2016-05-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cashew
Vaaaaarför svarar du inte på mina frågor?
Vaaaaaaaaaaaaaad skiljer henne från andra utlandsfångar?
Han El choco, Jonas eller vad han hette i Bolivia, som torskade för smuggling av kokain riskerade nog också livet stundom. Varför tror du att hon inte har vänner eller familj som vill hjälpa henne, som de flesta i hennes situation brukar ha?

Nåja, om du bara tycker att UD borde se till att låna ut pengar för sjukvård i fängelset, så kan jag nog hålla med dig, inte för att hon kommer betala tillbaka...
Jag uppfattade det som att du villa ha hit patrasket till Sverige.

Ingela ska självfallet faa ekonomisk hjälp - och överföras till Sverige. Hon har betalat ett ohyggligt högt pris för sin brottslighet. Nu ska hon faa komma hem till Sverige, och tas om väl hand! Det är den humanitära värdegrund Sverige vilar paa - och den sa vi slaa vakt om!
Citera
2016-05-01, 22:51
Medlem
Cashews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Ingela ska självfallet faa ekonomisk hjälp - och överföras till Sverige. Hon har betalat ett ohyggligt högt pris för sin brottslighet. Nu ska hon faa komma hem till Sverige, och tas om väl hand! Det är den humanitära värdegrund Sverige vilar paa - och den sa vi slaa vakt om!

Tycker du att det gäller för de som jag rabblade upp också?
Citera
2016-05-01, 23:10
Medlem
Citat:
Det är den humanitära värdegrund Sverige vilar paa - och den sa vi slaa vakt om!

Ingelas värdegrund är att stjäla, ljuga och smita undan ansvaret för sina handlingar.

Den värdegrunden har landat henne i ett Etiopiskt fängelse

Nu får hon anpassa sig efter värdegrunden som gäller i Etiopiska fängelser.
Citera
2016-05-01, 23:13
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Ingelas värdegrund är att stjäla, ljuga och smita undan ansvaret för sina handlingar.

Den värdegrunden har landat henne i ett Etiopiskt fängelse

Nu får hon anpassa sig efter värdegrunden som gäller i Etiopiska fängelser.
flashback tenderar att vara moralens högborg. Är det verkligen bara folk som sover med händerna på täcket här? Släpp hem henne, hon har straffats nog.
Citera
2016-05-01, 23:49
Medlem
I kvällens avsnitt av världens natur: The hunt, på svt2 dyker en blond kvinna vid namn Ingela jansson upp i ett reportage från Afrika där hon samarbetar med en brittisk lejonforskare som tolk för massaier som jagar lejon och någon slagsmål forkningsassistent åt britten. Är det samma person? Reagerade på namnet och att en blond svenska lever med massaistammar och tydlig förstår deras språk.
Citera
2016-05-01, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
I kvällens avsnitt av världens natur: The hunt, på svt2 dyker en blond kvinna vid namn Ingela jansson upp i ett reportage från Afrika där hon samarbetar med en brittisk lejonforskare som tolk för massaier som jagar lejon och någon slagsmål forkningsassistent åt britten. Är det samma person? Reagerade på namnet och att en blond svenska lever med massaistammar och tydlig förstår deras språk.
Är du dum i huvudet? Bristande läsförståelse?

Hon sitter inne sedan en längre tid
Citera
2016-05-01, 23:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen

På de bilder som jag sett verkar hon inte ha blont hår? Ingela Jansson är kanske inte helt ovanligt namn?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-01 kl. 23:57.
Citera
2016-05-02, 00:17
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
flashback tenderar att vara moralens högborg. Är det verkligen bara folk som sover med händerna på täcket här? Släpp hem henne, hon har straffats nog.

Det finns två typer av människor.

Dom som tror att Etiopiens rättssystem är förträffligt och någonting vi borde kopiera.

Och sedan finns det dom som vill tillämpa proportionalitetsprincipen. Och det innebär att en småbedragare som Ingela Jansson faktiskt är visserligen borde sitta en längre tid, men hon borde inte långsamt tyna bort av hetta, sjukdomar och sadistiska vakter. Skadeglädjen är tydligen den enda glädjen här på FB.

Kvällspressen kallar henne storsvindlare därför att det tog så lång tid att få fast henne. Men storleken på hennes gärningar, vilket objektivt sett borde vara det enda rätta måttet, visar att hon har gjort kap som normalt rör sig i storleksordningen några tiotusentals kronor.
Citera
2016-05-02, 00:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Dom som tror att Etiopiens rättssystem är förträffligt och någonting vi borde kopiera.

Och sedan finns det dom som vill tillämpa proportionalitetsprincipen. Och det innebär att en småbedragare som Ingela Jansson faktiskt är visserligen borde sitta en längre tid, men hon borde inte långsamt tyna bort av hetta, sjukdomar och sadistiska vakter. Skadeglädjen är tydligen den enda glädjen här på FB.

Kvällspressen kallar henne storsvindlare därför att det tog så lång tid att få fast henne. Men storleken på hennes gärningar, vilket objektivt sett borde vara det enda rätta måttet, visar att hon har gjort kap som normalt rör sig i storleksordningen några tiotusentals kronor.

Men vad är kostnaden för samhället med falska visum? Hon lär väl ha fått hjälp med det antar jag och det vore väl intressant att få fatt på dessa också. För det var väl inte så att det tog lång tid att få fast henne utan att hon verkar blivit hjälpt på ett kanske otillbörligt sätt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-05-02 kl. 00:41.
Citera
2016-05-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73

Det måste ju ändå vara Etiopiska myndigheter som bestämmer när hon har straffats klart, och inte Svenska?

Hon har ju inte suttit av en enda dag av sitt Svenska straff än?

Jag säger inte att Etiopiens rättssystem är bättre än vårat, men i Etiopien har man bestämt att man ska ha det så här i fängelserna, då bör man tänka på det innan man begår brott där.

Etiopien kanske till och med tillämpar hårdare straff för utländska medborgare som begår brott där, något som jag tycker vi skulle införa här också.
Det borde ju avskräcka folk från att komma till landet och begå brott kan man tycka.

Jag sover väldigt gott om nätterna, jag behöver inte ligga på golvet med råttor och kackerlackor, och jag har ett täcke att ha händerna på, det har nog inte Ingela, med all rätt.
Citera
2016-05-02, 09:24
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik

Nja, det var någon kvinna som satt på skulder på ett par trehundratusen som hon lurat. Denna kvinna är en av de som inte kan få någon rätsida på sina skulder så länge man inte far tag på skojaren.
Citera
2016-05-02, 09:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Vem har talat om lyxhotell? Jag tror inte naagon svensk, förutom Ingela, riskerar att avlida av de vidriga fängelseförhaallandena. Ingela faar ju inget stöd alls i materiellt avseende.

Du sa "exceptionellt fall" och det är det inte.

Det har ett mediavärde och det är därför du tror att det är exceptionellt för det är just det fallet du läser om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in