Citat:
Ursprungligen postat av mirran_h
QUE? "nästan psykiater (inte psykolog). Vad menar du? Vem förklarar du detta för? Det går inte att ställa diagnos via media oavsett vilken utbildning man har.
Nej, jag har skrivit det tidigare. Givetvis är de ett dilemma att man utgår ifrån massmedia när man spekulerar om sådant här och en "seriös" medicinsk diagnos ställs ju aldrig utan att läkare träffat patient. Men, jag ville förtydliga att det handlar om en sjuk människa, om_det massmedia och T skriver stämmer. Många blandar ihop psykolog och psykiater (där psykiatern är expert på psykiatriska sjukdomar), men om det här stämmer så kan vi faktiskt utgå ifrån att C är djupt störd och då har hon på intet sätt som "deckartanten" skriver, resonerat som oss friska personer gör/skulle ha gjort. Det är således inte lönt att spekulera i om "men varför gjorde hon si eller så ifall det_verkligen_är hon, hade det inte varit smartare om..." osv
Men, jag vet också att det är nästan en drift hos de flesta människor att försöka hitta för oss logiska samband, att lägga pussel som verkar vettiga (precis som för en psykiater oavsett tid på dygnet, fan, jag får höra diagnoser om fiktiva personer på film om lärdagskvällarna), det är på så sätt vi klarar oss i vardagen, men här måste vi nog tänka annorlunda.