2016-04-22, 17:23
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för intressant information.

Så det kan alltså sättas krav från Etiopiens sida om IJ skulle överföras till svenskt fängelse.

Ja.

Det kan sättas villkor.
Citera
2016-04-22, 17:29
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Tror du paa fullt allvar, att hon INTE begärt att faa komma hem? Med de vidriga fängelseförhaallandena?

Att processen är laang, är ingen ursäkt för ambassadens närmast likgiltiga beteende.

Du börjar bli tröttsam.

Var har jag skrivit att IJ inte har begärt att komma hem?

Vet du om hon har begärt att få komma hem med all säkerhet?

Du antar men du vet inte.

Och om IJ har begärt att få en överflyttning så är du inte alls bekant med processen så du kanske skall tagga ner lite?
Citera
2016-04-22, 17:35
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Kastar inte sten i glashus alls.

Har inte beklagat mig trots urusla förhållanden och nerlåsning dygnet runt i många, många månader.

Har heller inte beklagat mig över att ha åkt dit som skyldig eller oskyldig.

Så nej, jag vet inte ens vad du syftar på.

Jag syftar på att du anser att hon har sig själv att skylla. Det har ju i så fall alla fängelsekunder. Förstår du inte vad som är oroväckande i det du skriver? Om du själv levt så i många månader, känner du ingen empati för henne?

Nu vet jag inte vad du satt för (det har jag inte med att göra heller) men skulle det vara du som var i hennes situation skulle jag tänka och tycka precis likadant. Att du som själv har suttit i skiten inte gör det skrämmer mig bokstavligen.

Sedan skriver du att det kan sättas villkor för ett överlämnande, men det är ju f*n så mycket bättre. Hem till Sverige med svensk sjukvård och humanare levnadsvillkor, eller?
Senast redigerad av why123 2016-04-22 kl. 18:06. Anledning: .
Citera
2016-04-22, 17:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag syftar på att du anser att hon har sig själv att skylla. Det har ju i så fall alla fängelsekunder. Förstår du inte vad som är oroväckande i det du skriver? Om du själv levt så i många månader, känner du ingen empati för henne?

Nu vet jag inte vad du satt för (det har jag inte med att göra heller) men skulle det vara du som var i hennes situation skulle jag tänka och tycka precis likadant. Att du som själv har suttit i skiten inte gör det skrämmer mig bokstavligen.

Sedan skriver att det kan sättas villkor för ett överlämnande, men det är ju f*n så mycket bättre. Hem till Sverige med svensk sjukvård och humanare levnadsvillkor, eller?

Jag skulle inte förutsätta att Novus saknar empati, du vet väl inte om hen "suttit i skiten" för orsak? Hen kanske "suttit i skiten" tack vare någon som henne? Med företrädaransvar för någon verksamhet kan man ju hamna riktig "i skiten" för en bedragare som nästan verkar ditplacerad? Du verkar inte riktigt förstå konsekvenserna hur agerande som hennes kan drabba. Eller den som står bakom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-04-22 kl. 17:55.
Citera
2016-04-22, 17:54
Medlem
yips avatar
Visst vill Ingela hem, men det skiter Etiopien i:
http://www.expressen.se/nyheter/etio...-bedragerskan/

Ingela vill också ha hjälp med förnödenheter, men det skiter Sverige i:
http://www.expressen.se/nyheter/har-...ran-fangelset/

Det sistnämnda kan man tycka är lite ogint, förstås.
Citera
2016-04-22, 18:08
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Sedan skriver att det kan sättas villkor för ett överlämnande, men det är ju f*n så mycket bättre. Hem till Sverige med svensk sjukvård och humanare levnadsvillkor, eller?

Men skärp dig nu.

IJ rymmer från Sverige för att undvika sitt straff och sticker till Etiopien för att undvika att bli utlämnad och där sätter hon igång igen och åker även här fast.

Om dumhet vore ett brott så skulle hon sitta på livstid.

Nu skall vi tycka synd om henne för att hon har varit så jävla dum att hon själva sätter sig i klistret.....IGEN.

Det finns gränser för vad man som medmänniska kan anse som rimligt att ha sympati över.

Jag satt i USA.

Ingen dans på rosor där heller kan jag säga men hellre USA än Etiopien.
Citera
2016-04-22, 18:15
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag skulle inte förutsätta att Novus saknar empati, du vet väl inte om hen "suttit i skiten" för orsak? Hen kanske "suttit i skiten" tack vare någon som henne? Med företrädaransvar för någon verksamhet kan man ju hamna riktig "i skiten" för en bedragare som nästan verkar ditplacerad? Du verkar inte riktigt förstå konsekvenserna hur agerande som hennes kan drabba. Eller den som står bakom.

Nej, men jag skriver ju tydligt att jag inte vet vad h*n suttit för, eller hur? Vederbörande skriver ju dock att h*n suttit inlåst under urusla förhållande dygnet runt månad efter månad.

Att jag sedan utgår ifrån att Novus är oskyldig är självklart. Det finns väl ö.h.t inga skyldiga på fängelser så varför skulle just h*n vara det.. Novus har väl likt alla andra halkat dit på ett bananskal, precis som IJ.

Sedan skiljer sig vårt sätt att se på saken uppenbarligen. Jag tycker att svenska ambassaden ska kämpa lika hårt för IJ som andra svenskar som blivit överlämnade. Det vore kanske önskvärt att de kämpade extra hårt med tanke på hur dåligt hon mår, och vilket jäkla fängelse hon sitter på!
Citera
2016-04-22, 18:16
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yip

Äntligen lite matnyttigt

Om Sverige har sagt att dom vill omvandla straffet samt 2/3 av det så kan Etiopien tycka att det är alldeles för kort tid för det borde vara en bråkdel av det 25 åriga straffet.

Även utan omvandling så kan Etiopien tycka att 2/3 är alldeles för generöst.

Sen vet man aldrig med den tysta diplomatin om vad som sker och händer.

Etiopien har allt intresse av att bibehålla goda diplomatiska förbindelser med Sverige.
Citera
2016-04-22, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hygienartiklar och mat.

Citat:
Ursprungligen postat av yip

Det kan man tycka att det låter litet ogint.

Nog skulle Sverige kunna hjälpa henne med hygienartiklar och mat.
Citera
2016-04-22, 18:21
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Nej, men jag skriver ju tydligt att jag inte vet vad h*n suttit för, eller hur? Vederbörande skriver ju dock att h*n suttit inlåst under urusla förhållande dygnet runt månad efter månad.

Att jag sedan utgår ifrån att Novus är oskyldig är självklart. Det finns väl ö.h.t inga skyldiga på fängelser så varför skulle just h*n vara det.. Novus har väl likt alla andra halkat dit på ett bananskal, precis som IJ.

Sedan skiljer sig vårt sätt att se på saken uppenbarligen. Jag tycker att svenska ambassaden ska kämpa lika hårt för IJ som andra svenskar som blivit överlämnade. Det vore kanske önskvärt att de kämpade extra hårt med tanke på hur dåligt hon mår, och vilket jäkla fängelse hon sitter på!

Du förstår tydligen fortfarande inte hur detta funkar.

Sverige kan inte göra mer än att begära en överflyttning om IJ nu vill det, vilket hon vill enligt Expressen, och skulle nu Etiopien säga nej så är den diskussionen över.

Jag kan också säga att Sverige "kämpar" inte för sina medborgare.

Det är upp till medborgaren att begära överflyttning sen sker det diplomatiska och är det ett nej från landet som håller medborgaren så slutar det oftast där.

Jag förstår att du inte vill tro att det är så men i den verkliga världen där jag lever så är det så.

Jag ville heller inte tro det när jag satt djupt i skiten men jag blev snabbt varse om verkligheten.
Citera
2016-04-22, 18:23
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja det kan man tycka att det låter litet ogint.

Nog skulle Sverige kunna hjälpa henne med hygienartiklar och mat.

Man kunde begära bidrag men detta skulle senare återbetalas till den Svenska staten.

I detta fall så fattar jag inte varför Sverige nekade.

Håller med om att det låter konstigt men det kan finnas tillgångar i Sverige som vi inte vet om.

Då blir det likt en ansökan om socialbidrag ett avslag.
Citera
2016-04-22, 18:34
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Jag kan också säga att Sverige "kämpar" inte för sina medborgare.

Nej, det är det intrycket jag har också. De gånger som folk har kommit loss så har det varit pga av anhöriga med mediakunskap som drivit mediala kampanjer. Men inte ens det hjälper alla, se på Dawit Izaak till exempel.

Sedan finns det en moralfråga här, jag vurmar nog mer för någon som blivit fängslad i en diktatur för att ha arbetat mot förtrycket än för någon som exporterar sin kriminalitet till ett annat land.

Jag tycker inte ett dugg synd om Europeiska knarkåsnor som sitter i sydostasien.

Med detta sagt tycker jag ändå att ett samhälles utveckling kan mätas av situationen på deras fängelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in