2008-04-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisöra
Ja i Karimfallet gick det minsann att hitta dna fast det var slakthus på mordplatsen. Det är bara i detta fall det är så oerhört, oerhört svårt att hitta dna.

Det finns nog förklaringar till det. Brottsplatserna kan ha sett väldigt olika ut.
I fallet med Tommie Karims sambo kanske det var ett par direkt dödande knivhugg och dessutom bitmärken.

I Arboga levde alla offren en stund och kan ha krupit runt över golvet och blandat ihop blodspår m m.

Det tycks ibland också vara en ren slump om man träffar på ett visst DNA.
2008-04-27, 20:40
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Jag tror inte du skulle åka dit på det du beskriver ovan.
Även om du inte minns exakt vad du gjorde vi d tillfället (vilket jag är rädd att inte jag heller skulle göra.., fast jag lyssnar ju som tur är inte på hårdrock ) så kan vi ju hoppas att folk inte sett dej i en annan stad, att din mobil verkat valsat runt av sig själv eller att du drällt hammare omkring dej? Då är det nog lungt!

Min mobil brukar alltid ligga hemma och skräpa, så den kan varken användas för eller emot mig
Hammare har jag däremot, fast där lär de knappast hitta någon DNA överhuvudtaget. Jag har tummen mitt i handen.
Däremot har flera sagt att de har sett min dubbelgångare på stan, ska tydligen vara väldigt lik mig. Så man kan aldrig vara säker på vad den personen hittar på.
2008-04-27, 20:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeBaly
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Gång på gång på gång beskriver du obekräftade uppgifter som sanningar. Det finns ingen bekräftad koppling mellan hammaren och CS. Försök förstå det, eller vet du det och försöker lura andra. Du får gärna tro, hoppas och önska att det är en bit av polisens hemligheter. Var och en blir salig på sin tro, men presentera inte dina önskningar som en sanning.
http://www.sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=1990676

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179179.ab

http://www.gt.se/nyheter/1.1107741/aklagaren-misstankt-vapen-en-hammare

http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1111217/hon-berattade-om-hammaren-for-en-van

Väntar fortfarande med spänning på varifrån du har fått att CS inte har fråntagits en hammare på Skavsta.
Ingen av de länkar du presenterar kan sägas stödja en bevisad koppling mellan hammaren och CS. Polisens presstalesman säger den 3 april:
Citat:
Ursprungligen postat av Börje Strömberg
Dels så är det ju inlämnat ungefär vid den här tidpunkten när... när 31-åriga kvinnan tog flyget till Tyskland, dels så kan det stämma in på offren och deras skador. Så att tid, plats och... och modell kan stämma in, men som sagt var: hundraprocentigt säkra är vi först när den tekniska undersökningen är helt klar.
Länkarnas innehåll i övrigt kan sägas vara pressens spekulationer.

1. Har CS fångats på film i terminalen?
2. Är det CS som har fått lämna ifrån sig en hammare - eller är det en annan kvinna (eller man)?
3. Har CS bevittnat hur en annan person fått en hammare beslagtagen?
4. Är det en hammare som har använts vid dådet? - Kan det trubbiga våldet härröra från ett annat verktyg, typ yxa?
2008-04-27, 21:14
Medlem
eloges avatar
Citat:
http://www.sr.se/vastmanland/nyheter/artikel.asp?artikel=1990676

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2179179.ab

http://www.gt.se/nyheter/1.1107741/aklagaren-misstankt-vapen-en-hammare

http://vasteras.expressen.se/nyheter/1.1111217/hon-berattade-om-hammaren-for-en-van

Väntar fortfarande med spänning på varifrån du har fått att CS inte har fråntagits en hammare på Skavsta.

Ja det var braskande rubriker då, även min sannolikhetskalkyl gick i taket.

I efterlyst ca en och en halv vecka senare förtäljdes att polisen ännu inte hade lyckats koppla hammaren till CS.

Skall man vara lite petig så skrev jag att det finns ingen bekräftad koppling mellan hammaren och CS. Vill man då påstå att jag har fel faller bevisbördan tillbaka på den som säger det.

Vill passa på att be dig om ursäkt för att jag i ett av mina inlägg lät antyda att du försöker lura någon. Är nu övertygad om att det inte ligger till på det sättet.
2008-04-27, 21:15
Bannlyst
Nej!

Citat:
Ja i Karimfallet gick det minsann att hitta dna fast det var slakthus på mordplatsen. Det är bara i detta fall det är så oerhört, oerhört svårt att hitta dna.

Här är väl ganska svårt att veta hur snabbt de kunde konstatera främmande persons DNA, eftersom det var två månader efter dådet som Lennart häktades.
Här förklarar rikskrim varför det kan ta så lång tid med DNA:
http://www.rikskriminalpolisen.polisen.se/inter/util%5Cnodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12 259844

Ursäkta om den är postad tidigare!
2008-04-27, 21:34
Medlem
DeBalys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ingen av de länkar du presenterar kan sägas stödja en bevisad koppling mellan hammaren och CS. Polisens presstalesman säger den 3 april:Länkarnas innehåll i övrigt kan sägas vara pressens spekulationer.

1. Har CS fångats på film i terminalen?
2. Är det CS som har fått lämna ifrån sig en hammare - eller är det en annan kvinna (eller man)?
3. Har CS bevittnat hur en annan person fått en hammare beslagtagen?
4. Är det en hammare som har använts vid dådet? - Kan det trubbiga våldet härröra från ett annat verktyg, typ yxa?

Jag förstår vad du menar och genom att citera eloge (som felciterar mig), så vilseleder jag dig.

Jag har inte pratat om CS DNA på hammaren (vilket direkt skulle koppla hammaren till henne).

Jag har sagt att CS har blivit fråntagen en hammare på Skavsta.
Senast redigerad av DeBaly 2008-04-27 kl. 21:38.
2008-04-27, 21:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag har sagt att CS har blivit fråntagen en hammare på Skavsta.
Ja, ok, men det finns det väl ingen grund för ännu så länge - annat än pressens obestyrkta broderier på temat?
2008-04-27, 22:00
Medlem
grisöras avatar
Citat:
Ja, ok, men det finns det väl ingen grund för ännu så länge - annat än pressens obestyrkta broderier på temat?

Ja det är pressens egen anka. CS vän tipsade polisen om att CS skulle ha nämnt något om att hon, alternativt att hon SÅG någon på Skavsta som blev ifråntagen sin hammare vid incheckning. Polis eller media har INTE bekräftat att det finns några bilder på att det skulle vara Christine som blev ifråntagen hammaren. I Skavsta-tunnan fanns diverse hammare. Polisen valde 3 av dessa hammare. Ingen dna-koppling till Christine eller offer har kunnat konstateras hitintills.
2008-04-27, 22:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja det är pressens egen anka. CS vän tipsade polisen om att CS skulle ha nämnt något om att hon, alternativt att hon SÅG någon på Skavsta som blev ifråntagen sin hammare vid incheckning. Polis eller media har INTE bekräftat att det finns några bilder på att det skulle vara Christine som blev ifråntagen hammaren. I Skavsta-tunnan fanns diverse hammare. Polisen valde 3 av dessa hammare. Ingen dna-koppling till Christine eller offer har kunnat konstateras hitintills.
Inte ett enda vittne har väl heller sett en kvinna på eller i anslutning till brottsplatsen? - Det var ju först när CS kom på tapeten som polisen menade att hon skulle kunna förväxlas med en lång, smal man med "vaggande gång" (eller med en speciell gångstil) som "en man" förvandlades till "en kvinna som kan förväxlas med en man"? - Att döma av det lilla jag sett av CS så verkar hon inte precis ha vaggat ut från den bil hon satt i.
2008-04-27, 22:39
Bannlyst
Citat:
Inte ett enda vittne har väl heller sett en kvinna på eller i anslutning till brottsplatsen? - Det var ju först när CS kom på tapeten som polisen menade att hon skulle kunna förväxlas med en lång, smal man med "vaggande gång" (eller med en speciell gångstil) som "en man" förvandlades till "en kvinna som kan förväxlas med en man"? - Att döma av det lilla jag sett av CS så verkar hon inte precis ha vaggat ut från den bil hon satt i.
Jag tror i detta fall att vittnen som beskådat denna förvandlingens människa är påverkade av vad polisen vill få fram och även av media.
Innan C kom på tapeten så var det ingen som nämnde en smygande kvinna i villaområdet.
Men ibland så ser människor det dom vill se för att passa in på en färdigskissad mall..
2008-04-27, 22:44
Medlem
Apollons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agatha Christie
Jag tror i detta fall att vittnen som beskådat denna förvandlingens människa är påverkade av vad polisen vill få fram och även av media.
Innan C kom på tapeten så var det ingen som nämnde en smygande kvinna i villaområdet.
Men ibland så ser människor det dom vill se för att passa in på en färdigskissad mall..
Det finns minst ett vittne som har beskrivit en person som h*n inte var säker på om det var en man eller en kvinna. Personen ifråga gick runt i villagatskvarteret och vittnesmålet är inte, såvitt jag vet, påverkat av att man började misstänka CS eftersom det lämnades före det.
2008-04-27, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Apollon
Det finns minst ett vittne som har beskrivit en person som h*n inte var säker på om det var en man eller en kvinna. Personen ifråga gick runt i villagatskvarteret och vittnesmålet är inte, såvitt jag vet, påverkat av att man började misstänka CS eftersom det lämnades före det.
Är det denna man i 25-30 års åldern som hade svart huva och inte hade på området att göra. Är det denna man vittnet menar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in