskar henne. "motsatsen till kärlek är inte hat, det är likgiltlighet" finns det något som heter. hur reagerade T på CS's självmordsförsök?
__________________
Senast redigerad av karlsson000 2008-07-25 kl. 14:07.
2008-07-25, 13:58
  #11699
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Helt och hållet lekman, men väldigt läskunnig... Om du läser igenom dina två senaste inlägg så motsäger du dig själv.

I första inlägget konstaterar du att advokaten är professionell när han säger att han är fullständigt övertygad om att hon inte är GM - observera här att vi inte diskuterar om bevisen håller för en fällande dom, utan enbart om att hon är oskyldig.

I andra inlägget (citerat ovan) skriver du "Att läsa en förundersökning och tolka styrkan på bevisen kräver kunskap, känsla och sunt förnuft kan man lämna därhän", samt "Finns nog inte många som tvivlar på att tyskan är skyldig, men frågan är om hon kan dömas för det" - här är du däremot på rätt spår när du skriver om att tolka styrka i bevis samt att de flesta tror att hon är skyldig, men frågan är om bevisen håller för en fällande dom.

Det är väldigt stor skillnad på att påstå sig vara fullständigt övertygad om någons oskuld jämfört med att påstå att bevisen inte håller för en fällande dom...
Antagligen luddigt skrivet av mig då jag ville påpeka skillnaden på lekman vs professionell

Oskuld eller dålig bevisning, är och ska vara väl vara samma sak för advokaten.
2008-07-25, 14:13
  #11700
Medlem
Hur fungerar det med att beställa förundersökningen, kan man maila och beställa? Vart vänder man sig? Hur fungerar det med betalning?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in