Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-19, 08:40
  #1
Medlem
Carl Serungs avatar
Dessa mord kallas även "saftmorden". En 18 åring förgiftade patienter på Malmö Östra Sjukhus 1979 med saft som han förgiftade. Har förr mig att han tog livet av 15-20 stycken. För ett tag sedan var det ett reportage i tidningen om den här mördaren. Vill minnas att jag också har sett namnet på honom. Enligt rykten så skall han fortfarande bo kvar i Malmö.

Nån som vet något mer om morden och mördaren?? Hade varit kul å veta..

Jag var runt 5-6 år då det hände, så jag har själv inte så mycket minne kvar av historien..

Citat:
Dom Malmö Tingsrätt 1979

/Moderator

__________________
Senast redigerad av Cousin Cocaine 2011-12-07 kl. 02:30.
Citera
2008-03-19, 09:10
  #2
Medlem
Lill-Einars avatar
Jag var i ungefär samma ålder som du 79. Jag blev livrädd och drömde mardrömmar. Fick för mig att det var något jag fantiserat i hop närr jag var äldre tills jag såg en dokumentär på TV om det. Tror att det var i "Dagar som skakade Sverige". Har för mig att de bland annat intervjuade avdelningsföreståndaren som anställt honom.

Kommer tyvärr inte ihåg något namn.
Citera
2008-03-19, 09:44
  #3
Medlem
Knullkungens avatar
Jag såg även de aktuella avasnittet av dagar som skakade Sverige. Då framkom det att han jobbade på en fabrik som tillverkade rullatorer. Mer vet jag ej.
Citera
2008-03-19, 09:46
  #4
Medlem
Carl Serungs avatar
kan man få tag på de avsnitten "dagar som skakade sverige"?
Citera
2008-03-19, 10:36
  #5
Medlem
laserlasses avatar
Taget fran ett annat forum.

Citat:
Sveriges, kanske världens, i särklass dödligaste mördares härjningar pågick under blott 99 dygn på Malmös Östra Sjukhus. Förövaren visade sig vara en 18-årig beredskapsarbetare.

Ynglingen erkände i förhören att den första förgiftningen ägde rum den 5 oktober 1978, och att han under tiden fram till avslöjandet den 12 januari 1979 hade förgiftat ytterligare 41 patienter. av dessa 42 offer avled ett antal av 27. Dessa var i åldern 66-100 år.

Påföljden blev sluten psykiatrisk vård.

Citat:
...

När jag skrev den lilla texten om den obarmhärtige samariten använde jag mig av det fjärde bandet av ett bokverk vid namn Polisen Griper In, Autentiska fall ur svensk kriminalkrönika, Av skriftställare Carl Olof Bernardsson; Bokförlaget Oden, Stockholm 1980. ISBN 91 85744 03 6.

Då jag påstod att han kanske är den i särklass dödligaste seriemördaren som funnits syftade jag på den tid det tog den unge mannen att begå de 27 morden och de 16 mordförsöken. Från den 5 oktober 1978 till dess att han avslöjades den 12 januari 1979 är det blott 99 dygn. Naturligtvis finns det oräkneliga mördare som har fler liv än så på sitt obefintliga samvete men dessa har tagit betydligt längre tid på sig.

Från personundersökningen av förövaren framgår ganska tydligt att 18-åringen inte var särskilt normal. Hans intelligenskvot angavs till 72, vilket är ganska lågt. Produkten av hans uppfostran blev en mönstergosse, som ibland tedde sig närmaste robotartat väluppfostrad och på samma gång stod hjälplös inför sådana vardagsbestyr som nagelklippning och hårskötsel.
__________________
Senast redigerad av laserlasse 2008-03-19 kl. 10:45.
Citera
2008-03-19, 11:10
  #6
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laserlasse
Taget fran ett annat forum.
Tack Laserlasse! Men det där har jag redan läst på svenska mord..
Citera
2008-03-19, 14:01
  #7
Medlem
maddalos avatar
Jag stötte på honom i boken Serial Slaughter, av Michael Newton, där han också namnges. Han ska tydligen ha hetat Anders Hansson (men har med all sannolikhet bytt namn vid det här laget).
__________________
Senast redigerad av maddalo 2008-03-19 kl. 14:36.
Citera
2008-03-19, 14:28
  #8
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Jag stötte på honom i boken Serial Slaughter, av Micheal Newton, där han också namnges. Han ska tydligen ha hetat Anders Hansson (men har med all sannolikhet bytt namn vid det här laget).

Det låter bekant, nån som kan bekräfta?
Citera
2008-03-20, 23:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det låter bekant, nån som kan bekräfta?

Inte det namn jag har hört. Men sannolikt har han ett helt annat namn idag, så det kan väl vara detsamma.
Han blandade i rengöringsmedlet Gevisol i gamlingarnas saft och pytsade i dem detta. Starkt frätande på inre organ.

Som kuriosa kan jag nämna att det arbetade en lite äldre kille på samma avdelning. Som också förekom i utredningen, men gick fri.
Den andre hamnade sedemera på rättspsyk p.g.a. andra skruvade grejer.
Han rymde från Sidsjön i mitten av 90-talet och har inte hittats än.

Gärningsmannens IQ bedömdes ju som synnerligen låg.
Den andres är bedömd som synnerligen hög.

Min egen instinkt säger mig att det finns saker kring denna seriemördare som aldrig har utretts. Speciellt när det gäller den andre.
Citera
2008-03-22, 11:33
  #10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Inte det namn jag har hört. Men sannolikt har han ett helt annat namn idag, så det kan väl vara detsamma.
Han blandade i rengöringsmedlet Gevisol i gamlingarnas saft och pytsade i dem detta. Starkt frätande på inre organ.

Som kuriosa kan jag nämna att det arbetade en lite äldre kille på samma avdelning. Som också förekom i utredningen, men gick fri.
Den andre hamnade sedemera på rättspsyk p.g.a. andra skruvade grejer.
Han rymde från Sidsjön i mitten av 90-talet och har inte hittats än.

Gärningsmannens IQ bedömdes ju som synnerligen låg.
Den andres är bedömd som synnerligen hög.

Min egen instinkt säger mig att det finns saker kring denna seriemördare som aldrig har utretts. Speciellt när det gäller den andre.

Intressant, får jag fråga hur du vet just detta?
Citera
2008-03-22, 11:46
  #11
Medlem
laserlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NosaCastro
Inte det namn jag har hört. Men sannolikt har han ett helt annat namn idag, så det kan väl vara detsamma.
Han blandade i rengöringsmedlet Gevisol i gamlingarnas saft och pytsade i dem detta. Starkt frätande på inre organ.

Som kuriosa kan jag nämna att det arbetade en lite äldre kille på samma avdelning. Som också förekom i utredningen, men gick fri.
Den andre hamnade sedemera på rättspsyk p.g.a. andra skruvade grejer.
Han rymde från Sidsjön i mitten av 90-talet och har inte hittats än.

Gärningsmannens IQ bedömdes ju som synnerligen låg.
Den andres är bedömd som synnerligen hög.

Min egen instinkt säger mig att det finns saker kring denna seriemördare som aldrig har utretts. Speciellt när det gäller den andre.

Intressant har aldrig hört för.........
Citera
2008-03-22, 17:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Intressant, får jag fråga hur du vet just detta?

Njaa...Hur är väl skitsamma, men ett faktum är det likförbannat.
Dansk medborgare med initialerna BC.
Det går nog att leta fram.
Jag vill ogärna berätta mer, av olika skäl...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback