2025-08-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jatroddejavaprometeus
Det har sagts att det inte är samma Ingela utan en helt annan person, runt tjugo års åldersskillnad.

Var inte annonserna idag jag åsyftar, utan att hon stulit miljoner ifrån en vän och t.om vägrar be om ursäkt för det. Hur fan ska hon med någonslags trovärdighet exempelvis kunna hjälpa till vid en allvarlig elevkonflikt där två individer behöver reda ut en situation där någon gjort sin kompis illa? Enligt Ingela så är det ju helt ok att göra folk illa och sedan bara skita i dem.
Citera
2025-08-24, 15:04
SVT serien har rullat igång, tror inte ett skit vad hon yrar om, som sagt "väldigt manipulativ människa" just df ska folk ta allt med en nypa salt om alla bravader, vad ska man säga om dessa mytomaner, Ingela kommer lura skjortan av folk fast på en annan nivå nu, triggern i henne ligger nära.
Citera
2025-08-24, 15:09
Medlem
StigHelmutts avatar
fyfan vad ful hon har blivit

lol,

nu kommer hon inte kunna lura så många män
Citera
2025-08-24, 17:04
Medlem
https://socionomen.se/aktuellt/sa-gi...in-hittat-hem/

Numera kallar hon sig för sitt andranamn Kristin. Finns på Instagram: ingelas_berattelse

Jag har börjat se första avsnittet i serien, vet inte vad jag ska tycka…
Citera
2025-08-24, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av men-va-fan
Hela familjen är skojare Ingelas bror är bil skojare lika så fadern Kände Therese när hon var i liv och i sina bästa år och Ingela har jag känt sedan hon var 14 år familjen Vreder är ökända blåsare som i huvudsak säljer bilar och ägnar sig åt moms brott. Alla i familjen är Svenskar men däremot Ingelas kille som hon har barn med är Ny Svensk Alban om jag inte mins helt fel kan vara nått Arabiskt inslag.

Vreder faderns sida Jansson moderns sida.

Fråga om ni vill veta något.

Och farfar, morfar och så vidare. Vad hette de,var de kriminella, bönder eller hästhandlare?
Citera
2025-08-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaswe
Absolut inte inget försvar, men det är 20 år sedan dessa blev bedragna i Sverige tänker jag. Hur orkar man gnälla. Hade förstått om det var mord det handla om som man lyfter etc .
Jag förstår inte dock varför hon överhuvudtaget kom tillbaka till Sverige. Här är hon markerad för livet.

Hej, den Therese du syftar på är förmodligen jag – om du menar det Ingela utsatte mig för när jag var 19. Till vardags ägnar jag inte en tanke åt detta. Det är bara när Ingela eller media envisas med att dra upp det som jag påminns. Då börjar olika medier jaga mig för att höra vad jag tycker och tänker om det som hände då, och om det hon gör i dag. När de ställer detaljerade frågor om hur det var och hur jag kände, blir man ofrånkomligen tillbaka*kastad i minnena.

Ännu värre än skulderna och själva händelsen var min upplevelse under förlossningen – när sanningen gick upp för mig några timmar innan jag åkte in – och den första tiden med min dotter efteråt. När allt detta åter tas upp i offentligheten känner jag sorg över att jag inte fick fokusera fullt ut på henne. När jag ser tillbaka på den tiden är det inte de första ögonblicken med mitt barn som jag minns starkast, utan det här.

Samtidigt kan jag i dag inte låta bli att tycka att vissa saker är ironiska.
Till exempel att be om ursäkt via en bok och media, men inte personligen. Om man nu säger sig ha funnit en moralisk kompass – som hon uttrycker i dokumentären – borde man veta att en ursäkt ges direkt till den man utsatt.
Eller påståendet att hon "tagit sitt straff". Det straffet gällde helt andra brott – checkbedrägerier och människosmuggling – inte det hon utsatte mig för. Jag skulle inte bli gladare av att hon satt i fängelse för det hon gjorde mig, men säg inte att du tagit straffet för det du gjort mot mig. Det är helt enkelt inte sant.

Varför ställer jag då upp i media igen?
Därför att jag berövades möjligheten till ett avslut när det begav sig. Och om historien återigen ska berättas i dag, förtjänar den båda perspektiven – inte bara hennes. Det handlar inte om bitterhet, och den som känner mig vet att det sista jag vill är att synas offentligt. Titta bara på mina sociala medier: jag delar knappt något alls.

Jag hoppas verkligen att Ingela nu en gång för alla har fått säga sitt, så att jag slipper återuppleva detta fler gånger. Jag vill bara glömma och gå vidare med mitt liv, vilket jag redan har gjort. Som sagt drar inte jag upp detta igen, utan hon och media.
Citera
2025-08-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grannendarborta
Kan faktiskt hålla med. Livet går vidare vare sig man vill eller inte.

För brottsoffren så behöver även dom lära sig att gå vidare snarare än älta det gamla. Det kommer inte bli ogjort varken för Ingela eller dom.

Skrev ett annat svar här i tråden, men mitt liv har gått vidare och är väldigt nöjd med det. Önskar bara att Ingela och media en gång för alla slutar dra upp detta igen. Det är svårt att inte reagera och återuppleva när man får det upptryckt i ansiktet 19år senare. /Therese
Citera
2025-08-24, 20:27
Medlem
Alonens avatar
Glöm aldrig… att en tvättäkta psykopat är HELT obekymrad, helt opåverkad av att bli tagen med byxorna nere eller med fingrarna i syltburken.

Ingela har sannolikt helt enkelt ingen känslomässig kontakt med vad hon ställt till med. Inga skuldkänslor.
Citera
2025-08-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therese87
Hej, den Therese du syftar på är förmodligen jag – om du menar det Ingela utsatte mig för när jag var 19. Till vardags ägnar jag inte en tanke åt detta. Det är bara när Ingela eller media envisas med att dra upp det som jag påminns. Då börjar olika medier jaga mig för att höra vad jag tycker och tänker om det som hände då, och om det hon gör i dag. När de ställer detaljerade frågor om hur det var och hur jag kände, blir man ofrånkomligen tillbaka*kastad i minnena.

Ännu värre än skulderna och själva händelsen var min upplevelse under förlossningen – när sanningen gick upp för mig några timmar innan jag åkte in – och den första tiden med min dotter efteråt. När allt detta åter tas upp i offentligheten känner jag sorg över att jag inte fick fokusera fullt ut på henne. När jag ser tillbaka på den tiden är det inte de första ögonblicken med mitt barn som jag minns starkast, utan det här.

Samtidigt kan jag i dag inte låta bli att tycka att vissa saker är ironiska.
Till exempel att be om ursäkt via en bok och media, men inte personligen. Om man nu säger sig ha funnit en moralisk kompass – som hon uttrycker i dokumentären – borde man veta att en ursäkt ges direkt till den man utsatt.
Eller påståendet att hon "tagit sitt straff". Det straffet gällde helt andra brott – checkbedrägerier och människosmuggling – inte det hon utsatte mig för. Jag skulle inte bli gladare av att hon satt i fängelse för det hon gjorde mig, men säg inte att du tagit straffet för det du gjort mot mig. Det är helt enkelt inte sant.

Varför ställer jag då upp i media igen?
Därför att jag berövades möjligheten till ett avslut när det begav sig. Och om historien återigen ska berättas i dag, förtjänar den båda perspektiven – inte bara hennes. Det handlar inte om bitterhet, och den som känner mig vet att det sista jag vill är att synas offentligt. Titta bara på mina sociala medier: jag delar knappt något alls.

Jag hoppas verkligen att Ingela nu en gång för alla har fått säga sitt, så att jag slipper återuppleva detta fler gånger. Jag vill bara glömma och gå vidare med mitt liv, vilket jag redan har gjort. Som sagt drar inte jag upp detta igen, utan hon och media.
Precis det jag skrev tidigare. Offren blir påminda och naturligtvis smärtar det. Av hänsyn till de hon lurat skulle hon hållt en låg profil när hon kom hem. Vem vet om hon blivit bättre. Hon fick ett grymt straff i Etiopien men det har ju inget med det hon gjorde i Sverige före.
Citera
2025-08-24, 21:48
Medlem
En av hennes bröder driver bilfirma i Värmland. Säljer väldigt mycket bilar
Citera
2025-08-24, 22:44
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigHelmutt
fyfan vad ful ...
Och jobbar enl svt-klippet som skolkurator , med de döda ögonen, vilken mardröm för barn. Trodde sådana tjänster krävde fläckfritt förflutet.
Citera
2025-08-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RuttenAlm
Precis det jag skrev tidigare. Offren blir påminda och naturligtvis smärtar det. Av hänsyn till de hon lurat skulle hon hållt en låg profil när hon kom hem. Vem vet om hon blivit bättre. Hon fick ett grymt straff i Etiopien men det har ju inget med det hon gjorde i Sverige före.

Tack för förståelsen. Ett ytterligare perspektiv, som jag inte valt att ta upp i media då mitt syfte aldrig varit att väcka medlidande, är att jag fick en förlossningsskada av andra graden. Fyra dagar efter förlossningen tvingades jag mitt i natten fly tillbaka hem, med endast det jag kunde bära. När jag återvände till min familj gick jag under jorden och spärrade min identitet. Det innebar att jag inte fick den eftervård som normalt följer efter en sådan skada.

Många menar att detta tillhör historien. Men konsekvensen av utebliven vård blev att jag under 18 år påmindes fysiskt, då jag behövde söka vård mer än tio gånger innan jag till slut fick rätt hjälp och opererades – senast förra året.

Jag lägger inte skulden för den uteblivna vården på händelsen med Ingela, men det är tydligt att hela situationen kring det jag utsattes för påverkade möjligheterna för mig att få den vård jag hade behövt direkt efter förlossningen, då all fokus hamnade på det och inte mig och jag visste inte bättre endast 19år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in