2010-05-15, 01:24
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alligatorjoe
Fast så står det ju inte.

Citatet var:
"Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid
både Malmö Östra sjukhus och ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så
kallade dödsänglar..."

Det står inte att SL vårdat dessa dödsänglar. Det står absolut heller inte att dessa två dödsänglar eller en av dem vårdats på MÖS utan på det norska sjukhuset. Man kan däremot om man vill tolka det som att det står så, men isåfall är det otydligt uttryckt, vilket det ju naturligtvis kan vara.

Det står alltså att Sten Levander har arbetat vid både:
1 Malmö Östra sjukhus
och
2 ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så kallade dödsänglar.. (detta kan ju dessutom hänt innan, efter eller samtidigt som SL jobbade där, med eller utan hans inblandning)

Jag vill inte verka mästrande så jag hoppas att du inte uppfattar det så och det är mycket möjligt att det är som du tror, men det är inte så det står i citatet du anger.

Jag vet att den andre malmöbon suttit på MÖS, men han åt ju inte upp sin flickvän där så det blir ju inte riktigt samma sak. Om AH satt där skulle det se ut som att han gjort ngt lite dumt, men att man tog hand om det internt liksom.

Nej, jag uppfattar det inte som mästrande.

Men hade det varit som som du menar hade man inte skrivit:
"Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid
både Malmö Östra sjukhus och ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så
kallade dödsänglar."

Utan:
"Sten Levander är professor i psykiatri vid Lunds universitet och har arbetat vid Malmö Östra sjukhus, Malmö allmäna sjukhus och ett norskt sjukhus där man vårdat två kända så
kallade dödsänglar."

Jag kan påminna mig om ett liknande fall i Norge men absolut inte två..

Dessutom är det ju varken arbetsgivaren eller domaren som bestämmer var en dömd ska få vård.
Om han nu hamnade på M.ö.s så var det ju knappast på sin gamla avdelning han blev inspärrad.

Skitsamma.
Nytt material är antagligen på ingång nästa vecka. Detta skickas endast via Pm!
Citera
2010-05-15, 01:30
Medlem
RetroPixels avatar
varför endast via pm? är det så känsligt så att vi som mest läser lite småintresserat inte får ta del av det ?
Citera
2010-05-15, 19:29
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetroPixel
varför endast via pm? är det så känsligt så att vi som mest läser lite småintresserat inte får ta del av det ?
Men även du kan ju få ett pm om du är riktigt snäll?

Inget känsligt alls antagligen och absolut inget skvaller om gärningsmannen. Det är inte jag som inte vill att det ska läggas ut till allmän beskådan utan personen som ordnat fram det.
Och är det helt ointressant så skiter jag i det helt.
Citera
2010-05-19, 22:09
Medlem
månss avatar
Tyvärr ser det ut som om det utlovade materialet dröjer någon vecka till. Vi får hoppas att det innehåller något intressant iallafall, jag vet bara att det endast handlar om själva brottet.
Och hemlighetsmakeriet är inte min idé!

Däremot har jag fått följande text mailad:

"Idag cyklar Sveriges värste massmördare omkring som en fri man på Malmös gator. För 15 år sedan erkände han mord på 27 åldringar på Östra sjukhuset i Malmö. Han gav de gamla frätande desinfektionsmedel att dricka. En efter en dog de - skrikande av smärta - inför ögonen på läkare och skakad personal. Först ett halvår efter det första mordet uppdagades sanningen och den då 18-årige mannen kunde gripas.
Men det var mord som kunde ha förhindrats. När han anställdes stod det i hans intyg från tidigare jobb: "Ynglingen bör ej återanställas i vården."

Förhållandena på Östra sjukhuset vid årsskiftet 1978/79 kritiserades hårt.
Läkarna hade mycket dålig kontakt med personalen, chefsläkaren ägnade sig mer åt sin privatpraktik på stan än åt förhållandena på sjukhuset.

På avdelningen rådde starka personalmotsättningar och underbemanning.
Men ingen mer än den psykiskt sjuke 18-åringen, beskriven som en ensam, initiativlös och bortkommen person, ställdes till ansvar för det som hände.

Läkaren Sten Walther, som då 24 år gammal var underläkare på avdelning 26, säger i en dokumentär om massmorden som gjorts av TV3:

"-Det fanns tecken bland dödsfallen som kunde tolkas som annat. Till exempel infektioner i svalget eller grava luftvägsinfektioner."

Men hela sanningen är att personalens oro över de plågsamma dödskamperna aldrig togs på allvar av läkarna. Undersköterskan Marie M. sa efter de ohyggliga avslöjandena till Expressen:

"-Vi kunde bara bevittna patienternas fruktansvärda dödskamper. Vi förstod att allt inte stod rätt till. Detta talade vi om för våra överordnade men fick alltid till förklaring att det var allergier, infektioner eller angrepp av bakterier. Vi nöjde oss med dessa förklaringar, ingen kunde ens ana att det låg något brottsligt bakom."

I dag är 18-åringen 34 år och en fri man sedan något år tillbaka. Han arbetar på en fabrik i Malmö och umgås i stort sett endast med sina föräldrar.
Enligt TV3:s undersökning finns det inga uppgifter i sjukhusets datasystem om hans bakgrund, vilket, om uppmärksamheten är lika dålig som när han anställdes 1978, teoretiskt kan medföra att han kan återvända till sjukvården."

Det var alltså antagligen detta reportage som Carl Serung skrev om i trådstarten och det ska ha publicerats i slutet av 1993 eller i början av 1994
Citera
2010-05-20, 08:05
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Tyvärr ser det ut som om det utlovade materialet dröjer någon vecka till. Vi får hoppas att det innehåller något intressant iallafall, jag vet bara att det endast handlar om själva brottet.

Däremot har jag fått följande text mailad:

"Idag cyklar Sveriges värste massmördare omkring som en fri man på Malmös gator. För 15 år sedan erkände han mord på 27 åldringar på Östra sjukhuset i Malmö. Han gav de gamla frätande desinfektionsmedel att dricka. En efter en dog de - skrikande av smärta - inför ögonen på läkare och skakad personal. Först ett halvår efter det första mordet uppdagades sanningen och den då 18-årige mannen kunde gripas.
Men det var mord som kunde ha förhindrats. När han anställdes stod det i hans intyg från tidigare jobb: "Ynglingen bör ej återanställas i vården."

Förhållandena på Östra sjukhuset vid årsskiftet 1978/79 kritiserades hårt.
Läkarna hade mycket dålig kontakt med personalen, chefsläkaren ägnade sig mer åt sin privatpraktik på stan än åt förhållandena på sjukhuset.

På avdelningen rådde starka personalmotsättningar och underbemanning.
Men ingen mer än den psykiskt sjuke 18-åringen, beskriven som en ensam, initiativlös och bortkommen person, ställdes till ansvar för det som hände.

Läkaren Sten Walther, som då 24 år gammal var underläkare på avdelning 26, säger i en dokumentär om massmorden som gjorts av TV3:

"-Det fanns tecken bland dödsfallen som kunde tolkas som annat. Till exempel infektioner i svalget eller grava luftvägsinfektioner."

Men hela sanningen är att personalens oro över de plågsamma dödskamperna aldrig togs på allvar av läkarna. Undersköterskan Marie M. sa efter de ohyggliga avslöjandena till Expressen:

"-Vi kunde bara bevittna patienternas fruktansvärda dödskamper. Vi förstod att allt inte stod rätt till. Detta talade vi om för våra överordnade men fick alltid till förklaring att det var allergier, infektioner eller angrepp av bakterier. Vi nöjde oss med dessa förklaringar, ingen kunde ens ana att det låg något brottsligt bakom."

I dag är 18-åringen 34 år och en fri man sedan något år tillbaka. Han arbetar på en fabrik i Malmö och umgås i stort sett endast med sina föräldrar.
Enligt TV3:s undersökning finns det inga uppgifter i sjukhusets datasystem om hans bakgrund, vilket, om uppmärksamheten är lika dålig som när han anställdes 1978, teoretiskt kan medföra att han kan återvända till sjukvården."

Det var alltså antagligen detta reportage som Carl Serung skrev om i trådstarten och det ska ha publicerats i slutet av 1993 eller i början av 1994
Det är exakt den texten jag pratade om! Det var också en stor bild på AH på sin cykel, endast ögonen var "pixlade". Om jag inte minns fel så var det i Kvällsposten det stod.
Citera
2010-05-20, 14:26
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Hoppla! Där har vi ju texten som vi letat efter i två år.

Jag är övertygad om att den publicerades 1994 eftersom jag inte hittade den i vare sig Retriver eller Presstjänst databaser. Deras äldsta material sträcker endast sig tillbaka till 1995, samt att AH fyllde 34 år 2/11 - 94.
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2010-05-20 kl. 14:30.
Citera
2010-05-20, 14:29
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cousin Cocaine
Hoppla! Där har vi ju texten som vi letat efter i två år.

Jag är övertygad om att den publicerades 1994 eftersom jag inte hittade den i vare sig Retriver eller Presstjänst databaser. Deras äldsta material sträcker endast sig tillbaka till 1995.
Jag är dock 95% säker på att det måste varit runt 1994-95. Anledningen är att jag flyttade i den vevan, och jag minns att jag satt i trädgården och läste om just detta. Bilden på den cyklande AH var tagen vid värnhemstorget. (Dock skall det påpekas att under denna tiden flödade en del suspekta substanser i min kropp så därför säger jag 95%..)
Citera
2010-05-20, 15:26
Medlem
månss avatar
Ska se om jag kan få reda på exakt datum!
Citera
2010-05-20, 23:38
Medlem
portnoys avatar
Ni tre måste väl ha träffats IRL? Snacka om trådens "grabbarna grus"...
Citera
2010-05-21, 05:20
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
På saftkalas då?

Reportaget var från januari -94
Citera
2010-05-21, 08:24
Medlem
portnoys avatar
Citat:
På saftkalas då?

Nåt i den stilen.
Citera
2010-05-22, 00:32
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Jä finner få anledninger te å besöke Sudetsverige*. Speciellt som dä nu tycks vare befôlkat av en masse araber.

*Läs: Skåne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in